הפרקליטות: לא נערער על הזיכוי בפרשת הדסק הרוסי בבנק הפועלים

‎‎לפני כחודש וחצי זיכה המחוזי את אליק לדר ויעקב סברדליק, מנהלים בדסק הרוסי בסניף הירקון בבנק הפועלים, תוך שהוא מותח ביקורת חסרת תקדים על התנהלות הפרקליטות בתיק

פרקליטות המדינה הודיעה היום (ג') כי החליטה שלא לערער על פסק הדין בפרשת הדסק הרוסי בבנק הפועלים.

"במהלך הטיפול בתיק ענק זה, המחזיק עשרות ארגזים של חומרים, אירעו כידוע תקלות במשטרה ובפרקליטות בטיפול בחומרים שהגיעו לפרקליטות - רובם אינם חומרי חקירה - ובהעברת מקצתם לסנגורים, כפי שפורסם", נמסר מהפרקליטות. "שום תקלה שכזו לא שימשה את הסנגורים בפועל עד תום המשפט, ושום נזק לא נגרם להגנת הנאשמים. למרות זאת קיבל בית המשפט את טענת הסנגורים כי עומדת לנאשמים טענת 'ההגנה מן הצדק', בעקבות הביקורת שמתח על שתי מערכות אלה".

הפרקליטות מבקשת להבהיר כי "אין בהחלטה שלא להגיש ערעור משום השלמה עם צידקת קביעותיו של בית המשפט המחוזי בדבר התנהלות המאשימה; ואכן, לו היה מושתת הזיכוי בתיק דנן על האדן המתייחס להתנהלות המאשימה - היה מוגש ערעור, שכן קביעותיו של בית המשפט המחוזי באשר לאדן זה הינן שגויות עובדתית ומשפטית, לדעת הפרקליטות".

בנוסף, הפרקליטות מבקשת להדגיש כי "בשל העובדה שבית המשפט המחוזי זיכה את הנאשמים בהתבסס על ממצאי מהימנות, ובשל הכרתה כי בית המשפט העליון מתערב אך לעיתים נדירות בממצאי מהימנות, החליטה הפרקליטות אפוא שלא להגיש ערעור על פסק הדין, וזאת לאחר שהפרקליטות שקלה את סיכויי הערעור לאור קביעותיו של בית המשפט המחוזי בדבר מהימנות הנאשמים, ובהתחשב בכך שחלק זה של נימוקי הזיכוי למעשה 'חיסן' את הכרעת הדין מפני ביקורת שיפוטית בדרגת הערעור בנושא אימוץ טענת 'ההגנה מן הצדק', על בסיס הביקורת שבית המשפט מתח על התנהלות המשטרה והפרקליטות".

נזכיר כי בחודש אוגוסט האחרון החליט שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, לזכות מכל אשמה על בסיס טענת "הגנה מן הצדק" את מנהלי הדסק הרוסי בסניף הירקון של בנק הפועלים, אליק לדר ויעקב סברדליק, שנאשמו במסגרת פרשת הלבנת ההון, תוך מתיחת ביקורת חריפה באופן חסר תקדים על התנהלותה של פרקליטות מיסוי וכלכלה.

בין השאר כינה השופט את התנהלות הפרקליטות "שערורייתית", ציין כי היא לא העבירה להגנה חומר חקירה רב והצהירה בבית המשפט הצהרות לא נכונות, מבלי שבדקה את דבריה ולא עברה על כל חומר החקירה. השופט קבע כי בהתנהלותה של הפרקליטות יש כדי לערער באופן משמעותי את האמון הציבור בתביעה ובנציגיה.

כעת, כאמור, הודיעה הפרקליטות כי לא תערער על פסק הדין המזכה שניתן בפרשה.

באי-כוחו של אליק לדר, עוה"ד שמעון דולן ודרור מתתיהו, מסרו בתגובה להחלטת הפרקליטות: "אנו מקווים שההחלטה היא ראשיתה של הפנמה והפקת לקחים של הפרקליטות מהפרשה העגומה. ההחלטה מחזקת את העובדה כי מדובר בפסק דין נכון וראוי וכי נגרם לאליק לדר עוול גדול בהעמדתו לדין".

לדברי דולן ומתתיהו, "בכל מקרה, התוצאה הסופית היא החשובה, ואנחנו ואליק לדר שמחים שהפרשה מאחורינו".