יממה לסגירת עסקת פסגות: אייפקס ויורק משחקות פוקר

נכון לרגע זה לא ברור מה יקרה: האם תהיה עסקה או תבוטל? ואולי תסכים קרן יורק להארכה? ■ בינתיים, קרן יורק וקרן אייפקס שומרות על ערפל קרב ומשדרות קולות של משבר

עד מחר (ג') אמורה להיסגר עסקת פסגות, ונכון לרגע זה לא ברור מה יקרה: האם תהיה עסקה או תבוטל? ואולי תסכים יורק להארכה? זה כבר כמה ימים ששני הצדדים, קרן יורק וקרן אייפקס, שומרים על ערפל קרב ומשדרים קולות של משבר.

האם זה משבר אמיתי או הליכה על הסף, משבר של הדקה ה-90 כמו שאנחנו רגילים לראות בשביתות, למשל? "הכול פתוח", אומר גורם מקורב למו"מ, "ואף אחד לא יודע איך זה ייגמר".

זהבית כהן מאייפקס וג'רמי בלנק מיורק משחקים פוקר והקלפים צמודים לחזה. שניהם, אגב, לא מדברים עם התקשורת, אבל זה ממש לא מפריע ל"מקורבים" לתקוף את הצד האחר. כהן מתוארת כאגרסיבית ומניפולטיבית, בלנק כטירון עסקי שלא קורא את המפה.

המצב נראה אומלל. לשני הצדדים יש הרבה מה להפסיד ומעט מאוד מה להרוויח מפיצוץ העסקה, אבל כמו במו"מ עם הפלסטינים, נראה שיורק ואייפקס עסוקים כרגע בשיפור עמדות משפטי וניסיון להוכיח שהם בסדר ושהצד האחר הוא זה שאשם בפיצוץ המו"מ.

יישאר בלי האקזיט

נתחיל מיורק: אם העסקה תתפוצץ ימצא את עצמו בלנק בלי האקזיט המפואר והרווחי להדהים שכבר היה לו בכיס. הוא יחזור לנקודת ההתחלה וצריך למצוא קונה אחר. זה יהיה כישלון ניהולי שייזקף לחובתו. יכול להיות שלבלנק יש שפן בכובע, גוף שייכנס מחר בבוקר לנעלי זהבית כהן וירכוש את פסגות.

אבל, וזה אבל חשוב, גם אם כך יקרה, מצבו של בלנק רק הורע. אף גוף חדש לא יהיה מוכן לשלם ליורק את מה שאייפקס לא הסכימה. כך שהמחיר האחרון שהסכימה יורק לסגור עם אייפקס יהיה בהכרח מחיר הפתיחה עם הקונה הבא.

בנוסף, חומר החקירה שהעבירה רשות ניירות ערך לפרקליטות ממשיך להיות תלוי כחרב דמוקלס מעל ראשה של פסגות. כמה זמן ימשיך המנכ"ל רועי ורמוס בתפקידו כשהפרקליטות מעיינת בהעמדתו לדין? כמה זמן יסכים יו"ר רשות ניירות ערך זוהר גושן למצב שבו ורמוס ועמיתו שי ירון, מנכ"ל פסגות ניירות ערך, ממשיכים בתפקידם כאילו כלום לא קרה? בלנק עלול למצוא את עצמו בלי עסקה ובלי הנהלת פסגות.

ועוד עניין - כרגע נכסי פסגות לא נפגעו, להיפך. אבל כל גוף חדש שייכנס יידרש לתהליך אישור ובדיקת נאותות מול הרגולציה, והדבר ייקח כמה חודשים.

בעסקה חדשה, העברת בעלות לא תתרחש לפני קיץ 2011, ובפרק הזמן הזה הכול יכול לקרות. עד עכשיו נכסי פסגות לא נפגעו, אף אחד לא מבטיח שכך יקרה גם בעתיד.

גם העובדים יפסידו

ביטול העסקה רע ליורק אבל אינו טוב גם לאייפקס. אמנם זהבית כהן תוכל להתחמק מלשלם מחיר גבוה ומופרז על פסגות, מחיר הגבוה בעשרות אחוזים משוויו האמיתי של בית ההשקעות, אבל ביטול עסקה אינו מוסיף למוניטין של אף אחד ולא משנה מי אשם. תדמיתה של כהן כמנהלת מוצלחת תיסדק והפיאסקו יירשם לרעתה.

התירוץ האחרון של אייפקס פאתטי: "אייפקס לא יכולה לקנות גוף שנמצא תחת סיכון של הרשעה פלילית". סליחה? איפה הייתם עד עכשיו? חקירת רשות ניירות ערך מתנהלת מפברואר, מחודש יוני לערך ברור שמדובר בתיק שעשוי להיגמר בבית משפט. עכשיו נזכרים? ואם זה נראה כמו תירוץ ונשמע כמו תירוץ, אז זה מה שזה. רק תירוץ.

עניינית, לאייפקס יש חלופות סבירות לפסגות. אפשר לרכוש חברת ביטוח ועל הכוונת כלל ביטוח והפניקס. הבעיה שכלל ביטוח יקרה מאוד. נוחי דנקנר דורש מחיר מלא של 1.9 מיליארד דולר, וזה מצמצם את היכולת לאפסייד, שהוא נשמת אפה של כל קרן פרייבט אקוויטי.

הפניקס היא חלופה זולה יותר וטובה הרבה יותר, אבל גם שם צפויות בעיות. בכל מקרה, כל רכישה תחייב בדיקת נאותות, השלמת עסקה, אישורים רגולטורים - תהליך של שנה לפחות. כך שכהן תקבל לבעלותה גוף פיננסי רק בתחילת 2012 - שנה וחצי הלכה לאיבוד.

ולא דיברנו עוד על ההשקעה העצומה של אייפקס בבדיקת נאותות לפסגות ובבניית תוכנית עסקית - כל זה יורד לטמיון. וכמובן, עם ביטול העסקה, כהן מאבדת את ההזדמנות לרכוש את בית ההשקעות הגדול והמוצלח ביותר בישראל.

ומי עוד יפסיד מביטול העסקה? עובדי פסגות. השלמת העסקה היתה מאפשרת להם לממש אופציות בעשרות מיליוני שקלים, כמה עובדים היו נהפכים לעשירים מאוד, אחרים יקבלו בונוס שמן וכולם ייהנו מהאקזיט. אם לא תהיה עסקה, לא יהיו אופציות. אולי זה יקרה בעתיד, אבל העובדים, שכבר ראו את הכסף ביד, ימצאו את עצמם בלי כלום.