כשהגברת הראשונה תרד מהבמה

השאלה "מתי" לא פחות חשובה מהשאלה "מי" במקרה גליה מאור - תשאלו את רקפת

מה "היא" תעשה? שואלים במערכת הבנקאית. איך "היא" תסתדר עם ברודט? מתי "היא" תעזוב? ומעל הכל, מי יחליף אותה? "היא", כולם יודעים, היא הגברת הראשונה של הבנקאות הישראלית, מנכ"ל בנק לאומי מזה 15 שנים, גליה מאור.

ב-4 באוגוסט נפל דבר בלאומי. דוד ברודט נכנס לתפקיד היו"ר והחליף את איתן רף. 15 שנות זוגיות מופלאה בין רף למאור הגיעו בכך לסיומן, ומאור קיבלה פרטנר חדש. ברודט, שיחגוג עוד שבוע וחצי את יום הולדתו ה-66, הוא לשעבר ראש אגף תקציבים ומנכ"ל האוצר, וגם מי שעמד בראש ועדות ציבוריות, כשעל שמו רשומה אחת הרפורמות הגדולות במשק: ההפרדה בין בנקים להחזקותיהם הריאליות (ואי אפשר להתעלם מן האירוניה הטמונה בכך שבראש שנים מהבנקים הגדולים - דיסקונט ולאומי - עומדים היום אנשים שהובילו מהלכים לצמצום כוחם של הבנקים, וכפו עליהם למכור נכסים).

ברודט הוא אדם שקול, מחושב וזהיר. כבר בחודש הראשון שלו בתפקיד היו"ר הוא קיים סדרת דיונים על אסטרטגיית ההחזקות הריאליות של לאומי, ובחודש הבא יקיים דיונים על אסטרטגיית חו"ל. האם אדם כזה יאפשר לאירוע קריטי כמו החלפת מנכ"ל להתרחש ללא תכנון מוקדם? סביר שלא.

בשתי הפרישות האחרונות של מנכ"לים, צבי זיו בהפועלים וגיורא עופר בדיסקונט, ההודעה על הפרישה הגיעה מעכשיו לעכשיו והפתיעה את כולם. ברודט לא ייתן לדבר כזה לקרות בלאומי. אצלו זה יהיה סדור ומתוכנן.

לא נתפלא, אם כן, אם בקרוב יקיים ברודט שיחת "יחסינו לאן" עם מאור. ברודט יפתח ויסביר שגליה עושה עבודה מצוינת והוא מאוד ישמח אם היא תישאר בתפקיד המנכ"ל ככל שתחפוץ, אבל חובתו לבנק ואחריותו כיו"ר מחייבת אותו להביט קדימה. "עזיבת מנכ"ל היא אירוע שצריך להיערך לקראתו זמן רב מראש", יאמר לה ברודט. "כדאי שנשב ונחשוב ביחד איך ומתי אנחנו רוצים להוביל את התהליך. אם יש לך מחשבות על לוח זמנים, אשמח אם תשתפי אותי". בשלב הזה יתחיל התהליך להתגלגל, ובסופו יקבע מועד, גם אם רחוק מאוד. 2012 זו אפשרות ריאלית.

פרישה ב-2011 טובה לרוסק עמינח

שאלת ה"מתי", פיקנטית ככל שתהיה, משנית לשאלה ה"מי". התסריטים נגזרים מעיתוי החלפתה של מאור. אם זה יקרה במחצית הראשונה של 2011 אז רבים סיכוייה של המועמדת הפנימית, רקפת רוסק עמינח.

אחרי קדנציה מוצלחת של שבע שנים בתפקיד ראש החטיבה העסקית, אין בתוך הבנק אף אחד שיעמוד מולה. רוסק עמינח שאפתנית, היא רוצה בתפקיד המנכ"ל וראויה לו. כרגע אין מועמד חיצוני שמאפיל עליה, מאור תתמוך בה בכל הכוח, וכל עוד ברודט עדיין חדש יש הגיון רב בבחירת מועמד פנימי שיצמצם את אי הוודאות.

מצד שני, אפשר להניח שבתוך הדירקטוריון יהיו לרוסק עמינח כמה מתנגדים. לא יהיה מופרך לשער כי אהוד שפירא, קודמה בתפקיד והיום דירקטור, יבקש לבחון חלופות נוספות. אחת מהן יכולה להיות זאב נהרי. המשנה הבכיר למנכ"ל וממלא מקומה של מאור יגיע לגיל הפרישה במאי 2011, אבל גיל פרישה אינו גזירה משמיים. מאור, למשל, דילגה מעליו בקלילות. אם יציעו לנהרי לכהן כמנכ"ל לקדנציה אחת של שלוש שנים, האם הוא יסרב?

המתמודדים של 2012

פרישת מאור בשנת 2011 היא תסריט בסבירות נמוכה. מאור נהנית מתפקידה, היא מלאת אנרגיות ומתנהלת כאילו זו שנתה הראשונה בתפקיד. מדוע שתעזוב כל כך מוקדם? שנת 2012 היא מועד סביר יותר ובמקרה זה העיתוי מכריע, כי אז ייכנסו לזירה מתמודדים חדשים וראויים.

הנה שלושה מהם: מנכ"ל דיסקונט הפורש גיורא עופר, מנכ"ל כלל ביטוח שי טלמון, והמפקח היוצא על הבנקים רוני חזקיהו. שלושתם ותיקים, מנוסים, זוכים להערכה רבה, ולפחות שניים מהם רוצים להתמודד על התפקיד.

טלמון - אחרי שהיה החשב הכללי, ומאוחר יותר ראש חטיבה ומ"מ מנכ"ל בנק הפועלים, מבחינת טלמון ישנם רק שני תפקידים בכירים יותר: מנכ"ל הפועלים ומנכ"ל לאומי. מנכ"ל הפועלים תפוס עד הודעה חדשה, כך שעבור טלמון תפקיד מנכ"ל לאומי זו ההזדמנות האחרונה. כשיתפנה התפקיד, הוא יתמודד.

והנה עוד עובדה קטנה וחשובה: כשברודט היה ראש אגף תקציבים באוצר היו לו ארבעה סגנים : ניר גלעד, דוד מילגרום, דוד ברוך ושי טלמון. היחסים בין טלמון לברודט טובים גם היום, ושניהם מדברים "אוצרית" שוטפת.

חזקיהו - גם שאלת התמודדותו של רוני חזקיהו לא מוטלת בספק. כשנכנס לבנק ישראל חשב חזקיהו כי לא יחזור יותר למערכת הבנקאית. אבל הוא יוצא משם עטור תהילה, ובצדק, כמפקח הטוב ביותר שהיה כאן בדור האחרון. כולם שרים את שבחיו ועכשיו נותר לו רק למנף את הצלחתו. להיות יו"ר הוא לא רוצה עדיין, הוא מעדיף להיות מנכ"ל. בפועלים ובדיסקונט יש מנכ"ל חדש, ואת הצינון שלו יסיים חזקיהו בתחילת 2012. כך שאם מאור תעזוב בעיתוי שיאפשר לו, הוא יתמודד על לאומי.

עופר - מה שיעשה גיורא עופר הוא תעלומה. עופר הוא בוגר לאומי ופופולרי מאוד בבנק עד היום. אבל אחרי עשור כמנכ"ל דיסקונט עולה השאלה האם ירצה להתמודד? האם יש לו את האנרגיה הנדרשת להתחיל שוב תפקיד מנכ"ל?

והנה עוד אפשרות: קובי הבר, שממלא את תפקיד ראש החטיבה לכספים וכלכלה בלאומי מינואר 2009. הבר, ראש אגף התקציבים לשעבר, חוגג השבוע 42. הוא צעיר מאוד, אבל בשנת 2012 יסגור שלוש שנים בבנק, יותר מהפז"מ של סמדר ברבר צדיק כאשר נכנסה לתפקיד מנכ"ל הבינלאומי.

האם ברודט ירצה לדלג על פני דור שלם ולהזניק את הבר קדימה? או אולי הוא יעדיף למנות את הבר לראש החטיבה העסקית ולגדל אותו משם לתפקיד המנכ"ל אחרי הבא?