נפילת הדולר לא עוצרת: היציג מתחת ל-3.63 שקלים

גם היום בנק ישראל לא ביצע התערבות מסיבית - רכש 50-70 מיליון דולר ■ האירו היציג נחלש ב-0.5% ל-4.9747 ש' ■ ברוש לשטייניץ: "יכולתו של פישר להתערב בשוק מתקרבת למיצוי"

בנק ישראל פתח היום את שבוע המסחר הבין-בנקאי בזירת המט"ח המקומית, בהתערבות - אך לא משמעותית ברמה שהשפיעה על המסחר. פעילים בשוק המט"ח מסרו ל"גלובס" כי הנגיד סטנלי פישר רכש בשעות הבוקר 50-70 מיליון דולר בשוק במטרה לעצור את הידרדרות שער הדולר, שנסחר קרוב לרמת שפל של שנתיים. פישר נכנס לשוק לאחר ששער המטבע האמריקני הוסיף להיחלש מול השקל ב-0.4% מתחת לרמה של 3.64 שקלים - רמה בה לא היה מאז אוקטובר 2008.

לאחר ההתערבות הדולר תיקן מעט את הירידה אולם לאחר מכן הוא שב ונחלש במהלך המסחר. עם קביעת השערים היציגים של בנק ישראל, הדולר איבד 0.5% לשער יציג של 3.628 שקלים. ברמה הנמוכה היום ולמרות ההתערבות, הדולר נסחר ברמה של 3.625 שקלים. גם האירו נחלש היום מול המטבע המקומי ושערו היציג נחלש ב-0.5% ל-4.9747 שקלים.

ביום שישי, נזכיר, שערו היציג של הדולר נקבע בירידה של 0.5% ל-3.645 שקלים והשלים בכך ירידה של 6.3% מאז השיא האחרון ב-7 ביולי. האירו היציג עלה ב-0.2% ל-4.9986 שקלים.

מאז העלאת הריבית ביום שני שעבר ועדכון תחזית הצמיחה על ידי בנק ישראל, שוק המט"ח המקומי רותח. בנק ישראל מנסה מדי פעם לרכך את הידרדרות הדולר ורוכש עשרות מיליוני דולר בשוק - מה שלא ממש עושה רושם על הסוחרים ולראיה שער הדולר ממשיך לרדת. ההתערבות של היום, כפי שמסרו הפעילים בשוק המט"ח ל"גלובס", היתה רק כדי "להפגין נוכחות ולהראות שבנק ישראל עוקב מקרוב אחרי המתרחש בשוק".

בשוק גברו ההערכות כי אם שער המטבע האמריקני יוסיף לרדת הנגיד סטנלי פישר יתערב באופן משמעותי יותר ויגביר את רכישות הדולרים - הרמה של 3.64 שקלים לדולר סומנה ע"י רבים מהאנליסטים כטריגר להתערבות מסיבית יותר, ונותר רק לראות אם בנק ישראל יגיב באופן חריף יותר. כזכור, בנק ישראל החל את התערבותו בשוק המט''ח במארס 2008, כאשר רכש מדי יום 25 מיליון דולר בשוק הפתוח - סכום שהועלה מאוחר יותר ל-100 מיליון דולר ליום.

רכישות הדולרים צריכות להיעשות "בחוכמה ולהפתיע את השוק"

מרים שיינבלום, מנהלת חדר העסקאות בבית ההשקעות פריקו, מסרה כי "בנק ישראל מפגין נוכחות אל מול הספקולנטים ומאותת כי יילחם לשמור את השקל מעל רמת 3.64 שקלים לדולר. מאידך, משקיעים זרים ממשיכים להזרים הון לישראל על רקע חוסנו של המשק הישראלי ועליות השערים בשוק ההון.

איתן אדמוני מחדר המט"ח של בנק ירושלים מציין כי התערבותו של פישר בשוק עד כה היא בגדר איתות בלבד לכך שבנק ישראל עוקב ושומר על היציבות בשוק המט"ח. להערכתו, המומנטום במגמת היחלשות הדולר בעולם והציפייה להמשך התגברות האינפלציה בשוק המקומי צפוים להמשיך ולהחליש את הדולר במהלך השבוע - טווח המסחר הצפוי בדולר לדידו הוא 3.671-3.603 שקלים.

"גלובס" חשף אתמול כי שר האוצר ונגיד בנק ישראל נפגשו אתמול כדי "ליישר את ההדורים" בעקבות העימות המתוקשר בין השניים בנושא מדיניות הריבית והמט"ח שנוקט בנק ישראל. שטייניץ הביע תמיכה בהתערבויות הספוראדיות של בנק ישראל בשוק כל עוד הן נעשות "בחוכמה ומפתיעות את השוק. צריכים להמשיך לסייע ליצואנים שכן אי-אפשר לפגוע ביצוא בתקופה כזו", כדברי בכיר באוצר.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים פנה היום במכתב דחוף לשר האוצר בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא המשך ירידת שער הדולר. "היחלשותו הנשנית של הדולר, לצד העובדה כי יכולתו של בנק ישראל להמשיך ולהתערב בשוק המט"ח מתקרבת למיצוי, עלולה להוות פגיעה משמעותית ביכולת היצוא הישראלי להתחרות בחו"ל, כמו גם קושי לעסקים בישראל להתחרות ביבוא זול. מדובר בתרחיש אשר עשוי לסכן את ההתאוששות של המשק הישראלי ולהותירו בלתי תחרותי וחשוף בצורה מסוכנת להישנות המיתון העולמי. המשמעויות הכלכליות והחברתיות למשק הישראלי עלולות להיות כבדות", אמר ברוש.

[לאתר המט"ח]