קרואסון, עבודה: הצרפתים זועמים - לא מוכנים לעבוד עד גיל 62

שביתות ללא הגבלת זמן ב-12 בתי הזיקוק בצרפת ■ סרקוזי: "הרפורמות הן הדרך היחידה לעצירת הגירעון הפנסיוני השנתי מלהגיע ל-50 מיליארד אירו ב-2020"

השביתות ללא הגבלת זמן ב-12 בתי הזיקוק בצרפת שהחלו ביום ג' שעבר מאיימות לגרום לממשלה כאב ראש גדול אם הדלק יאזל בנמלי התעופה העיקריים. שדה התעופה אורלי כבר נאלץ לקרקע כמה טיסות בשבוע שעבר בגלל שביתות עובדי מטען וקרקע.

הערכות פסימיות, שניתנו אתמול (שבת), מדברות על האפשרות ששדה התעופה שארל דה-גול יישאר ללא אספקת דלק סילוני כבר מחר (ב'). גורמים בממשלה הצרפתית אומרים שאין סיכוי שזה יקרה, אבל הורו למטוסים שממריאים מדה-גול וחוזרים אליו, לתדלק בנמל היעד לפני חזרתם.

בינתיים, גוברת הפאניקה בקרב נהגי צרפת - ובימים האחרונים נרשם זינוק של 50% בכמות התדלוקים של מיכלי דלק מלאים למכוניות. בצרפת פשוט חוששים להישאר ללא דלק.

דובר של רשות התעופה האזרחית הצרפתית מסר שחודשה אספקת הדלק הסילוני בצינור שמוביל אותו מבתי זיקוק בצפון לאזור פאריס. פירוש הדבר הוא שלנמל התעופה שארל דה גול תהיה אספקת דלק מספיקה עד לסוף השבוע הנוכחי. שביתת בתי הזיקוק בשבוע שעבר הותירה את נמל דה גול אתמול בבוקר עם אספקת דלק סילוני ליומיים בלבד. הנמל הבינלאומי השני בגודלו של פאריס, אורלי, נשאר עם דלק לכמה ימים.

מתאם השביתה של איגוד CGT בבתי הזיקוק של חברת טוטאל, שארל פולאר, מסר לרויטרס שעובדי בתי הזיקוק הללו יחזרו לעבודה רק כאשר הממשלה תבטל את הרפורמה. "יש לנו קשיחות של נחישות. נהגי המשאיות מצטרפים אלינו, אנחנו הולכים עד הסוף", הוא אמר. השביתות בבתי הזיקוק, ביחד עם השביתות הנפרדות בנמלי הים התיכון והחסימות הזמניות של מאגרי הדלק, פגעו באספקת הדלק לכמעט 2% מתחנות הדלק ברחבי צרפת.

מיליון מפגינים ברחובות

לפחות מיליון בני אדם צעדו בשבת ברחובות ערים ברחבי צרפת, בגל המחאה האחרון נגד רפורמת העלאת גיל הפרישה לפנסיה של הנשיא ניקולה סרקוזי, והשביתות בבתי הזיקוק במדינה פגעו באספקת הדלק הסילוני לנמלי תעופה.

לפי ההצעה, גיל המינימום ליציאה לפנסיה בצרפת יועלה מ-60 ל-62 ואילו הגיל שבו יקבלו הפנסיונרים פנסיה מלאה יועלה ל-67. מחרתיים (ג') תתקיים ההצבעה על הרפורמה בסנאט הצרפתי.

העלאת גיל הפנסיה היא חלק מגל מהלכים כאובים במדינות אירופה, שהתרגלו לשילוב המופלא של רמת חיים גבוהה ומוסר עבודה נמוך. הצרפתים ראו עד כה את היוונים, הספרדים והפורטוגלים מתמודדים עם קיצוצים דומים, אולם עד כה לא הגיע משבר החוב האירופי לפתחם ממש.

אתמול היו דיווחים על תקריות מעטות במהלך ההפגנות ההמוניות, שנערכו אחרי חמישה ימי שביתה של עובדי הרכבות ובתי הזיקוק, שהערימה עוד לחצים על ממשלת המרכז-ימין של צרפת.

"הרפורמה חיונית"

נהגי המשאיות, התותחים הכבדים של המחאות בצרפת, יתחילו לחסום כבישים מהיום בערב, מסר דובר של אחד האיגודים. אך שר העבודה אריק וורת, שאחראי על דחיפת הרפורמה בפרלמנט הצרפתי, אמר שהמסר שהממשלה משגרת מתחיל לחלחל. "ההשתתפות במחאות ירדה בבירור, אבל יש עדיין הרבה אנשים ברחובות", הוא אמר בראיון טלוויזיה. "אני חושב שהצרפתים מבינים שהרפורמה בפנסיה היא חיונית ונחוצה".

סרקוזי נחוש בדעתו להתעקש על תוכניותיו להעלות את גיל הפרישה כדי לבלום את הגידול בגירעון האקטוארי במערכת הפנסיה, אך האיגודים אומרים שהרפורמות אינן הוגנות, והם מארגנים זה כמה שבועות מחאות כדי לאלץ אותו לחזור בו.

האיגודים CGT ו-CFDT מסרו שבין 2.5 מיליון ל-3 מיליון הפגינו ברחובות ערים מטולוז בדרום עד רואן בצפון, ירידה בהשוואה למספר המפגינים בסוף השבוע של 2 באוקטובר, וגם מההפגנות של יום ג' שעבר, שלדבריהם משכו 3.5 מיליון איש ואישה לרחובות.

הממשלה ספרה 850,000 מפגינים, ירידה מ-899,000 שנספרו ב-2 בחודש. ההפגנות הגדולות ביותר היו בבירה פאריז, אך מצב הרוח היה של קרנבל עם מוזיקה, צפירות כלי רכב והשמעת סיסמאות. כמה עשרות מעצרים התבצעו בעקבות תקריות קלות יחסית.

50 מיליארד אירו?

סרקוזי אומר שהרפורמות הן הדרך היחידה לעצירת הגירעון הפנסיוני השנתי מלהגיע ל-50 מיליארד אירו בשנת 2020. לגארד אמרה בראיון הרדיו שהעלאת גיל הפרישה המינימלי והמלא בשנתיים, ל-62 ו-67 בהתאמה, יכאב פחות מהעלאת התשלומים לפנסיה או צמצום ההטבות ל-15 מיליון הפנסיונרים הצרפתים.

בצרפת, יש רבים שחושבים עדיין אחרת. "תרמתי בעבודה 42 שנים מחיי", אמר אחד המפגינים בעיר טולוז, "האם זה לא מספיק? האם אוכל בכלל לטפס על סולם בגיל 65? בגיל הזה, גם אתם לא תצליחו לטפס על סולם".