ועדת הכלכלה אישרה: יוכפל הקנס על חניה בחניית נכים

הקנס על חניה במקום המיועד לנכה משותק רגליים יעלה מ-500 שקל ל-1,000 שקל ■ התיקון ייכנס לתוקפו כבר ב-1 בדצמבר השנה

במסגרת ציון יום המודעות הארצי לחניית נכים אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תיקון לצו התעבורה, לפיו הקנס על עבירה של חניה במקום המיועד לנכה משותק רגליים יעלה מ-500 שקל ל-1,000 שקל.

התיקון ייכנס לתוקפו כבר ב-1 בדצמבר השנה, בעוד פחות מחודש וחצי.

בנוסף אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב, להציב תמרור במקום חניה המיועד לנכים. ההצעה נועדה להבטיח את זכותם של אנשים עם נכות לחנות במקומות חניה פרטיים שהוקצו בעבורם במקומות ציבוריים, כמו קניונים ואולמי שמחות.

עוד אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את הצעתו של ח"כ משה (מוץ) מטלון, לפיה הרשויות המקומיות לא תוכלנה להגביל את שעות החניה במקומות המיועדים לנכים.

ח"כ מטלון הסביר כי הגבלת שעות החניה במקומות המיועדים לנכים פוגעת באוכלוסיית הנכים: "הדבר אמור היה להיות נורמה בסיסית, ובמדינה מתוקנת לא היה צריך לחוקק חוק כזה מלכתחילה", טען.

הצעת החוק קובעת עוד כי ניתן יהיה להגביל את שעות החניה במקומות המיועדים לנכים בשני מקרים חריגים בלבד - במקום המיועד לרכב של נכה מסוים בסמוך למקום עבודתו, אז תוגבל החניה בהתחשב בשעות עבודתו של הנכה. כמו כן, ניתן יהיה להגביל את שעות החניה במקומות המיועדים לנכים שנמצאים בסמוך למקומות ציבוריים, הגדרה שסביבה התעוררה מחלוקת במהלך הדיון.

"תופעה אנטי-חברתית"

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), שב ואמר כי "התופעה של תפיסת מקום חניה המיועד לנכים היא אנטי-חברתית ואנטי-מוסרית".

יו"ר ארגון נכי ישראל, מומו נקוה, אמר בדיון כי "כספי האזרח יקרים לנו, ואנו מבקשים שהנושא ילווה בקמפיין הקורא לא לחנות בחניית נכים, לצד ההודעה על העלאת גובה הקנס. אנשים לא יודעים כמה מקום החניה חשוב לנו, ואנחנו רוצים שהחברה תחבק אותנו ולא תשנא אותנו".

יו"ר ועדת הכלכלה ויו"ר ועדת החינוך קראו לרשויות המקומיות לפעול במרץ לגרירת רכבים החונים בחניית נכים.

יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר, בירך את הוועדה על שבחרה לכנס ישיבה בנושא ודיבר על התופעה המכוערת, כהגדרתו, של עבריינות נגד הנכים בישראל. "יותר מ-80 אלף אנשים בישראל עם מוגבלויות נעזרים בתו חניה לנכה", אומר וגנר, "כאשר עבורם זמינות חניה המיועדת ושמורה לנכים היא קריטית כדי לנהל חיים נורמליים ולהגיע ליעדם בזמן. לאנשים אלה אין אפשרות להחנות במקום אחר ורחוק, וכשאין חניה האכזבה גדולה ובלתי נסבלת. לצערי, ישנה תופעה מחפירה של זייפני תווים, נוסף על אלה ש'סתם' בוחרים להחנות בחניית נכה מתוך אנוכיות ונוחיות. זה הזמן להסברה, להגברת המודעות, לאכיפה ולהגדלת הקנסות".

לצד שורת אירועים חינוכיים שהתקיימו אתמול (א') בנושא, פתח אגף התנועה במשטרת ישראל במבצע אכיפה, ביוזמת עמותת נגישות ישראל, לשם הגברת מודעות בנושא ויצירת הרתעה בעניין, תחת המסר "לא נכה - אל תחנה".