בנק ישראל מגביל את לאומי: יוכל לרכוש רק 7.7% ממניות תנובה

לאומי מוכן לרכישת המניות ממבטח שמיר גם בתנאים המגבילים ■ מחפש שותף שיקנה את יתרת המניות ולא יחויב בפרסום דו"חות תנובה ■ מקורב לעסקה: "יש תור ארוך של מעוניינים"

בנק ישראל לא יאפשר לבנק לאומי לרכוש את כל החזקות מבטח שמיר בתנובה (20.7%). ל"גלובס" נודע כי בנק ישראל הודיע ללאומי כי האישור לרכישת מניות תנובה מוגבל ל-7.7% בלבד מהמניות.

לאומי, בניהולה של גליה מאור, מוכן לבצע את העסקה גם בתנאים מגבילים ואף שתכנן לרכוש את כל מניות מבטח שמיר בתנובה, יסתפק בחלק שאושר לו. גורם בלאומי ציין כי לבנק אין בעיה להיות שותף פיננסי ולהסתפק בהחזקות בשיעור נמוך. בעבר החזיק לאומי במניות סלקום (4%) וכיום הוא מחזיק ב-5% מפרטנר.

בעסקה המקורית היה אמור לאומי לרכוש ממבטח שמיר שבבעלות מאיר שמיר את כל מניותיה בתנובה תמורת 440 מיליון דולר - מחיר המשקף לתנובה שווי של 2.1 מיליארד דולר. לאומי רוכש את המניות דרך החברה הבת לאומי פרטנרס. לאחר הקטנת היקף העסקה ישקיע לאומי במניות שהותר לו לקנות כ-160 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל).

תור ארוך

כעת פועלת לאומי פרטנרס, בראשות המנכ"ל אבי זלדמן, למציאת רוכש או שניים נוספים עבור מבטח שמיר ליתרת המניות, וזאת כדי לממש את העסקה. בהתאם למגבלות שמטילה אייפקס, בעלת השליטה בתנובה, על השותפים החדשים שיביא בנק לאומי להיות כאלו שאינם מחויבים בפרסום דו"חות תנובה. "יש תור ארוך של מעוניינים ואיני צופה בעיה", אמר מקורב לעסקה.

בתגובה נמסר מלאומי: "כאשר יהיה על מה לדווח, נדווח".

מבטח שמיר ואייפקס שולטות בתנובה דרך חברה ייעודית שהוקמה לצורך כך (SPV) ומחזיקה 76.8% מתנובה. ב-SPV מחזיקה אייפקס 73% ומבטח שמיר 27%. בנק ישראל מאשר ללאומי לרכוש רק 10% ממניות SPV כך שהחזקותיו של לאומי בתנובה יהיו בשרשור 7.7%. אם לאומי מעוניין בכך, יתיר לו המפקח על הבנקים רוני חזקיהו לקנות בשלב הראשון 13% ממניות SPV, המהוות מחצית ממניותיו של שמיר בתנובה. במקרה זה, לאומי יתחייב למכור את המניות העודפות (3% מ-SPV) לגוף אחר בתוך שנה.

לאחר רכישת 7.7% מתנובה יוכל לאומי להגדיר את החזקתו בתנובה כהחזקה ב"חברה כלולה", ויהיה עליו לפרסם בדו"חותיו הכספיים את חלקו ברווחי תנובה ופעם בשנה גם את ההון העצמי. תנובה לא תוגדר "חברה כלולה מהותית" כיוון שסכום הרכישה הוא רק 2% מההון העצמי של לאומי.

מבחינה עקרונית, יכול לאומי לרכוש שיעור גבוה יותר מתנובה, אך במקרה כזה תוגדר תנובה "חברה כלולה מהותית" ואז יצטרך בנק לאומי לפרסם את דו"חותיה. זהבית כהן, מנכ"ל איפקס ישראל, הבהירה בעבר לא אחת כי תסרב לפרסם את דו"חות תנובה ואם לאומי יידרש רגולטורית לפרסם את הדו"חות, היא תטיל וטו על העסקה. לכן לא יוכל לאומי לרכוש שיעור גבוה מהשיעור שהגדיר בנק ישראל.

תנובה כרגע אינה קונגלומרט

בנק ישראל הודיע ללאומי כי מבחינתו תנובה אינה מוגדרת קונגלומרט. על פי חוק הבנקאות, רשאי בנק להחזיק בקונגלומרט אחד בלבד ולאומי מחזיק בחברה לישראל. כקונגלומרט מוגדרת חברה שיש לה פעילות משפיעה בשלושה ענפי משק לפחות והון עצמי בסך 2 מיליארד שקל. לתנובה פעילות בארבעה ענפי משק, אך טרם הגיעה להיקף ההון הנדרש ולכן לא תוגדר קונגלומרט.

עם זאת, מבהירים בבנק ישראל כי הנושא ייבדק מעת לעת וכי אם היקף ההון העצמי של תנובה יגיע בעתיד להון הנדרש, יצטרך לאומי למכור את החזקותיו. יצוין כי תנובה אינה פועלת כרגע לפי כללי IFRS. כאשר תעבור תנובה לתקינה החשבונאית החדשה, לא מן הנמנע שתהפוך לקונגלומרט.

מבטח שמיר נאלצת למכור את החזקותיה בתנובה לאחר שרשות ניירות ערך השעתה במאי את מניותיה מהמסחר. הרשות קבעה כי מאחר שתנובה מוגדרת חברה מהותית עבור מבטח שמיר, עליה לפרסם את הדו"חות המלאים של תנובה ולא להסתפק בנתון הרווח בלבד. מאחר שמבטח שמיר רכשה את מניותיה בתנובה לפני שלוש שנים על בסיס התחייבות לאייפקס לא לפרסם את דו"חות תנובה נוצר מבוי סתום. הפתרון שנמצא הוא מכירת החזקות מבטח שמיר בתנובה.