"הקמת מסלקה פנסיונית היא שגיאה שתפגע בתחרות בשוק"

כך נטען על ידי 139 סוכנים בעלי רישיון פנסיוני ■ הסוכנים הביעו את התנגדותם במכתב ששלחו ליו"ר הכנסת ■ "האוצר מוביל מהלך מסוכן שאין לו תקדים בשוק הפנסיוני בארץ ובעולם"

"הקמת מסלקה פנסיונית היא שגיאה שהעוסקים בענף הפנסיה והגמל משתתפים בה כתוצאה מהלחץ שהופעל על ידי המפקח על הביטוח". כך נטען על ידי 139 סוכנים בעלי רישיון פנסיוני. הסוכנים הביעו את התנגדותם במכתב ששלחו ליו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין, ובו ביקשו שימנע את העברת המסלקה הפנסיונית במסגרת חוק ההסדרים ושיעביר את הנושא לדיון מקצועי ומסודר בוועדות הכנסת, בנפרד מחוק ההסדרים.

לטענת הסוכנים החתומים על המכתב, "האוצר מוביל מהלך מסוכן שאין לו תקדים בשוק הפנסיוני בארץ ובעולם, והוא עלול לפגוע בתחרות הקיימת בשוק הביטוח הפנסיוני ובציבור הרחב". באוצר בחרו לא להתייחס לנושא. נציין כי מדובר במכתב שנכתב על דעת הסוכנים החתומים, ללא מעורבות של לשכת סוכני ביטוח, הלוקחת חלק בהקמת המסלקה הפנסיונית.

במכתב, שמוען ליו"ר הכנסת ונשלח גם לח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, וח"כ פאינה קירשנבאום, יו"ר הוועדה לענייני ביטוח, טוענים הסוכנים, שבראשם אשר סייפר ושלמה אייזיק, כי "הציבור ייפגע כתוצאה מהשליטה במידע שייווצר על ידי הגופים הפיננסיים והבנקים, הנותנים והשולטים במקורות האשראי. "בפעולה זו גורם האוצר לריכוז עוצמה מונופוליסטית בידי גורם אחד בתחום הסליקה פנסיונית, דבר שאינו עולה בקנה אחד עם טובת הציבור", הם מוסיפים.

"הציבור ישלם"

לא זאת בלבד, אלא שלדברי אותם סוכנים, "הפעלת המסלקה במתכונת שמוצעת תוסיף עלויות נוספות, שיוטלו על כל היצרנים והמשווקים בתחום הפנסיוני, ובסופו של דבר הציבור ישלם אותם". בהקשר זה מציינים אייזיק וסייפר כי להערכתם עלות המסלקה הפנסיונית "תעמיס עלות נוספת של כ-0.4% דמי ניהול שנתיים על דמי הניהול שצמחו בשנים האחרונות. להערכת גורמים מקצועיים, הקמת התשתית הבסיסית עומדת על כ-200 מיליון שקל".

עוד בהקשר זה הם מאשימים הסוכנים את האוצר שנמנע במכוון לציין בהצעת החוק את העלות להפעלת המסלקה על מנת להבליע עובדה זו.

נזכיר כי בעבר אמרו ראשי פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים כי "המסלקה הפנסיונית תייקר את דמי הניהול שישלמו בשוק החיסכון הפנסיוני ב-0.2%-0.25%, והעלות הנוספת תיפול על כתפיו של הלקוח".

נשאר בחוק ההסדרים

נציין כי הנושא נותר כחלק מחוק ההסדרים ולא נכלל במסגרת הנושאים שהוצאו ממנו בימים האחרונים.

מנגד, נושא הקנסות המינהליים והאזרחיים הוצא מחוק ההסדרים, ובכוונת הכנסת להוביל נושא זה בחקיקה רגילה, בדומה להליך שנעשה בזמנו בכל הנוגע לסמכויות הללו ברשות ני"ע.

המסלקה הפנסיונית הינה מהלך דגל מבחינת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, שרוצה להפעילה כבר בתחילת 2011 (בשלב ראשון רק כאמצעי להעברת מידע, ללא סליקת כסף).

המסלקה מיועדת לשמש גוף שירכז את העברת המידע הפנסיוני ואת כספי החיסכון לגמלאות של הציבור בפורמט אחיד. לפי שעה ישנן אי-הסכמות בין האוצר למשרד המשפטים שטרם לובנו.