עוזר מזכיר שר ההגנה לשעבר: פולארד נשפט בחומרה רבה משהגיע לו

לפי דיווח בגלי צה"ל, לורנס ג'יי קורב שלח מכתב לנשיא אובמה, בו כתב: "ממקור ראשון אני יכול לומר בביטחון שהעונש היה כה חמור בשל חוסר האהדה לישראל מצד הבוס שלי, קספר ויינברגר"

לידי גלי צה"ל הגיע מכתב שששלח לפני כשבועיים עוזר מזכיר שר ההגנה לשעבר בממשל האמריקני, ד"ר לורנס ג'יי קורב, לנשיא ברק אובמה בעניין ג'ונתן פולארד. קורב טוען במכתבו כי פולארד מרצה עונש חמור בהרבה מזה שמגיע לו, ביחס לעבירות אותן ביצע.

"בהתבסס על הידע שיש לי ממקור ראשון, אני יכול לומר בביטחון שהעונש היה כה חמור - זאת בשל חוסר האהדה לישראל מצד שר ההגנה האמריקני דאז, הבוס שלי, קספר ויינברגר", צוין במכתב.

לדברי קורב, ויינברג עשה מאמצים גדולים כדי לשכנע את השופט להעניש את פולארד בחומרה. "למרות שפולארד הודה באשמה, שיתף פעולה עם הממשלה וביקש חנינה - הוא קיבל עונש לא פרופורציונלי", כתב קורד. "בסופו של דבר ויינברג עצמו לא הכניס את סיפור פולארד לביוגרפיה שלו. השר אמר כי הסיבה לכך היא כיוון שמדובר בפרשה מינורית שנופחה מעבר לחשיבותה - כלומר, גם הוא בסופו של דבר הבין והודה כי הסיפור נופח מעבר לכל פרופרוציה".

קורב הדגיש כי העונש הממוצע על העבירה שביצע פולארד הוא בין שנתיים ל-4 שנות מאסר, וגם היום כשהחוק שונה - העונש הממוצע הוא 10 שנות מאסר. "לפיכך, אם פולארד היה נשפט היום - הוא לא יכול היה לשבת 25 שנים בכלא. הצדק ייעשה אם עונשו ייקצב למה שכבר ריצה עד היום", סיכם קורב את מכתבו.

"היו ליקויים חמורים במשפטו של פולארד"

פולארד נדון בארה"ב למאסר עולם ב-1987 בגין ריגול. פרופסור קנת מן, שעמד בראש צוות הבדיקה מטעם מבקר המדינה לבחינת פרשת פולארד, התייחס למכתב בראיון לתוכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי בגלי צה"ל.

לדבריו, "תפקידי היה לבדוק את ההליך המשפטי בארה"ב מתחילתו ועד סופו, ולבדוק אם התנהל בצורה הולמת במוסד הצדק. בדו"ח שפרסמתי הגעתי למסקנה כי היו ליקויים חמורים, וכי הקהילה המשפטית היתה צריכה לקום ולאמר כי ההליך היה לא ראוי - זו אחת מהסיבות העיקריות שיש לשחרר את ג'ונתן פולארד עכשיו".

גם עדי גינזבורג, איש הוועד למען שחרור פולארד, התייחס למכתב והביע אופטימיות. "המכתב של קורב בהחלט יכול לסייע מאוד בעניין. אמנם הוא הגיע באיחור של 25 שנה, אבל הוא עדיין מצטרף לקולות שאומרים - די לעוול", אמר גינזבורג, והוסיף כי אין כרגע מידע על כך שממשל ארה"ב נענה למכתב.