הוכברג: "ביוקנסל לקראת פריצת דרך בטיפול במחלת הסרטן"

מייסד החברה: "הוכחנו בניסויים בחיות במודל בסרטן הלבלב כי אפשר להקטין באופן משמעותי את הופעת הגרורות הסרטניות"

"הנחת היסוד שלנו בביוקנסל היא שתרופת ה-BC-819 אמורה להינתן לחולי סרטן בשילוב עם כימותרפיה", כך מגלה מייסד החברה פרופ' אברהם הוכברג בראיון ראשון מאז פרסמה החברה בשבוע שעבר את תוצאות הניסויים בחיות שהוכיחו כי תרופת ה-BC-819 של החברה בשילוב עם התרופה Gemzar, המאושרת לשימוש בסרטן הלבלב, הקטינה משמעותית את גודל הגידולים הסרטניים ומנעה הופעת גרורות סרטניות.

נזכיר כי להצגת תוצאות הניסויים בחיות,ישנה חשיבות רבה ביותר בשעה שהחברה נמצאת ימים מהכרזת תוצאות הניסוי הקליני בטיפול בסרטן הלבלב (Phase I/IIa).

הוכברג, פרופסור לביולוגיה מולקולרית באוניברסיטה העברית בירושלים, מציין כי "כוחה של תרופת ה-BC-819 יהיה בכך שהיא תיכנס לארסנל הטיפולים בחולי סרטן בשילוב עם כימותרפיה (בהתאם להצלחת הניסוייים הקליניים, ה.ק.) ותאפשר טיפול ממוקד ואפקטיבי הרבה יותר במניעת גרורות ובטיפול בגידול הסרטני עצמו. המטרה בעתיד היא לטפל בתרופה שלנו בסוגי סרטן רבים ומגוונים".

"אנחנו מצליחים להשמיד באופן ממוקד תאי סרטן ללא פגיעה בתאים בריאים"

"עד היום בדקנו את יעילות התרופה לצד מתן כימותרפיה בחיות במודל בסרטן הלבלב והוכחנו כי אפשר להקטין באופן משמעותי הופעת גרורות וכי בעזרת הזרקה ישירה לגידול אנחנו מצליחים להקטין את הגידול באופן משמעותי", אומר הוכברג, ומוסיף כי "הדבר יעמוד לבחינה ראשונה בקליניקה עם כניסתנו הצפויה לשלב הניסוי Phase IIb בסרטן הלבלב בשימוש בתרופה שלנו בטיפול משולב עם Gemzar".

תרופת ה-BC-819 של ביוקנסל נועדה למניעת הישנות הופעת גידולים סרטניים ולהקטנה משמעותית של הגידול הסרטני הראשוני. "מדובר בטיפול ממוקד שאינו גורם לתופעות לוואי משמעותיות. אנחנו מצליחים להשמיד באופן ממוקד תאי סרטן ללא פגיעה בתאים בריאים. הדבר מתבצע על ידי זיהוי גן המבוטא אך ורק בתאים הסרטניים, ולא בתאים בריאים, ושימוש בגן זה להפעלת רעלן בתוך התאים הסרטניים בלבד", מוסיף הוכברג.

את הגן H19 גילה הוכברג בגידולים סרטניים בבני אדם. "הגן הינו אחד הגנים החשובים ביותר להתפתחות הסרטן באדם. מבחינה התפתחותית, הגן מבוטא ברמה גבוהה בשליית האישה וברקמות עובריות, אך הוא מושתק מיד לאחר הלידה ושב ומתבטא בכמויות גדולות בתאים של יותר מ-40 סוגי סרטן שונים בעוד שברקמות הבריאות הוא מתבטא ברמות כה נמוכות, אשר כמעט אינן ניתנות לזיהוי", אומר הוכברג, ומוסיף כי "מחקרים העלו כי H19 ממלא תפקיד חשוב בתהליך היווצרות הגידול. ההנחה היא כי הגן H19 מאפשר לתאים סרטניים לשרוד בתנאים בהם קיימות רמות נמוכות של סרום ושל חמצן, המאפיינים את סביבת התאים הסרטניים ובכך מאפשר את התפתחות הגידול ויצירת גרורות. השימוש במנגנון ההפעלה של הגן H19 מבטיח הרג של התאים הסרטניים בלבד באמצעות רעלן הדיפטריה, ללא פגיעה בתאים נורמאליים".