לאומי: "להעלאת ריבית השפעה משמעותית על שוק הדיור"

כלכלני הבנק: "סעיף הדיור ימשיך להיות דומיננטי בהשפעתו על מדד המחירים. מדד סקר מחירי הדירות עדיין שמר על קצב עלייה שנתי של כמעט 20% והוא ישפיע על מחירי השכירות"

כלכלני בנק לאומי מעריכים היום (ה') במסגרת סקירת המאקרו השבועית כי סעיף הדיור ימשיך להיות דומיננטי בהשפעתו על מדד המחירים הכולל גם בשנה הקרובה. נכון לחודש יולי, מסבירים בלאומי, מדד סקר מחירי הדירות (אשר אינו כלול במדד המחירים לצרכן ומייצג את מחירי הדירות עצמן ולא את שכר הדירה) עדיין שמר על קצב עלייה שנתי של כמעט 20% והוא צפוי להשפיע בהמשך על מחירי השכירות.

בבנק לאומי מציינים כי היקף ההלוואות הניתנות במסלול של ריבית משתנה מבוססת פריים בירידה, אך עדיין גבוה מהיקף ההלוואות הניתנות במסלול של ריבית קבועה או משתנה, כאשר במהלך שמונת החודשים הראשונים של שנת 2010 ירד משקל הלוואות המשכנתא הניתנות מכספי הבנקים במסלולים של ריבית משתנה מבוססת פריים מ-60% לכ-51%.

במקביל עלה משקל הלוואות המשכנתא הניתנות מכספי הבנקים במסלול של ריבית קבועה או משתנה מ-35% לכ-42%. שינויים אלו התרחשו, בין היתר, על רקע העלאת הריבית על ידי בנק ישראל והוראת המפקח על הבנקים בנושא המשכנתאות.

הכלכלנים מדגישים כי מן הנתונים ניתן ללמוד כי להעלאת ריבית בנק ישראל השפעה משמעותית על שוק הדיור, בשל משקלן הגבוה עדיין של הלוואות המשכנתא מבוססות ריבית הפריים (הקשורה במישירין לריבית בנק ישראל) וכן בשל משקלן הגבוה של הלוואות המשכנתא הצמודות בריבית קבועה לטווח קצר יחסית של עד 5 שנים.