כבר לא "הטבה לעשירים"? האוצר מנסה לשחרר קרקעות ושוקל הפחתה זמנית של מס שבח ומס רכישה

המטרה: לשחרר לשוק קרקעות פרטיות ■ התוכנית: הפחתת מס השבח על קרקעות שנרכשו לפני שנת 2001 ל-25%, במקום 49% ■ הערכות: על הקרקעות שמחזיקים בעלים פרטיים, חלק ניכר מהם בגוש הגדול בתל אביב, ניתן לבנות 50-60 אלף יחידות דיור

משרד האוצר ממשיך לתכנן את המלחמה בבועת הנדל"ן. ל"גלובס" נודע, כי במשרד שוקלים בימים אלה לבצע הפחתה משולבת במס שבח היסטורי ומס רכישה על קרקעות לתקופת זמן מוגבלת. וזאת, על מנת לעודד את מכירתם ורכישתם של חלק מה-1.9 מיליון דונם הקרקעות שבבעלות פרטית.

ההצעה מיועדת לשחרר קרקעות שעליהן יוכלו היזמים לבנות יחידות למגורים ובכך לצנן את שוק הדיור הרותח תוך הפחתת מחירי הדירות. לפי הערכות, על הקרקעות שמחזיקים בעלים פרטיים (חלק ניכר מהם בגוש הגדול בתל אביב), ניתן לבנות 50-60 אלף יחידות דיור.

בעלי הקרקעות אשר רכשו אותן לפני שנת 2001 מחויבים לתשלום מס שבח בשיעור עתק בסך 49%. שיעור מס זה מהווה תמריץ שלילי מובהק למכירה ובמצב הנוכחי של השוק, עדיף לשמר את הקרקע ולהעבירה לצאצאים. הרפורמה במיסי מקרקעין בשנת 2001, בהתאם להמלצות "ועדת רבינוביץ'", קבעה כי שיעור מס שבח יירד ל-25%, המס שנקבע גם על מכירת נכסים פיננסים.

עם זאת, רוב הקרקעות נקנו לפני 2001, כך ששיעור מס כה גבוה מעכב את מכירת הקרקעות ואת בניית יחידות הדיור. לפי הצעת האוצר, מס שבח יופחת ל-25%, ללא קשר לתאריך רכישת הקרקע. לפי ההצעה, ההפחתה הזו תוגבל בזמן וזאת על מנת ליצור "לחץ" מכירה.

באוצר שוקלים גם צעד משלים: תמריצים לקונים פוטנציאליים. וזאת, מאחר שתמריצים למוכרים בלבד לא מבטיחים עסקה. במשרד שוקלים להפחית את מס הרכישה על קרקעות (לא על דירות), העומד עתה על 5%. גם כאן ההפחתה תהיה מוגבלת בזמן.

הצעה זו הועלתה לאחרונה בוועדה הפנימית שהקים שר האוצר, יובל שטייניץ, לטיפול בבעיית המחירים הגואים בשוק הנדל''ן. בוועדה הזו משתתפים נציגי אגף התקציבים ורשות המסים.

סגן שר האוצר, יצחק כהן, ומנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, נוטים לתמוך בהצעה. בעבר, נטו נציגי רשות המסים להתנגד להפחתת מסי מקרקעין, לרבות מסי שבח, שכן הם ראו בה "הטבה לעשירים".

השר שטייניץ אמר היום, כי "בעיית הנדל''ן היא אחת הבעיות האמיתיות שלנו. יש מחסור אמיתי של בין 50 ל-100 אלף יחידות דיור. מחסור כזה לא פותרים לא ביום ולא ביומיים". לדבריו, "אנו יושבים על המדוכה בתוכנו ובקרוב נשב גם עם בנק ישראל ומשרד השיכון".