גם הדמיה, גם טיפול: אפוסנס מכוונת לשוק של כ-3.6 מיליארד ד'

מעבר לשיתופי-הפעולה עם IBA וטבע, לא תהיה זו הפתעה אם אפוסנס תדווח על שותפויות נוספות ■ המנכ"ל: "יש לנו מאפיינים ייחודיים ומגוון רחב של הזדמנויות"

אפוסנס היא אחת מחברות הביומד האחרונות שניצלו את חלון ההזדמנויות והונפקו בבורסה בתל-אביב. החברה השלימה ביוני שעבר גיוס של 94 מיליון שקל, כשאת רוב הסכום היא הצליחה לשריין עוד לפני השלב הציבורי בהנפקה. משקיעים קיימים וחדשים הזרימו לה כסף, וכך היא הגיעה אל ההנפקה לציבור בראש שקט, והסתפקה שם בפחות מהגיוס המתוכנן.

אפוסנס מפתחת מולקולה שמזהה תאים שעוברים תהליך של אפופטוזיס - "מוות מסודר". על בסיס הפלטפורמה שלה, החברה מפתחת מוצרי הדמיה מולקולרית ותרופות מונחות. תהליך האפופטוזיס מאפיין מגוון מחלות, והטכנולוגיה של אפוסנס מאפשרת לזהות את אותם תאים בגוף. כך, אפשר לאבחן מחלות ואף לטפל בהן באמצעות מעין טיל מונחה שמתביית על התאים הספציפיים, ומנווט את התרופה אל מוקד המחלה.

אפוסנס נמצאת בשלב השני של הניסויים הקליניים בתחום האבחון וההדמיה. השוק הראשון אליו היא מכוונת הוא הדמיה לאבחון סרטן, שוק שמוערך ב-3.6 מיליארד דולר. בתחום זה יש לאפוסנס שיתוף פעולה עם חברה בלגית, IBA, שמממנת לה את הניסוי ובעתיד, כשהמוצר יגיע לשוק, השתיים יפיצו אותו יחד.

בכל הקשור לתחום הטיפולי, אפוסנס מתמקדת במחלת הסרטן. תרופה ראשונה נמצאת כיום בשלבים פרה-קליניים במספר סוגים של סרטן. בתחום זה, השותפה של אפוסנס היא טבע, שהזרימה לאפוסנס 9 מיליון דולר למימון מו"פ לאחרונה. מנכ"ל אפוסנס הוא יורם אשרי, ויו"ר החברה הוא אלי הורביץ, יו"ר טבע לשעבר. בין בעלי המניות בחברה יש שמות מוכרים ובהם טבע, Johnson & Johnson, פונטיפקס, כת"ב, JP מורגן ולאומי פרטנרס.

מה צופן העתיד

בטווח הקצר, אפוסנס צפויה להשלים בחודשים הקרובים את השלב השני של הניסויים הקליניים בתחום ההדמיה, ולהיכנס לשלב השלישי. אמנם מדובר בהדמיה, אך תהליך האישור דומה לזה של תרופה (כשהדרישות מעט פחות נוקשות), משום שבתהליך מוזרק חומר לגוף. בכל הקשור לתחום הטיפולי, אפוסנס מקווה להתקדם יחד עם טבע מהניסויים הפרה-קליניים לניסויים קליניים בתוך שנה.

בטווח הארוך, אפוסנס בוחנת אפשרות להתפתח מעבר למחלת הסרטן. המטרות שנבדקות כוללות מחלות דלקתיות, נוירולוגיות ואנדוקרינולוגיות, וסביר להניח שאפוסנס תנסה את מזלה לפחות בחלק מהן.

מעבר לשיתופי הפעולה עם IBA וטבע, לא תהיה זו הפתעה אם אפוסנס תדווח על שותפויות נוספות. שותפויות אפשריות יכולות להיות לפיתוח משותף של תרופות חדשות, מעבר לתחום הסרטן; ובתחום ההדמיה - שיתוף פעולה במסגרתו הטכנולוגיה של אפוסנס משמשת כחלק מהתהליך של בחינת תרופות בפיתוח.

דבר המנכ"ל

יורם אשרי: "יש לנו מאפיינים ייחודיים. אנחנו לא עוסקים במולקולה ספציפית אלא בפלטפורמה רחבה; ההזדמנויות שלנו כוללות מגוון רחב של מחלות ומוצרים שאפשר לפתח, ורמת הסיכון הטכנולוגי נמוכה, משום שהוכח שאנחנו יכולים להגיע לתאים בתהליך של מוות".

אפוסנס

שנת הקמה: 1996

תחום פעילות: מפתחת מוצרי הדמיה מולקולרית ותרופות

מנכ"ל: יורם אשרי

שווי בהנפקה (יוני 2010): 870 מיליון שקל

שווי נוכחי: 536 מיליון שקל, ירידה של 38%