ארה"ב דוחה העימות עם סין: פרסום הדו"ח לגבי המט"ח נדחה

(עדכון) - רבים המתינו בדריכות להודעת האוצר האמריקני אמש, מה שהיה סולל את הדרך לסנקציות ■ סין איימה לפני פרסום הדו"ח: אל תהפכו את היואן לשעיר לעזאזל

בדקה ה-90: משרד האוצר האמריקני דחה את פרסום הדו"ח שהיה אמור לצאת אמש (ו') בנוגע לשוק המט"ח, דו"ח שלפי ההערכות היה אמור להכריז על סין כעל "מניפולטורית מטבע" ובכל לסלול סנקציות עליה. זאת, כיוון שסין שומרת באופן מלאכותי את היואן (המטבע הלאומי של סין) בשער נמוך.

פרסום הדו"ח נדחה עד לאחר פגישת מנהיגי פורום מדינות ה-G-20 בחודש הבא בסיאול, דרום קוריאה. הדחיה נועדה לספק לסין הזדמנות נוספת להוכיח שהיא אכן מגמישה את משטר המט"ח שלה ומאפשרת ייסוף משמעותי יותר של היואן מול הדולר. בינתיים בארה"ב מדברים על זעם רב של חברי קונגרס כלפי שר האוצר טימותי גייתנר, שעמד מאחורי ההחלטה לדחות את פרסום הדו"ח.

מלחמת המטבעות בין ארה"ב לסין אינה חדשה כלל וכלל. מזה שנים דורשים האמריקנים מסין לייסף את היואן כיוון שיואן חלש פוגע בארה"ב ומעמיק את הגירעון המסחרי שלה. זוהי גם אחת הסיבות המרכזיות להיחלשות הדולר בעולם בחודשים האחרונים. מנגד, סין מעוניינת לשמור על יואן חלש כדי לתמוך בייצוא שלה, שהוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזים של סין.

ההודעה של משרד האוצר האמריקני יוצאת פעמיים בשנה, אולם אתמול הקנו לה חשיבות מיוחדת כיוון שהבחירות לקונגרס בארה"ב נמצאות מעבר לפינה (הבחירות יתקיימו ב-2 בנובמבר) וחברי קונגרס רבים השמיעו בחודשים האחרונים קולות ניציים למדי ודרשו לתייג את סין כ"מניפולטורית מטבע" ובכך להטיל עליה סנקציות.

הזדמנות נוספת לסין

סין החלה בחודש יולי האחרון לאפשר ייסוף הדרגתי של היואן, לאחר שקיבעה אותו מאז יולי 2008. גם היום היא מאפשרת ייסוף מזערי של היואן לפני הודעת האוצר האמריקני: הצמד דולר-יואן נסחר אתמול סביב 6.633 יואן לדולר, לעומת 6.65 שלשום, קרי שינוי של 0.3% בלבד.

כבר אתמול היו דיווחים בתקשורת האמריקנית לפיהם האוצר עשוי לדחות את ההכרזה על סין כ"מניפולטורית מטבע" כדי לאפשר לממשל הסיני זמן נוסף להחליט על ייסוף מהותי יותר של היואן.

אך הסינים לא נשארו חייבים; שר המסחר של סין אמר אתמול לפני הפרסום הצפוי של הדו"ח, כי אין זה הגיוני לקרוא ליואן "מוערך בחסר" נוכח המאזן המסחרי של סין. הוא ציין גם שייסוף של יותר מ-3% השנה משמעותו פגיעה בייצוא הסיני. היואן התחזק ב-2.8% מול הדולר השנה, כך שלפי שר המסחר אין מקום לייסוף משמעותי נוסף השנה. בכירים אחרים בממשל הסיני טוענים כי אל לה לארה"ב להפוך את היואן ל"שעיר לעזאזל" בשל הבעיות הפנימיות בארה"ב.

בינתיים, האמריקנים מרגישים היטב את נזקי היואן, שכן הגירעון המסחרי של ארה"ב מול סין עמד על 28 מיליארד דולר בחודש אוגוסט - כמעט שיא במדידה חודשית.