הבורסה ביפן מחפשת חברות ישראליות: שלחה משלחת בכירים

נציגי בורסת טוקיו AIM הגיעו לביקור בארץ כדי לשכנע חברות ישראליות להנפיק אצלן ■ נועדו עם רשות ניירות ערך, עם אנשי הבורסה באחד העם ועם משרד עורכי דין

הבורסה ביפן מחפשת חברות ישראליות: לאחרונה הגיעו לביקור בישראל שני נציגים של הבורסה המשנית ביפן, הנקראת טוקיו AIM, ונפגשו עם נציגים מהבורסה לני"ע ומרשות ני"ע ועם משרדי עורכי דין. מטרת הביקור הייתה לבחון ולעניין חברות ישראליות בהנפקה בבורסה המשנית ביפן.

בורסת טוקיו AIM היא שותפות שהקימה בורסת ה-AIM בלונדון יחד עם הבורסה הראשית של טוקיו, במטרה לעודד בעיקר חברות זרות להנפיק ביפן, תחת תנאים רגולטוריים נוחים וידידותיים יותר מאשר בבורסה הראשית ביפן, שם רשומות כ-2,000 חברות עם מחזור מסחר ממוצע של 15 מיליארד דולר.

בורסת הטוקיו AIM היא בורסה חדשה, שהוקמה לפני פחות משנתיים, ובהנהלתה מנסים לעניין חברות ברישום למסחר. מטרת הבורסה היא להפוך לנקודת מפגש בין חברות ומשקיעים זרים לבין חברות ומשקיעים באסיה כולה, ולהוות מעין נקודת כניסה לזרים למדינות האחרות באסיה.

את הרעיון לשיתוף פעולה יזם לפני תשעה חודשים איתן קופרשטוך, הציר הכלכלי של ישראל ביפן. "רישום חברות ישראליות בבורסת טוקיו יקל עליהן במאמצי השיווק ביפן, ימשוך השקעות יפניות בחברות ישראליות ויעורר עניין של היפנים בשוק הישראלי", הוא אומר.

"להקל על החברות"

כאמור, השבוע הגיעו לארץ שני נציגים של הבורסה, לביקור הכנה לקראת ביקור של נשיא בורסת טוקיו, המתוכנן למועד מאוחר יותר. מי שליווה את השניים בביקור הוא ח"כ לשעבר אהוד רצאבי, המכהן כיום כנשיא לשכת המסחר של ישראל יפן, שמאמין כי קיים פוטנציאל משמעותי לשיתוף פעולה שכזה.

"יפן היא המעצמה הכלכלית השנייה בגודלה בעולם, אך היקפי הסחר בין יפן לישראל אינם מנוצלים", אומר רצאבי. "היקף הסחר השנתי בין המדינות עומד על 3 מיליארד דולר בלבד, וכ-800 מיליון דולר בלבד הם היצוא הישראלי", הוא מוסיף.

מה היתרונות שמציעה בורסת הטוקיו AIM?

"הרגולציה בבורסה זו פחות קשיחה מאשר בבורסה הראשית ביפן. לא חייבים לדווח לפי כללי החשבונאות היפניים. ניתן לדווח לפי כללי החשבונאות האמריקניים, או ה-IFRS.

"כמו כן, גם תנאי הרישום למסחר קלים יותר: אפשר להגיש את התשקיף באנגלית, ובעת הרישום למסחר אין צורך בפרסום דו"ח רבעוני אלא מספיק לפרסם דו"ח שנתי אחרון. עלויות הרישום זולות יותר מאשר בבורסת הנאסד"ק, ותהליך הרישום כולו נחשב למהיר יותר".

בעבר היה טרנד של חברות ישראליות שיצאו להנפקה בבורסת ה-AIM בלונדון, אך בסופו של דבר הן לא עוררו עניין אצל המשקיעים, ורבות מהן מחקו את עצמן ממסחר. למה שבמקרה של יפן זה יהיה שונה?

"אין ערובה לכך שהפעם זה יהיה שונה, אבל צריך לזכור שביפן יש הרבה כסף שמחפש השקעות. כמו כן, הבורסה ביפן היא פתח למזרח אסיה ולשווקים המתעוררים, שנמצאים בתקופת צמיחה, והיפנים צמאים לידע ישראלי. אני גם מודע לכך שיש פחד בארץ ממפגש עם התרבות היפנית, ועם בעיות השפה, אבל אפשר לפתור את הדברים".

יפן נמצאת במיתון עמוק זה עשור, אז מהיכן מגיע הכסף שמחפש השקעות?

"ישנה בעיית המיתון וגם בעיית שער הין מול הדולר. אולם למרות המצב הזה, היפנים עדיין מחפשים השקעות חדשות, ובשקט בשקט מגיעים לפה ומחפשים בישראל.הם מודעים ליזמות שמאפיינת את השוק הישראלי".

אילו חברות ישראליות מתאימות לבורסה ביפן?

"יש מגוון חברות שיכולות להתאים, ולאו דווקא כאלו הפעילות בשוק באסיה. מדובר בחברות החל מתחום הנדל"ן וכלה בתחום האנרגיה, טכנולוגיה, ביומד ואנרגיה".