"חוץ מהסימול ואכזבות העבר, אף אחד לא באמת הכיר אותנו"

ביג BOS: איך זינקה החברה קטנה מראשון-לציון ב-300% בנאסד"ק בתוך כחודשיים

בתחילת השנה ביצעה חברת BOS (סימול: BOSC) איחוד הון כך שכל 5 מניות שלה אוחדו לאחת. המהלך נועד לאפשר למניה להיסחר במחיר גבוה מדולר אחד, ולעמוד בתנאי הסף למסחר ברשימה המשנית של הנאסד"ק.

חמישה חודשים לאחר מכן, נראה היה שהמהלך לא צלח, כשהמניה שוב נסחרה בשווי של פחות מדולר. אלא שמאז תחילת יולי משהו השתנה, ונייר הערך של החברה טס עם תשואה של מעל 300%. כיום, לאחר שבשני ימי המסחר האחרונים המניה דווקא נחלשה, היא נסחרת במחיר של 2.8 דולר, שמשקף ל-BOS שווי של כ-7 מיליון דולר.

החברה מראשון-לציון מספקת פתרונות RFID (תחליף לברקוד) ושרשרת אספקה, ובשנתיים האחרונות עברה תהליך התייעלות, שכלל קיצוץ במצבת העובדים, איחוד הפעילויות במקום אחד וחזרה לרווחיות.

"העלייה במחיר היא שילוב של שני גורמים עיקריים", מסביר מנכ"ל החברה, יובל וינר. "ברבעון הראשון הצגנו רווח תפעולי וברבעון השני היה לנו רווח נקי, שני אלמנטים ששונים מהותית ממה שהיה לאורך שנים רבות בחברה. בנוסף, היו לנו המון פגישות עם שוק ההון הישראלי. סיפרנו להם מי אנחנו. חוץ מהסימול שלנו ואכזבות העבר, אף אחד לא באמת הכיר אותנו. היה מהלך סיזיפי של עשרות מפגשים עם שוק ההון, למציאת פרטנרים שיבינו שיש פה שינוי מגמה מהפכני".

לא סתם מדבר וינר על אכזבות העבר. המשקיעים הוותיקים שמעו מהחברה פעמים רבות על הפוטנציאל הענק, אבל התקשו לראות תוצאות והמניה, כאמור, דשדשה. וינר מנהל את החברה מזה שנה, לאחר שניהל קודם את חטיבת ה-RFID ולפני כן את החברה הבת דיימקס. נשיא BOS הוא אבידן זליכובסקי.

- לאור אכזבות העבר, משקיעים פוטנציאליים בטח שואלים אותך מה שונה הפעם.

וינר: "כן, בוודאי, זה בדרך כלל המשפט השני אחרי בוקר טוב. אני קודם כל מציג בפניהם את עצמי ואת ההנהלה, אנחנו לא מנהלים שהוצנחו אלא אנשים שמכירים את הפעילות הרבה מאוד שנים. אנחנו מביאים עבודה קשה, לא סיפורים, מדברים בגובה העיניים, וזה הבדל מהותי עבור שוק ההון. בעבר היו בחברה תהליכים חכמים של קניית חברות ופיתוח שווקים אבל היא סבלה מחוסר מיקוד. היום, מה שלא קשור לביזנס לא נמצא פה".

סמנכ"ל הכספים, אייל כהן, מציין שהעליות האחרונות במניה כרוכות בתוצאות העסקיות. "כשעברנו לרווח תפעולי נבלמה הירידה במניה, ומאז הרווח הנקי הייתה עלייה, ועדיין, במחיר הזה לא מוצה הפוטנציאל, ובהמשך עשויות להיות עוד קפיצות בהתאם לתוצאות. אם השוק היה נותן לנו קרדיט מלא היינו יכולים להיות בשווי יותר גבוה".

"לפני שמתחתנים מבלים קצת יחד"

BOS פועלת בשתי חטיבות: החברות הבנות אודם וסאמיט מספקות פתרונות שרשרת אספקה, והחברה הבת דיימקס פתרונות מובייל ו-RFID. "נכון שאלה שני ביזנסים שונים, אבל יש סינרגיה מסוימת ברמת הקשר ללקוחות", מדגיש וינר. "תחום שרשרת אספקה לשוק הביטחוני והתעופה, פותח לנו דלת ראשית ל-RFID".

היום מכירות ה-RFID הן בעיקר בישראל, ובתחום השני 30% מהמכירות הן בחו"ל. לגבי יעד מכירות לחו"ל הם לא מוכנים להתחייב: "כל מספר שייזרק לא ריאליסטי. המטרה היא מספר עוגנים של פרויקטים מהותיים מחוץ לישראל", אומר וינר.

לצורך התרחבות בחו"ל תצטרך BOS לגייס הון. החלק הפחות חיובי בדו"חותיה הוא המאזן, כשבקופתה יש פחות מ-400 אלף דולר. בשלב זה, כהן אומר שהסכום מספיק לפעילות וכי יש לחברה קווי אשראי שאפשר לנצל. "בשווי הזה לא יהיה גיוס משמעותי", הוא אומר. "כי גיוס ייצור דילול לא הוגן לבעלי המניות. גיוס משמעותי - מעל 5 מיליון דולר - יהיה ברמת מחירים יותר גבוהה, לצורך פריצה לשווקים לחו"ל".

פריצה לחו"ל עשויה להתבצע גם באמצעות חבירה לחברה מחו"ל. "אני לא פוסל התחברות עם חברות באירופה או בארה"ב", אומר וינר.

- אתה מתכוון למיזוג או לשותפות אסטרטגית?

"כמו שלפני שמתחתנים מבלים קצת יחד, ומחליטים איך ממשיכים, אני מניח שכך זה יהיה. אני לא פוסל את האפשרות של רכישת BOS, אבל כרגע אין דיבורים".

- איך הייתה השנה הראשונה כמנכ"ל BOS?

"מאתגרת, ויחד עם זה מתחילים לראות תוצאות. מישהו אמר לי שזו רק תחילת הדרך, ולי יש טעם של עוד".

- ומה הלאה?

"ב-2010 אנחנו צופים רווח נקי (על הכנסות של 35 מיליון דולר, ש.ח.ו). בתקופה של עוד 3-5 שנים, אני חושב שנוכל להיות שחקן חזק בשוק ה-RFID והמובייל, והשם שלנו יהיה ידוע".