בורסת תל אביב סגרה במגמה מעורבת: המעו"ף לא הצליח לפרוץ את השיא

המעו"ף איבד 0.4% ומדדי הנדל"ן והיתר עלו ■ רציו ואבנר התחזקו על רקע הגעת האסדה ללווייתן ■ מזור זינקה 6% בעקבות דיווח חיובי למשקיעים ■ מכתשים אגן איבדה 3.5%

"הבורסה החזקה בעולם" סגרה את יום המסחר במגמה מעורבת. מדד המעו"ף אשר פתח בירידות של עד 0.6% וניסה לעבור לעליות במהלך היום, נכנע למגמה השלילית בעולם וירד בסיום ב-0.35%, לאחר שאתמול קבע שיא של כל הזמנים ברמה של 1,242 נקודות. את ניסיונות הפריצה מעלה הובילו מניות חיפושי הגז על רקע תחילת קידוח האקספלורציה במבנה "לוויתן". מעבר לים פתחה וול סטריט בירידות לאחר שגם בשווקים האסיאתיים והאירופיים נסחרו הבורסות בירידות על רקע סימנים ל"פחד גבהים" בקרב המשקיעים.

בכנס של משרד התמ"ת שנערך היום הזהיר שר האוצר, שטייניץ את הנגיד פישר "לא להעלות יותר מדי את הריבית", אך אמר שהוא תומך בהמשך מדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל. בהתייחסו לשוק הדיור הביע שטייניץ פאסימיות ואמר כי אין פתרון למשבר מחירי הדיור בשנתיים הקרובות,תוך שהוא מציין כי בישראל חסרות כיום אלפי דירות. שר התמ"ת, בן אליעזר אמר כי "יש להילחם בספקולנטים באגרסיביות".

המשקיעים בתל אביב קיבלו אתמול בתשואות את רמת השיא החדשה למדד המעו"ף לאחר מספר ימים בהם ציפו בחדרי המסחר לשבירת תקרת הזכוכית והשגת הרמה ההיסטורית. בסופו של יום מסחר ער חתם המדד המוביל בעליה של 0.55% בערכו ושבר את השיא היומי הקודם שנקבע בחודש אפריל על 1,238 נקודות. אנליסטים העריכו אתמול כי רמתו של מדד המעו"ף היא ריאלית ותואמת את החוסן שמציג המשק הישראלי מול האתגרים הרבים למולם הוא ניצב ואת הפוטנציאל של הכלכלה הישראלית לאחר הצטרפותה לארגון ה-OECD ועל רקע הצלחת המדיניות המוניטרית של בנק ישראל.

בארה"ב נפתח היום המסחר בירידות קלות לאחר שאמש נחתם המסחר ביציבות כשמדד הדאו ג'ונס מצליח לשמור על רמת גבוהה מ-11,000 נקודות. עם זאת, בקרב המשקיעים האמריקנים שורר קונצנזוס באשר להתערבות צפויה של הבנק הפדרלי בכלכלת ארה"ב כבר בחודש הבא (נובמבר) במטרה להבטיח צמיחה ברת-קיימא. על פי הערכות אנליסטים, יעמוד הסיוע על כ-500 מיליארד דולר, כאשר אנליסטים אחרים נוקבים בסכומים גבוהים אף יותר - עד 1.5 טריליון דולר. באסיה נרשמות הבוקר ירידות שערים משמעותיות של עד 1.8% במדדים המובילים על רקע המשך התחזקות הין היפני והחששות הגוברים בקרב היצואנים ביבשת.

הקידוח ב"לוויתן" תומך במניות החיפושים

אחת התרומות המשמעותיות לעליה במדד המעו"ף אמש הגיעה מכיוון מכתשים אגן : החברה שיגרה למשקיעיה, כזכור, אזהרת רווח לרבעון השלישי של השנה לפיו היא צופה "הפסד גדול משמעותית מהרבעון המקביל אשתקד" ובמקביל הודיעה כי בעל השליטה נוחי דנקנר עשוי למחוק אותה מהמסחר בבורסה, אך בפרמיה מרשימה של כ-60%. במקביל, איימו עובדי החברה ב"מלחמת עולם" בהנהלה על רקע מומ"מ המתקיים עם חברה סינית וחשש לגל פיטורים ולפגיעה צפויה בשכרם. מניית החברה הגיבה בזינוק של 27% במחזור אדיר של 590 מיליון שקל.

כלל ביטוח ניסתה להתאושש היום מהדיווחים אמש, לפיהם הצעת הרכש המשופרת שהגישה לאחרונה למניות כלל פיננסים לא התקבלה. כלל ביטוח נזקקה להיענות חיובית של 13.5% ממניות בית ההשקעות שבידי הציבור על מנת שהצעת הרכש תענה, אך קיבלה לבסוף היענות חיובית רק מ-12% מהמחזיקים במניות החברה, כלומר לכלל ביטוח חסרו 1.5% ממניות כלל פיננסים על מנת שיוכלו להשלים את הצעת הרכש. לפי הערכות בשוק הגופים המוסדיים שמחזיקים במניית כלל פיננסים נענו להצעה ומה שמנע את הצלחת הצעת הרכש בשלב הזה היה אי-היענות של הציבור הרחב.

מניות סקטור קידוחי הגז והנפט המשיכו לבלוט היום, על רקע הגעת אסדת הקידוח "Sedco Express" לאיזור מבנה "לוויתן" לצורך תחילת קידוחי האקספלורציה במקום. מטרת הקידוח היא לאמת את ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי. לפי הממצאים שפורסמו ביוני האחרון, קיימת הסתברות של 50% לכך שב"לוויתן" אגור גז טבעי בכמות של 16 טריליון רגל מעוקבת, כפליים מכמות הגז המוערכת במבנה "תמר". אנליסטים מובילים העריכו אתמול בשיחה עם "גלובס" כי "לאחר ההודעה של תוצאות הקידוח, כל השותפות יתחילו בתהליך מימוש בלי קשר למהות ההודעה". בין המניות שנגיבו היום להערכות האנליסטים ולדיווחים מאתר הקידוח נציין את רציו , דלק קידוחים ואבנר .

בתוך כך פירסם היום בית ההשקעות כל שוקי הון סקירה בה הוא ממליץ ללקוחותיו להשקיע בשותפויות המעורבות בקידוח תמר - על פני השותפות בקידוח לוויתן. בסקירה נטען עוד כי מניית רציו מצויה במצב של תמחור עודף המגלם סיכוי של יותר מ-100% למציאת גז במאגר.

האם טבע בדרך לטורקיה? על פי מקורות המקורבים לעניין טבע היא מועמדת לרכישת חברת ביופארמה אותה שוקלות למכור חברת בת של סיטיגרופ ושתי חברות השקעה. העיסקה מוערכת בכ-500 מיליון דולר או יותר.

הישג למזור : החברה דיווחה היום כי השלימה לאחרונה בהצלחה סדרה של ניסויים קליניים מורכבים ליישום לראשונה של המערכת הרובוטית לניתוחי עמוד שדרה וניתוחי מוח. לדברי מזור, בניסויים הוכיחה המערכת לראשונה דיוק ויציבות. "הניסויים בוצעו בליווי ובחינה של צוות כירורגי מוח בכירים מבית החולים הדסה בירושלים, ועל פי חוות הדעת של החוקרים, הצלחת הניסוי היתה מלאה ומטרות הניסוי הושגו במלואן", נכתב בהודעת החברה.

דירקטוריון חברת התקשורת HOT אישר תוספת של 3.6 מיליון שקל לחבילת האופציות שקיבל המנכ"ל הרצל עוזר - כך דווח היום לבורסה. הסכם התגמול של עוזר אושר בנובמבר 2008 וכעת אישר הדירקטוריון (פה אחד) לעדכן את ההסכם כך שתקופת המימוש של האופציות שניתנו לעוזר תוגדל, באופן שבו עוזר יוכל לממש את האופציות עד 5 שנים ממועד ההבשלה של כל מנה. מהדיווח עולה עוד כי שכרו החודשי של עוזר נאמד בכ-100 אלף שקלים.

אמש פורסם כי קבוצת הביטוח והפיננסים ביטוח ישיר , שבשליטת משפחת שנידמן, שוקלת לפתח בשנית פעילות בינלאומית, והפעם מכוונת לברזיל ולא למזרח אירופה. במצגת שפרסמה הקבוצה צוין כי במסגרת כיווני ההתפתחות העתידיים שלה, בכוונתה להקים פעילות ביטוח ישיר בחו"ל, כשהיא בוחנת באופן ראשוני את האפשרות להקמת פעילות ביטוח ישיר בברזיל, בשיתוף עם משקיעים בינלאומיים נוספים. את פעילות הקבוצה מובילים בני הדודים מוקי שנידמן ודורון שנידמן.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]