תמרורי אזהרה

לא צריך להבין לעומק את הדו"ח ההנדסי של גבעות כדי לזהות את ההתנהגות המסוכנת של המשקיעים

למרות העליהום של משקיעי גבעות ושל ראשי השותפות על התקשורת הכלכלית (ועל "גלובס" בפרט) הרשו לנו להעמיד דברים על דיוקם: היינו שמחים לגלות, כי בשדה הקידוחים הסמוך לראש העין נמצאת כמות נכבדה של נפט בר-הפקה, היכולה לתרום לפריחתה של הכלכלה הישראלית.

הרשו לנו גם להמר שלמרביתנו, העיתונאים - אם לא לכולנו - אין מומחיות כלשהי במקצוע הגיאולוגיה. סביר להניח שאם הייתם מניחים בפנינו את הדו"ח ההנדסי של גבעות, הוא היה שקול בעינינו לדו"ח שנכתב בשפה הסינית. אך אם יש דבר שלמדנו במרוצת השנים, זה לזהות דפוסי התנהגות של משקיעים ותמרורי אזהרה שצצים בזה אחר זה. התמרורים הללו ליוו בתקופה האחרונה את התנהלות אנשי גבעות ומשקיעיה.

תמרור אזהרה אחד עלה מפעולותיה של גבעות בשעות אחר הצהריים של יום שלישי האחרון. בצעד חסר תקדים החליטה השותפות לפרסם מכתב מטעם עוה"ד שלה, חיים אינדיג, בו הוא תוקף את פעולותיה של רשות ני"ע, שעצרה את המסחר בגבעות.

ביקורת היא דבר לגיטימי כמובן, וגם הרגולטור צריך להיות נתון לה. אך כשמתברר כי השותפות מחליטה לפרסם את מכתבו של אינדיג במקום דיווח אודות ממצאי הדו"ח ההנדסי של קידוח מגד 5, אותו אישרה לה הרשות לפרסם ולו המתינו המשקיעים בכיליון עיניים, הדבר מעורר תהיות.

פרסום ממצאי הדו"ח ההנדסי הסופי נדחה לשעה 16:18 - שעה שלא אפשרה את החזרת יחידות ההשתתפות של גבעות למסחר, ושמשמעותה היא ארבעה ימים נוספים ללא מסחר, עד לאחר חג הסוכות.

לא מן הנמנע כי השותפות ביקשה לפגוש את משקיעיה טרם החזרה למסחר, כדי למנוע קריסה בשווייה על רקע ממצאי הדו"ח הלא מלהיבים לכאורה. ראיה לכך קיבלנו ביום שישי האחרון, כשההצגה הכי טובה בעיר הגיעה לכפר המכביה. טוביה לוסקין, יזם השותפות, הוא לא רק גיאולוג מוצלח. הוא גם נואם כריזמטי, שיודע להלהיב את קהל משקיעיו. התמיכה חסרת התקדים לה זכה באסיפה שכינסה גבעות, אינה מחזה שכיח במחוזות שוק ההון המקומי.

תמרור אזהרה בולט אף יותר, אותו משקיעי גבעות מנסים אולי להדחיק, הוא שורה בודדת בדו"ח ההנדסי שפרסמה גבעות. "לשותף הכללי אין את המומחיות הדרושה להעריך הסתברויות בדרכים מקובלות בתעשיית הנפט. השותף הכללי לא קיבל ואין בידו חוות דעת של מומחה לעניין זה", נכתב שם.

גבעות מודה, בהנחיית הרשות, כי למרות ממצאי הדו"ח היא פשוט אינה מסוגלת להסיק מה ההסתברות להפיק נפט מקידוח מגד 5. במילים פשוטות, לא מדובר פה בחוסר רצון של קברניטי גבעות לחזות הסתברויות, אלא באי-יכולתם לעשות זאת.