איך תיראה מנורה-מבטחים תחת שרביטו של מוטי רוזן?

רוזן יצטרך להמשיך לקדם את החברה, להפוך אותה לתאגיד מסודר ולחולל בה שינויים, וכל זאת תחת עינו הפקוחה של קלמן, שיישאר האיש החזק

שנה עמוסה מאוד עברה על קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה-מבטחים החזקות. היא החלה עם התפוצצות פרשות ההלוואות האסורות והבקדייטינג בפוליסות הטופ-פייננס, המשיכה במגעים עם האוצר ובהמתנה להחלטת הפיקוח על הביטוח לגבי פרשת ההלוואות, כללה גם קנס גבוה במיוחד, שלווה באנחת רווחה מסוימת, והגיעה לשיאה השבוע, עם כניסתו של מנכ"ל חדש לפעילות המרכזית של הקבוצה, לאחר שנים ארוכות שהייתה בניהולו של ארי קלמן.

ביום ראשון השבוע נכנס לקומה ה-12 במשרדי החברה ברחוב אלנבי בת"א מנכ"ל חדש למנורה-מבטחים ביטוח, מוטי רוזן, לשעבר מנכ"ל הראל ביטוח. משרדו צמוד למשרדים של ארי קלמן, שעבר לתפקיד מנכ"ל הקבוצה ויו"ר מנורה ביטוח, ושל בעל השליטה ויו"ר הקבוצה, מנחם גורביץ.

מוטי רוזן הוא בראש ובראשונה מנהל, ומינויו, די בדומה למינויו של יעקב רוזן למנכ"ל מבטחים החדשה לפני שנים ספורות, הוא חלק משינוי תפיסתי: במקום מינוי של מנהלים מוטי שיווק ומכירות - מינוי מנהלים מקצועיים שאחראים על אנשי השיווק.

כניסתו של רוזן לתפקיד תביא לשינויים בקבוצה, גם אם לא לשינויים מהפכניים, שהרי האיש שבנה את הקבוצה כפי שהיא גם נותר האיש החזק בה. בשלב הראשון נראה שהעסק ימשיך כמו שהוא לתקופת למידה וחשיבה. בשורות הבאות ננסה לנתח היכן בחברה יחולו שינויים בעתיד הנראה לעין.

סינרגיה ויציבות

1. סינרגיה בחיסכון לטווח ארוך מנורה מובילה את השוק הצומח והחשוב של קרנות הפנסיה החדשות, והיא החמישית בשוק ביטוחי החיים, אם כי אינה מצליחה לתפוס לעצמה נתח משמעותי בשוק החשוב של ביטוחי מנהלים. רכישת מבטחים היא הצלחה המוכיחה את עצמה בגדול, אבל במנורה עדיין מחפשים את הסינרגיה החמקמקה בין מבטחים לפעילויות הביטוח.

זו תהיה המטרה מרכזית של מנורה בכל הקשור להיבטים העסקיים - בין אם היא תאחד את פעילויות הפנסיה, ביטוח החיים והגמל לחטיבת חיסכון ארוך-טווח| אחת, ובין אם לאו. חטיבות חיסכון ארוך-טווח קיימות בכל אחת ממתחרותיה המרכזיות של מנורה, ובהן הראל, שהקימה את החטיבה בימיו של רוזן כמנכ"ל.

יחד עם זאת, יש לזכור שקלמן וגורביץ לא איחדו את פעילויות החיסכון לטווח ארוך עד כה, והם אלה שנשארים בראש הפירמידה. כך שגם אם החברה לא תאחד את החיסכון ארוך-הטווח, עדיין מנורה תצטרך למצוא את הסינרגיה, לשפר את תחום הביטוח שלה ולהפוך אותו לאופציה תחרותית יותר על המדף של מנהלי ההסדרים.

בימים האחרונים הודיע יעקב רוזן, מנכ"ל מנורה-מבטחים פנסיה, על עזיבתו, ובחברה מחפשים אחר מחליף לתפקיד המרכזי ביותר בפעילויות העסקיות במנורה. בשוק מעריכים שלפי שעה מסתמן שהמחליף של יעקב רוזן יהיה חיצוני. מדובר במינוי חשוב מאוד עבור הקבוצה, אף שמבטחים תמשיך לצמוח בשיעור ניכר גם בשנים הבאות, ולו רק בשל הסביבה הרגולטורית.

עוד נציין, שתחום הגמל במנורה פועל היטב. הוא רווחי במידה ראויה, אף שאינו מיועד להיות מנוע מרכזי - כלומר, באופן טבעי הוא הצלע הפחות משמעותית בשוק החיסכון לטווח ארוך.

2. יציבות באלמנטרי מדובר בתחום פעילות מרכזי עבור מנורה. עסקי הביטוח האלמנטרי במנורה מתנהלים היטב כבר כמה שנים, תחת ניהולו של מנחם הרפז, הזוכה לאמון והערכה רבים מקלמן. התוצאות הטובות של מנורה בתחום מסבירות זאת. מכאן שבתחום זה לא צפויים שינויים משמעותיים, אם בכלל. המערכת הזו תמשיך להתנהל כפי שהיא, כשהרפז, יחד עם מוטי רוזן, יסייעו בחניכתו של מיכאל קלמן (ראו מסגרת).

3. הפיננסים של קלמן כמו יתר מתחרותיה, מנורה מתקשה לפרוץ בתחום הפיננסים. בית ההשקעות שבבעלותה יציב, אבל לא מוביל שוק, ונוסף לכך, זה זמן מה שבמנורה פיננסים מתנהלת חקירה של רשות ני"ע. מנורה פיננסים תהיה תחת ניהולו של קלמן, ונראה שלשינויים בהנהלת מנורה ביטוח לא יהיו השפעות ניכרות בהיבט זה.

4. יצמחו בבריאות? תחום ביטוחי הבריאות לפרט זוכה זה זמן מה לעדנה. עוד ועוד חברות מחפשות דרך לפעול בו, והשוק כולו צומח. תחום ביטוחי הבריאות במנורה נכלל בתחום ביטוחי החיים, ואינו מהווה פקטור משמעותי בשוק כולו או בחברה עצמה.

מוטי רוזן מגיע מהראל, המובילה את שוק ביטוחי הבריאות, והוא יביא עמו למנורה ידע בתחום זה. לא ברור כמה תרצה מנורה "להקריב" כדי לצמוח בשוק זה, אבל הידע בתחום ישתפר. בכל אופן, נראה שמנורה רחוקה מאוד, רחוקה מדי, מהשחקניות המרכזיות בתחום, וקשה לראות איך זה ישתנה בשנים הקרובות, אם בכלל.

לחשוב כמו תאגיד

חילופי המנכ"ל יוסיפו למנורה ידע וניסיון, אבל ידע, ניסיון וחזון היו קיימים במנורה עוד לפניו. האיש החזק בחברה, ארי קלמן, נשאר האיש החזק, כך שההצטרפות של מוטי רוזן לא תשנה את החברה מקצה אל קצה, אבל כל שינוי בהנהלת מנורה ביטוח יכול לספק את ההקשר החדש והמתאים לביצוע שינויים מהותיים בחברה.

בהקשר זה, מוטי רוזן יידרש גם להשלים תהליך שאותו החברה כבר החלה תחת קלמן, ולהמשיך להוביל את השינוי מחברת ביטוח צומחת מאוד, לתאגיד מסודר. מנורה עדיין זקוקה לשיפור בהיבטים אלו, בוודאי על רקע הדגשים שצצו מפרשת ההלוואות, ולהמשך צעידה בדרך ל"תאגידיות". נראה שמבחינת האיזון בין דגש על שיווק ומכירות לבין ניהול מסודר, חל כעת שינוי לכיוון האחרון.

ולסיום, ארי קלמן הוא לא מהאנשים שיהפכו לייצוגיים וינוחו על זרי הדפנה. הוא ימשיך לעבוד, ולחפש צמיחה ורווחים.

כעת הוא עולה למנורה-מבטחים החזקות, ומתפנה מהיומיום התובעני של מנכ"ל בחברת ביטוח. לכן, צפוי שלמנורה החזקות ייכנס תוכן חדש, וייעשו שם ניסיונות לצמיחה, ולא בהכרח רק בביטוח, בפנסיה, בפיננסים ובנדל"ן.

המספרים של "מנורה של קלמן"

בצמרת ענף הביטוח יש חמש קבוצות ביטוח גדולות: מגדל, כלל, הראל, הפניקס ומנורה-מבטחים. כבר כמה שנים שזו התפיסה הטבעית והשלטת בכל ניתוח של השוק, וגם בבחינת שווי החברות בבורסה.

ואולם, לפני שנים לא רבות, ולמעשה עד ספטמבר 2004 - המועד שבו לקחה מנורה סיכון שהוכיח את עצמו בגדול, ורכשה את קרן הפנסיה מבטחים החדשה - מנורה לא הייתה חלק מהקבוצה המובילה. היא הייתה החברה החמישית בשוק, במרחק רב מהמקום הרביעי.

קלמן שימש כמנכ"ל מנורה ביטוח מאז נובמבר 2001 ועד השבוע. עוד קודם לכן, במשך שנים, הוא היה מקובעי הטון הבולטים בקבוצה, והמקורב ביותר לבעל השליטה מנחם גורביץ. בתקופה זו, מנורה צמחה והציגה רווחיות נאה, תחת ניהולו של קלמן שקרא את השוק נכון מבחינה אסטרטגית, וימשיך כעת לנהל את הקבוצה.

אז מה הם המספרים הבולטים של מנורה בעשור החולף? בסוף ספטמבר האחרון ניהלה מנורה נכסים בהיקף של כ-75 מיליארד שקל, לעומת כ-6 מיליארד שקל ב-2000.

ההון העצמי שלה עמד בסוף 2009 על 1.95 מיליארד שקל, לעומת הון עצמי של 1.18 מיליארד שקל בסוף 2005, ו-315 מיליון שקל בסוף 2000.

בשנים 2000 עד 2007 (אז הפסיקה לחלק דיבידנדים, בעיקר בשל דרישות הרגולציה) חילקה החברה דיבידנדים בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל.

קפיצת המדרגה של מנורה לא הייתה רק בתחום הפנסיה (שבו הפכה לראשונה למובילת שוק) או בתחום הפיננסים (שאליו נכנסה ב-2005), אלא גם בתחום הביטוח האלמנטרי, שבו הציגה גידול קבוע וברור מדי שנה, וב-2007 אף רכשה את חברת שומרה.

בשנת 2000 החזיקה מנורה נתח של כ-5.6% משוק הביטוח הכללי, שצמח לנתח של כ-10.1% ב-2005 ונסק עד ל-13.2% בסוף 2009, ובתוך כך הרווחים צמחו בשיעור נאה, לצד הגידול בהכנסות מפרמיות.

כל אלו התבטאו בין היתר גם ברווחיות נאה ומרשימה יחסית לגודלה של החברה בשוק, ובוודאי ביחס לחברות ממדד ת"א 100.