הפרקליטות שקלה לסגת מאישום השוחד נגד שוקי ויטה

במגעים בין צוות התביעה לסנגורים שקלה הפרקליטות הסדר טיעון, במסגרתו יודה ויטה במירמה והפרה אמונים בתמורה למחיקת האישום של קבלת שוחד - אך נסוגה מאפשרות זו

פרקליטות המדינה שקלה את האפשרות להגיע להסדר טיעון עם רו"ח שוקי ויטה בתיק וינרוט-ויטה, שבמסגרתו יודה ויטה בעבירות מירמה והפרת אמונים המיוחסות לו, בתמורה למחיקת האישום של קבלת שוחד - כך נודע "לגלובס".

ההצעה עלתה בשיחות שניהלו סנגוריו של ויטה, עוה"ד אלון רון ומורן כרמון, עם צוות התביעה בתיק בראשות עו"ד שרון כהנא, והכולל גם את עוה"ד רותם שגיא ויפעת שטיין.

ואולם, לאחר התייעצות שנערכה עם פרקליט המדינה, משה לדור, הוחלט בפרקליטות שלא לוותר על האישום בקבלת שוחד נגד ויטה, לאור המשמעות שעלולה להיות לצעד שכזה, על סעיפי האישום בהם מואשם עו"ד יעקב וינרוט בתיק (מתן שוחד).

אתמול (א') מסר הסנגור, עו"ד רון, לשופט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל, בפתח ישיבת המשפט כי "בימים האחרונים קיימו ביניהם הצדדים שיחות", והתובעת, עו"ד כהנא, הצטרפה לדבריו.

עם זאת, הצדדים הוסיפו כי בינתיים אין להם מה להודיע בעניין זה, מעבר לעצם קיומם של המגעים. לפיכך נמשכה אתמול חקירתו הנגדית של ויטה בבית המשפט.

"עובדות מגמתיות"

דובר משרד המשפטים בשם פרקליטות מיסוי וכלכלה מסר בתגובה: "מעבר לעובדה שאכן התקיימו שיחות בין הצדדים, העובדות אינן נכונות ומגמתיות, ומעבר לכך לא נוכל להתייחס".

עו"ד רון מסר בתגובה: "בתיק מסוג זה ובהיקף כזה, מקובל וטבעי הוא שהתביעה וההגנה משוחחות ביניהן הרבה מאוד, בין השאר כדי לראות האם חלו שינויים בעמדות הפתיחה של הצדדים לאור ההתפתחויות במשפט".

לדבריו, "מכיוון שהבירור ההדדי שנערך בין הצדדים בימים האחרונים לא גילה כי יש אפשרות להתקדם לדברים מעשיים, כך הודענו לבית המשפט".

לעצם הדברים מסר עו"ד רון כי "לא דיברתי לא עם עו"ד לדור ולא עם אף אחד אחר, מעבר לצוות הפרקליטים שמנהל את התביעה, ולכן אין לי מושג מהן העמדות בתוך הפרקליטות".

מערכת יחסים מושחתת

כתב האישום נגד עו"ד יעקב וינרוט ושוקי ויטה הוגש על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) בדצמבר 2009, והוא מייחס לוינרוט עבירות של מתן שוחד והלבנת הון, ולויטה עבירות של קבלת שוחד ומירמה והפרת אמונים.

הפרקליטות טוענת כי בין השניים התנהלה מערכת יחסים מושחתת, שבמסגרתה טיפל ויטה כפקיד שומה בלקוחות של וינרוט, בהם מיכאל צ'רנוי וארקדי גאידמק, וכרת עבורם הסכמי מס מיטיבים. בתמורה, טוענת הפרקליטות, העניק לו וינרוט שכר-טרחה מופחת עבור ייעוץ משפטי שהעניק לו להסרת מכשולים שעמדו בפני קידומו המקצועי ברשות המסים.

לטענת המדינה, ויטה ניסה להתקדם לתפקיד בכיר ברשות המסים, והעובדה שהורשע בתקיפתה של יעל שביט, מי שהיתה מבקרת הפנים של נציבות מס הכנסה, עיכבה את קידומו. לפיכך, נטען, פנה ויטה לעו"ד וינרוט וביקש ממנו לייצגו. לדברי התביעה, הבחירה של ויטה בוינרוט נעשתה תוך ידיעה כי לקוחותיו של וינרוט מטופלים אצלו בענייני מס.

עוד נטען כי וינרוט ייצג את ויטה תמורת שכר-טרחה מופחת בתמורה לגישה מיטיבה של ויטה, שפעל במילוי תפקידו הציבורי בניגוד עניינים ומתוך אסירות-תודה לוינרוט, שהתבטאה בכריתת הסכמי מס חריגים עם לקוחותיו, בהם צ'רנוי וגאידמק.

בנוסף על אישום מתן השוחד, מואשם עו"ד וינרוט גם בעבירה על סעיף 3 (ב) לחוק איסור הלבנת הון. לפי כתב האישום, וינרוט פתח חשבונות על שמו כדי להסוות את הונו של לקוחו, גאידמק, שהיה הנהנה האמיתי בהם. החשבון, שנקרא "וינרוט בנאמנות פלדמן", נפתח בבנק המזרחי סניף גן העיר תל-אביב, ושולמו ממנו 10 מיליון שקל מגאידמק לרשות המסים.