מנכ"ל ערוץ 9: "המדינה מגנה על תאגידים גדולים על חשבון החלשים"

ליאוניד בלחמן, מנכ"ל ערוץ 9, כועס מאוד: אחרי 8 שנים באוויר, הערוץ דובר הרוסית הרשמי של ישראל עדיין לא מרוויח, ויחסיו עם HOT ו-yes רק הולכים ומסתבכים ■ ראיון לוחמני

8 שנים לאחר עליית ערוץ 9 לאוויר, ליאוניד בלחמן, מנכ"ל הערוץ, עדיין לא מוצא מנוחה. "לא רואים את אזרחי המדינה", אומר בלחמן ומכוון ישירות לפקידות הממשלה. לדבריו, הכנסת ערוץ 9 לחבילת 6 הערוצים הבסיסיים שייקלטו ללא חיבור לכבלים או ללוויין, נמנעת "כי זה פוגע ב-HOT וב-yes, והמדינה מגנה על תאגידים גדולים על חשבון האוכלוסייה החלשה. אזרחי המדינה לא יכולים להעניש אותם ולקלקל להם. התאגידים הגדולים כן".

- רוב ציבור דוברי הרוסית מתחבר היום לכבלים, לא רק בגללכם אלא עבור חבילת ערוצים ברוסית.

"אז הוא מוותר על משהו אחר, על צרכים אחרים שלו, כי אין לו אפשרות אחרת. הוא לא נוסע לבקר את הנכדים שלו כל שבוע, אלא פעם בחודש".

- אתם הרי מתגאים בכך שהציבור דובר הרוסית בישראל מתקרב מאוד בהרגלי הצריכה שלו לכלל הציבור הישראלי. זה לא בהכרח ציבור דל אמצעים.

"אנחנו קונים חומוס אבל פחות, קונים וודקה אבל יותר. אנחנו מדברים על אנשים דוברי רוסית בגיל 50 פלוס ואפילו 60, שהגיעו לישראל בגיל לא צעיר במיוחד, חיים מנדבות סוציאליות שהמדינה נותנת, וקשה להם לשלם את זה".

- HOT ו-yes אמרו שאם אתם רוצים להיות על ה-DTT, אז הם מבקשים לא לחייב אותם לשדר אתכם.

"אין להם זכות כזו. הערוץ קם במכרז שעשתה המדינה כדי לשרת אוכלוסייה מסוימת שעד היום לא מקבלת שירות מספק".

באחרונה עלו קולות, בהם של הערוץ הרוסי "מוסט", המבקשים לצאת למכרז חדש על הערוץ הרוסי, לאור אי-עמידתו במחויבויותיו. בלחמן מציג בתגובה צילום מסך של ערוצו הדומם ביום כיפור, לעומת הערוצים הרוסיים המשדרים במלוא המרץ ביום הקדוש.

- אם הם יזכו במכרז, גם הם לא ישדרו ביום כיפור.

"זו ציניות. שמעתי שהם פנו ללפ"מ לשדר בחינם פרסומות למלחמה באלכוהול וסמים. אלה אנשים שהיום משדרים פרסומות לוודקה בצהריים".

- אתה רוצה שיחסמו את הערוצים הרוסיים?

"תמיד תהיה להם נטייה לנסות להרוויח משהו על חשבוננו. מכרז אולי לא יעשו, אבל עשויים לתת להם לפרסם. הם מחזיקים צוות של 15 איש, ואני פה מפרנס 200 משפחות, וברגע שנוגסים בעוגת הפרסום - הקטנים כמו ערוץ 9 ייפלו ראשונים".

- אתם עדיין בסכנה קיומית היום?

"אני חייב להילחם על זכויותיי. אני לא אפול אם אשיג את מה שמגיע לי, והיום אני צולע".

"המדינה לא שמרה על החוק"

בשנת 2006, 4 שנים אחרי שערוץ 9 עלה, קבע בג"ץ כי שידורי פרסומות ישראליות בערוצים זרים, ובכללם ערוצים המשדרים מרוסיה, אינו חוקי. עד אז, לדברי בלחמן, ספג ערוץ 9 חוב של 150 מיליון שקל.

"זו העוגה שהיינו צריכים להתפרנס ממנה", אומר בלחמן, "המדינה הוציאה את המכרז לערוץ, רק לא אכפה את החוק. את 150 מיליון השקלים הללו אנחנו סוחבים עד היום, ואני משלם על זה עמלות ומסתבך עם הבנקים, כי המדינה לא שמרה על החוק".

- והיום באיזה מצב אתה נמצא?

"בשנה אחת הייתי מאוזן פלוס, בקושי הרווחתי מיליון שקל (2007, ל"א). שנה אחר-כך הפסדתי 5 מיליון שקל. היום אני נמצא במצב תפעולי שבמסגרתו אני בקושי סוגר את הרבעון".

כעת, לדברי בלחמן, הוא בוחן עם יועציו המשפטיים הגשת תביעה לקבלת פיצוי מהמדינה בגין 4 השנים שבהן שודרו פרסומות בערוצים הזרים במקביל לערוץ 9.

- נוכחות ב-DTT תפתור את בעיותיך?

"זה יקדם אותי, כי אגיע לציבור גדול יותר. זה אולי נותן קידום תדמיתי שעובד על המפרסם, אבל לא מיידית. זה אותו מספר צופים. זה בראש ובראשונה שירות. לפני הלקוחות המסחריים, הכי חשוב זה הקהל. אם אנחנו יכולים דרך ה-DTT לתת להם אפשרות לעבור לשם, זה כבר טוב".

- יכול להיות שאם תהיו על ה-DTT זה יקל על המכירה של הערוץ.

"אני יודע שהיו ציפיות מאפריקה ישראל (בעלת הערוץ, ל"א) בשיא המשבר שימכרו את הנכסים שלהם. הם באמת חיפשו ולא מצאו קונה. לדעתי, היום זה פחות רלבנטי, למרות שהערוץ יותר טוב, והערך שלו יותר גבוה".

- היום אתה מונופול - אתה הגוף היחיד בישראל שהחוק בעצם התיר לו לשדר חדשות ופרסומות ברוסית.

"ודאי שאני בתחרות. אני מתחרה גם על צעירים ממשפחות דוברות רוסית שצופים בערוצים 2 ו-10. אין דבר כזה תקציב מגזרי, זה מזמן לא קיים, וגם לא היה. אני מתחרה על עוגת פרסום עם ערוצים 2, 10 ו-24 , זו עוגה שלמה".

- אם HOT ו-yes יעשו מהדורת חדשות ברוסית, זה יפריע לך?

"הם לא יעשו כי זה נורא יקר. זה טוב כדי להשוויץ ולעשות יחסי ציבור".

- הם עשו דרמות ברוסית.

"והיה להן רייטינג מאוד נמוך. 'טרויקה' של HOT בכלל היתה לדעתי כישלון. זה לא רוסי - זה על רוסים ובעברית. 'בין השורות' של yes לא הגיע לרייטינג של 2%".

- ובכל זאת, דרמה מקורית ישראלית זה משהו שאתה לא עושה בכלל.

"תנו לי קצת לנשום, אני אעשה. אני צריך לשלם 4.5 מיליון שקל ל-HOT ול-yes בגין דמי מעבר. אף אחד לא מחייב אותי להפיק דרמה, וזו שטות להפיק דרמה ברוסית בישראל. זאת לא היתה כוונת המחוקק, ובצדק. בגלל זה אצלנו סוגה עלית יכולה להיות דוקומנטרי, תחקיר או דרמה. ערוץ רוסי בשפה הרוסית לא צריך להפיק דרמות. למה זה תורם, איזו מין תרבות? חוץ מזה, יש פה אולי 5 שחקנים שיכולים לשחק בדרמה כזאת. איך אני יכול להתחרות בדרמות הרוסיות, שם יש מאות ואלפי כוכבים?".

לובי של חברי כנסת רוסיים

במושבה הקודם אישרה הכנסת חוק הפוטר את ערוץ 9 מלשלם דמי מעבר לפלטפורמות. החוק, שנדחף על-ידי לובי חברי הכנסת דוברי הרוסית, עבר בקלילות משוכות כמו ועדת הכלכלה, לאחר שבאופן חריג התקיימה ישיבה משותפת של הוועדה עם ועדת הקליטה, שם יש רוב לדוברי רוסית.

"אני משלם בינתיים ל-HOT לפי הסכם ול-yes גם לפי איזה שהוא הסכם", אומר בלחמן, "אבל אלה בדיוק אותם מאות אלפי שקלים שהייתי שם בתוכן, חד-משמעית. יש לי פה ארון של דברים שפיתחנו ואנחנו רוצים להוציא אותם לפועל. ומהצד השני, הבנק לא מעניק לי את האשראי".

בעקבות העברת החוק, הגישה חברת הלוויין yes עתירה לבג"ץ. "להשקיע כזו אנרגיה על חצי מיליון שקל?", אומר בלחמן, "הם מרוויחים כל רבעון פי 10 מזה ואפילו פי 100. זו מלחמה שמטרתה להחזיק את עצמם בתמונה. עדיף שישפרו את השירות במקום זה. אנחנו מקבלים תלונות על השירות של HOT ושל yes, והיינו יכולים לעשות על זה תוכנית טלוויזיה".

- למה אתה לא עושה?

"אני פה ושם עושה כתבות תחקיר, כשזה רלבנטי בכל המדינה. בדרך-כלל זה אחרי דו"ח מבקר המדינה. אני לא רוצה לנצל את הכלי ולא להפחיד צופים".

- על-פי החוק, הרי יכולת להגיע להסדר מול HOT ו-yes ואפילו לא לשלם כל-כך הרבה כמו שאתה משלם.

"עם HOT היינו ילדים טובים, והם היו בסדר גמור. סגרנו איתם הסכם, ואנחנו עומדים בו. ב-yes אני תמיד מרגיש אווירת קרב בלתי נסבלת. כמעט הגענו איתם להסכם דומה ל-HOT, אני לא יודע למה זה התפוצץ. היתה לחיצת יד לפני שנתיים, אבל הם בחרו דרך אחרת".

- זה בגלל שרצית DTT?

"לא. הרגשתי מאוים, הם ביקשו שאסכים למה שהם מציעים, אחרת שר התקשורת יוציא החלטה על תשלום 2 מיליון שקל. זה בדיוק מה שהיה. במקום לסגור על מה שלחצנו עליו יד, שזה סכומים סבירים. למה רק ערוץ 9 משלם את זה? יש עוד 200 ערוצים. למה תיקון העיוות הזה נראה כהטבה לערוץ 9?"

- זה נראה כמו הטבה בגלל התגייסות חברי הכנסת הרוסיים לטובת הרעיון הזה. כעיקרון, אתה מקבל את זה כמעין מתנה מאנשים שמופיעים אצלך בשידורי האקטואליה.

"אצלי כולם מופיעים. לא מזמן עשיתי חשבון. הבנתי שציפי לבני היתה פה הרבה יותר מהשרים של אביגדור ליברמן, או ליברמן עצמו. אבל זה לא ש'ליברמנים' מקבלים פה יותר מסך מאנשי 'קדימה' או מישהו אחר. באופן טבעי, באמת חברי כנסת רוסיים מבינים יותר את הבעיה הזו. אותו דבר עכשיו עם ה-DTT. הערוץ בשפה הערבית כבר רשום שם בהצעת חוק הרשות השנייה, עוד בטרם נולד, וערוץ רוסי לא. מי צריך לטפל בזה? בטח לא הערבים. הרוסים יטפלו בזה. מה לא טבעי פה?".

- אתם חושבים לקנות רישיון ב-2012?

"אני לא חושב שאנחנו מספיק חזקים, ואני גם לא בטוח שתהיה התנפלות על הרישיונות. השוק קטן מדי. אלה שעובדים היום, שורדים בקושי".

כיום מפיץ הערוץ את שידוריו בארה"ב, ברוסיה ובעשרות מדינות ברית-המועצות לשעבר. נתוניו עשויים לנוע בין 4% ל-8% רייטינג, והוא מפעיל פורטל מצליח ברוסית www.zman.com. ב-2011, אומר בלחמן, יושקעו תקציבים רבים בתכנים, ובימים אלה נמצא הערוץ בעיצומן של שתי הפקות מקור, בהן הושקעו יותר מ-6 מיליון שקל.

- אולי אחרי 8 שנים, במצב שאתה מצוי בו, זו היתה הרפתקה לא כדאית?

"אני מאמין שאם נהיה קשובים לקהל ונזרום איתו, יש לנו זכות קיום לעוד 100 שנה, ופה אנחנו רק צריכים להיות קשובים ולנתב את התוכן כמו שצריך. להפיק דברים נכונים, ועל הפרק בהחלט להכניס יותר עברית. העיקר ללכת עם הקהל, לשמור מה שיש ולהוסיף כמה שאפשר קהלים חדשים. אולי מאותם רוסים יותר צעירים, ואולי נביא לפה עוד עלייה, זה יהיה בכלל טוב".

מחברת yes נמסר בתגובה: "מר בלחמן מתנהג בכנסת ישראל כאילו היתה עוד אחד מעסקיו והוא יכול לעשות בה כרצונו. בלחמן אולי חזק בהשמצות ופוליטיקה, אך הוא חלש בעסקים וטלוויזיה, ועל כן פועל בדרכים עקלקלות על מנת להשיג את מבוקשו. ייטב לערוץ 9 עם מנהל אחר".

מחברת HOT נמסר בתגובה: "ערוץ 9 נולד כערוץ כבלים ולוויין בלבד, ובהתאם כל שינוי מצריך מכרז חדש. מעבר לכך הדברים אינם ראויים להתייחסות".