כרמנה הקנדית קונה את לייטק הישראלית ב-18.5 מיליון דולר

זה לא אקזיט גדול וגם לא סטארט-אפ, אבל זו רכישה ראשונה בישראל בתחום תאורת ה-LED ■ ממטרות הרכישה: "להשיג התייעלות בפעילות ובמו"פ"

בערב החג הודיעה חברת Carmanah הקנדית, על רכישת Lightech הישראלית תמורת 18.5 מיליון דולר. לא מדובר באקזיט גדול וגם לא בסטארט-אפ, אבל אם מחפשים את הדרמה בסיפור, הרי שזו נוגעת לכך שמדובר ברכישה הראשונה שהתבצעה בישראל בטכנולוגיה שמעורבת בתחום תאורת ה-LED. העסקה, שתתבצע תמורת מזומן ומניות, צפויה להיסגר בנובמבר.

את לייטק הקים בשנת 1992 דוד שרייבר, שמכהן גם כמנכ"ל שלה. החברה היא ספקית של רכיבים לניהול אספקת אנרגיה לגופי תאורה מסוג LED, תאורת הלוגן ועוד.

בין משקיעיה אפשר למצוא את חברת גוסט, שנסגרה אשתקד; את היזם צבי שרייבר, שהקים את חברת יוניקורן, אותה רכשה IBM ב-2006 תמורת 10 מיליון דולר וכן מספר משקיעים זרים. החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2010 עם מכירות של 10.6 מיליון דולר ורווח נקי של 800 אלף דולר.

סימני שאלה מכיוון כרמנה

סימן השאלה בעסקה נוגע לרוכשת. כרמנה היא ספקית של תאורת LED המופעלת על-ידי אנרגיה סולארית. בהודעה לעיתונות בעקבות המהלך, מסר היו"ר, בוב קרויקשנק, כי "הרכישה תאפשר לחברה להיכנס לתחומים משלימים עם סינרגיה לפעילותה".

אולם, מבט חטוף במאזנה, מעיד כי המצב שם אינו אידיאלי. כרמנה, שנסחרת בבורסת טורונטו לפי שווי של 32 מיליון דולר, סיימה את 2009 עם מכירות של 32 מיליון דולר, הפסד של 600 אלף דולר, ובסוף הרבעון השני של השנה היו בקופתה פחות מ-7 מיליון דולר.

בהודעה לעיתונות מציינת כרמנה כי אחת ממטרות הרכישה היא "להשיג התייעלות בפעילות ובמו"פ בשתי החברות", מה שרומז בדרך-כלל על קיצוצים בהיקפי הפעילות.