בשורה רעה ל-HOT ובזק

עסקת 012 מפוגגת את הערפל שאפף את ענף התקשורת מאז הרכישות הגדולות אשתקד

במהלך שגרם להרמת גבה בשוק התקשורת רכש יוסי מימן ואמפל לפני כשנה את פעילות 012 סמייל תמורת כ 1.2 מיליארד שקל. היום (ד'), כשאמפל מדווחת כי תמכור לפרטנר את סמייל תמורת 1.5 מיליארד שקל ובכך תרשום מאות מיליוני שקלים רווח, הרכישה שבזמנו נראתה תמוהה נושאת פרי.

גם עבור פרטנר מדובר בבשורה מצוינת, הרכישה תאפשר לפרטנר להיכנס באופן מידי לכ-30% מבתי האב בישראל ושאנחנו נמצאים לקראת הקמתו של שוק סיטונאי בתחום הקווי בישראל מדובר בהחלט בבשורה חשובה. אז מי הם המרוויחים הגדולים מי המפסידים ומדוע סמייל הפכה לנכס כה אסטרטגי בשוק התקשורת.

עבור בזק מדובר להערכתנו בבשורה רעה - מצד אחד סמייל בבעלות פרטנר תישאף להקמת שוק סיטונאי בתחום הקווי ומהר, הרכישה תגדיל את הסיכוי כי סמייל תעודד את הקמת הרשת שחברת חשמל מנסה להקים ובכך תחליש את כוחה של בזק.

מצד שני התחרות בתחום ISP צפויה להתמתן ושוק התקשורת עשה צעד גדול לקראת מעבר לקבוצות תקשורת. מהלך זה צפוי להערכתנו בבוא היום להוביל לביטול ההפרדה המבנית ולחסכון אדיר בהוצאות בזק.

עבור HOT מדובר בבשורה רעה - HOT תיאלץ כעת להקים פעילות ISP לבדה, מהלך שלהערכתנו יהיה כלל לא פשוט, המותג החלש של HOT והעובדה שנטוויז'ן וסמייל מפנים אליה לקוחות בתחום התשתית יקשו עליה להקים פעילות ISP. חברת HOT תצטרך ללכת בין הטיפות עם גיוס המנויים והתהליך צפוי להיות איטי. בנוסף בתור בעלת תשתית HOT צפויה לסבול מהמוטיבציה הגבוהה של פרטנר לפתח שוק סיטונאי כפי שפירטנו בפסקה הקודמת על בזק.

עבור סלקום מדובר בבשורה טובה - סמייל ברשות מימן וסטלה הנדלר היא חברה בעלת ניסיון, קשרים ויכולת של שנים בתחום התקשורת והשירותים. בעקבות כך רבים העריכו כי לחברה פוטנציאל רב להוות איום פוטנציאלי לענף הסלולר בתור מפעיל וירטואלי. כעת כחלק מקבוצת פרטנר איום זה הוסר.

המנצחות הגדולות הם כמובן אמפל ונטוויז'ן. יוסי מימן זיהה את מעמדה האסטרטגי של סמייל בשוק התקשורת והבין שאלוביץ ינסה לדחות ככל האפשר מיזוג עם HOT או פרטנר. אמפל ניצלו את ההזדמנות מצויינת לפני כשנה וכעת הם רושמים רווח אדיר.

נטוויז'ן מנצחת גדולה אף היא הופכת למועמדת לרכישה על-ידי סלקום תמורת לפחות 45 שקל למניה. התחרות בתחום ISP צפויה לרדת ומבחינתה היא יכולה לשבת בצד ולחייך.

ופרטנר - עבור פרטנר מדובר במהלך אסטרטגי מהמדרגה הראשונה פרטנר היתה חייבת רגל פעילות נוספת. הפעילות שהיא ניסתה להקים גמגמה ושרפה כ-20-25 מיליון שקל ברבעון. כעת פרטנר הופכת לקבוצת תקשורת שלמה. הפעילות שנרכשה צפויה להיות רווחית מהיום הראשון ופרטנר מוכנה ליום שבו קבוצות תקשורת ישלטו בשוק המקומי

לסיכום

שוק התקשורת התקדם צעד נוסף לקראת קבוצות תקשורת והתמונה מוסיפה להתבהר, פרטנר וסמייל, סלקום ונטוויז'ן, בזק ו-HOT הן קבוצות התקשורת שישלטו בענף בשנים הקרובות. התחרות תישאר להערכתנו רציונליות רמות המינוף ימשיכו להיות גבוהות והדיבידנדים ימשיכו להיות מוקד משיכה למשקיעים.

המעבר לקבוצות תקשורת יוביל להערכתנו גם להקלות רגולטוריות וביטול ההפרדה המבנית דבר שיוביל לחסכון אדיר בעלויות וגם ייטיב עם הצרכן הקטן. מה שבטוח אין רגע משמעמם בתקשורת.

אורי ליכט הוא מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI