עיכוב בהנפקה: דיסקונט יקבל ארכה להגיע ליעד הלימות ההון

הבנק יקבל ארכה של שנה בשל העיכוב בהנפקת מניות וזכויות בסך 400 מיליון שקל

בנק דיסקונט צפוי לקבל מהפיקוח על הבנקים ארכה של שנה כדי להגיע ליעד הלימות הון הליבה הנדרש של 7.5% שקבע בנק ישראל לסוף 2010. בשלב זה ברור כי דיסקונט לא יוכל לעמוד ביעד במועד שנקבע, ולכן יגבש עם הפיקוח מתווה מוסכם להגעה ליעד עד סוף 2011. יו"ר דיסקונט הוא ד"ר יוסי בכר.

הון ליבה (core tier 1) הוא ההון הבסיסי של הבנק, הכולל את הון בעלי המניות ורווחים שצבר הבנק. במסגרת התיקונים לכללי באזל 2, המכונים באזל 3, הפך פרמטר זה לפרמטר הלימות ההון המהותי שבו נדרש כל בנק לעמוד. ביוני השנה פרסם בנק ישראל הנחיה הקובעת כי היעד שאליו צריכים הבנקים להגיע הוא לפחות 7.5%, ויש להגיע אליו עד סוף השנה הנוכחית.

בסוף הרבעון השני עמדה הלימות הון הליבה של דיסקונט על 7.17%. כדי לעמוד ביעד הרגולטורי על דיסקונט להגדיל את הון הליבה בכ-500 מיליון שקל. נוסף לכך, יישום החוזר בעניין חובות פגומים צפוי להקטין את הלימות הון הבנק בכ-0.4%.

דיסקונט העביר לבנק ישראל מכתב המפרט כיצד יעמוד ביעד עד סוף השנה אך לפי הערכות, תוכנית זו אינה ישימה. גם הבנק עצמו הבהיר רשמית בדו"חות הרבעון השני כי "בתרחישים מסוימים הבנק עלול שלא לעמוד ביעד הנדרש".

כעת צפוי דיסקונט להציג לפיקוח על הבנקים תוכנית חדשה שבמסגרתה ישים דגש על רווחיות לצד צמיחה מבוקרת. התכנית תכלול התייחסות ריאלית למקורות ההון של הבנק, לתמהיל נכסי הסיכון שלו וגודלם, ליכולת מימוש הנכסים, להשפעות אפשריות של תנודתיות בשער הדולר על הון הבנק וליישום החוזר בעניין חובות פגומים. לאחר קבלת התוכנית ואישורה צפוי כי המפקח על הבנקים רוני חזקיהו ייתן לדיסקונט את ההארכה הנדרשת.

עיכוב בהנפקה

הסיבה העיקרית לאי-עמידתו של דיסקונט ביעד ההון היא העיכוב בהנפקת מניות וזכויות בסך 400 מיליון שקל. ההנפקה מתעכבת מאחר שמתגלעים קשיים בקבלת אישור הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב) להנפקה. דיסקונט זקוק לאישור לאור אחזקותיו בבנק דיסקונט ניו יורק, הכפוף לרגולציה האמריקנית.

בעיה נוספת היא ההשפעה שעשויה להיות ליישום החוזר בעניין חובות פגומים, שיכנס לתוקפו בינואר הקרוב. החוזר, המעביר את הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים, יפגע בהלימות ההון הראשוני של הבנקים בשיעור של עד 0.5%. בזמן המעבר לשיטה לחדשה יצטרכו הבנקים לערוך הפרשות חד-פעמיות גבוהות. בנק ישראל אישר לבנקים לרשום את ההפרשות בקרן הון במאזן ולא כהוצאה בדו"ח רווח והפסד כדי למנוע הפסד חד פעמי גדול, ברם על פי כללי באזל 2, קרן ההון מחושבת בתוך הלימות ההון, כך שהפרשה גדולה אשר תגדיל את קרן ההון תוריד את ההלימות.

היקף הפגיעה בהון אינו ידוע אך תהיה השפעה לרעה על תוצאות הבנקים. דיסקונט דיווח בעבר כי "לא ניתן לכמת את ההשפעה הצפויה של יישום החוזר על תוצאות הבנק אך צפוי כי יישום החוזר ישפיע לרעה על תוצאות הפעילות של הבנק ועל מצבו הכספי".

11
 11