נוריאל רוביני: "סיכוי של 35%-40% שארה"ב תיכנס למיתון נוסף"

"נביא הזעם" לא מפסיק לראות עתיד שחור לכלכלה העולמית וחוזה הידרדרות בצמיחת המשק האמריקני ל-1% בלבד עד סוף השנה ■ "הצמיחה כל כך נמוכה שזה מרגיש כמו מיתון"

"נביא הזעם" נוריאל רוביני, הפרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ניו יורק שחזה את משבר האשראי, רואה סיכוי של 35-40% לכך שארה"ב תיכנס למיתון נוסף ותעיב בכך על הכלכלה העולמית כולה.

רוביני דיבר היום (ה') בכנס בסיאול שבדרום קוריאה, ואמר כי הצמיחה בארה"ב עלולה לרדת לרמה של 1% בלבד עד סוף השנה. הכלכלה האמריקנית צמחה ב-1.7% ברבעון השני לאחר שצמחה ב-3.7% ברבעון הראשון.

"הצמיחה כל כך נמוכה כך שזה מרגיש כמו מיתון גם אם מבחינה טכנית לא מדובר במיתון", אמר רוביני.

שיעור האבטלה בארה"ב נושק ל-10% והצמיחה מדשדשת, אך זה לא מנע ממדד הדאו ג'ונס לטפס אמש לשיא שלא נראה מאז ה-3 במאי. המדד זינק ב-12% מהשפל האחרון שנרשם ב-31 באוגוסט.

רוביני טען היום כי הדפלציה היא הסיכון הגדול ביותר שמאיים על הכלכלות המפותחות. הוא גם התייחס להחלטת הבנק המרכזי של יפן להקים קרן בהיקף 61 מיליארד דולר כדי לרכוש אג"ח ממשלתיות ונכסים אחרים ואמר כי הבנק לא מגיב באופן אגרסיבי מספיק להאטה ביפן.

התחזית הפסימית של רוביני אינה מפתיעה כלל וכלל. רוביני, שפספס את הראלי בשווקים בשנת 2009, חוזה "תחתית כפולה" בארה"ב מזה חודשים רבים ומזהיר מפני היווצרות בועות בכלכלה העולמית. לאחרונה פרסם העיתון "ניו יורק פוסט" מאמר ביקורת חריף נגד רוביני וטען כי ה"נביא" כלל אינו מצליח לדייק בתחזיותיו.