איזה טיפוס העובד שלך? 4 טיפוסים מובלים ואיך מזהים אותם

מסתבר שהכישורים המקצועיים של העובדים - לא משנה עד כמה הם מצוינים - לא יכולים להבטיח את הצלחתם בעבודה ■ מה עושים? בוחרים טוב יותר

על-פי המחקרים ההתנהגותיים מתחלקים בני-האדם לארבעה טיפוסים: ה"מניע", ה"מקדם", ה"תומך" וה"מנתח". "בכל אחד מאיתנו יש מאפיינים של שניים מהטיפוסים הללו - האחד ראשי והשני משני - המבוססים במינונים שונים על אלמנטים מארבעת הטיפוסים, והשילוב ביניהם הוא שהופך אותנו למי שאנחנו", אומר ד"ר אילן קוגוס, יועץ ומאמן עסקי וד"ר לפסיכולוגיה של הספורט.

לדבריו, לעולם לא יהיו לאדם שלושה וארבעה סגנונות דומיננטיים המשפיעים על התנהגותו. ד"ר קוגוס, ישראלי לשעבר המתגורר באוסטרליה ב-20 השנה האחרונות, פיתח בתחילת המילניום את שיטת Myprofile - תוכנה המסייעת למעסיקים, בין היתר, לאבחן את הטיפוס היושב מולם בראיון עבודה. במרכז השיטה עומד שאלון ממוחשב של 32 שאלות, שניתוח מהיר (של כ-20 שניות) של התשובות המתקבלות מאבחן עבור המעסיק את סוג האדם המשיב על השאלון ומועמד לעבודה. "התוכנה שבניתי בונה בדיוק ובמהירות את הפרופיל ההתנהגותי של המועמד", טוען ד"ר קוגוס.

בשביל מה צריך את התוכנה? לדברי ד"ר קוגוס, מקומות עבודה מגייסים עובדים חדשים בעיקר על-פי הכישורים והניסיון המקצועי שלהם, אך מפטרים אותם בעיקר בגלל הגישה ההתנהגותית ואי-ההתאמה התקשורתית לארגון. "בכדי לחסוך בזמן ובכסף ולהניע את הארגון בצורה חלקה למטרותיו, על הארגון לקחת בחשבון ומראש לא רק את הכישורים המקצועיים של המועמד לתפקיד, אלא גם את היכולות ההתנהגותיות הנדרשות להצלחתו בתפקיד, ולפי זה לאתר את האדם המתאים".

עוד לדבריו, הכוח האמיתי לגייס ולנהל עובדים עם מגוון סגנונות התנהגות, נשען על היכולות לזהות ולדעת לפעול מול כל אחד מהסגנונות האמורים. "זה המפתח להנעת עובדים מוצלחת לאורך זמן", קובע ד"ר קוגוס.

אז איך מזהים את ארבעת הטיפוסים וכיצד ניתן לנהל אותם נכון? ד"ר קוגוס משיב.

1. הטיפוס ה"המניע"

* מיהו:

"הטיפוס ה'מניע' הוא מטבעו אדם בעל מוטיבציה להוביל ולהניע מהלכים. הוא לרוב אדם מוחצן, בעל ביטחון עצמי, עצמאי, דינאמי, מכוון מטרה והישגים, נוקט עמדה ומקפיד לעמוד על שלו. הצרכים הבסיסיים שלו הם אתגר ושליטה. הטיפוס ה'מניע' גם יודע 'להרים את הראש' כשכל השאר הולכים לאיבוד. הוא מחכה להזדמנויות ומאמין ב-Dream the impossible dream. משימות רוטיניות ובקרה צמודה מורידות לו את האנרגיה. הוא במיטבו כאשר הדברים נעשים עד הסוף. כשהוא לחוץ, הוא עלול לדרוס אחרים".

* איך מזהים אותו:

"הטיפוס ה'מניע' מדבר ב'שורה תחתונה' ובמשפטים קצרים. התוכן שלו לרוב יכיל עובדות ונתונים. הוא יכול להיתפש כ'זאב בודד', קשוח ונוקשה. הוא גם אקטיבי מאוד, ולעתים יראיין חזרה".

* לאיזה תפקיד הוא מתאים:

"לתפקידי ניהול הכוללים הובלת צוות, חלוקת משימות, הצבת מטרות וזמנים מדויקים, לוגיקה ועוד. גם מנהלי מכירות, מנהלי ייצור וכל תפקיד שצריך להשיג הישגים תחת לחץ".

* איך מנהלים אותו:

"את ה'מניע' צריך לנהל בצורה ברורה, ספציפית וממוקדת. כלומר, לא לבזבז לו את הזמן על שיחות סרק אלא לשתף אותו בפיתוח ובמציאת פתרונות. והכי חשוב - להגדיר לו את הגבולות, הסמכויות והמשאבים העומדים לרשותו".

* המוטו שלו:

"lead, follow, or get out of the way".

2. הטיפוס ה"מקדם"

* מיהו:

"הטיפוס ה'מקדם' הוא בעל יכולת לעודד ולהקסים אחרים. הוא יצירתי, צבעוני, גמיש ומתחבר לאנשים בקלות. ה'מקדם', לרוב יהיה בעל יכולות וידע לשכנע אחרים לפעול ולתת תקווה כשהכול נראה אבוד. מאידך, כשהוא לחוץ הוא עלול לא לסיים עד הסוף את המשימות המוטלות עליו. כמו-כן, הוא יעדיף להימנע ממשימות רוטיניות ומעיסוק בפרטים הקטנים. הצרכים הבסיסיים של ה'מקדם' הם הכרה, אישור, פרגון ופופולריות".

* איך מזהים אותו:

"הוא מדבר בקול ושומעים אותו מרחוק, עם תנועות ידיים מלוות בהבעות פנים רבות. הוא עובר בקלילות רבה בין נושא לנושא ומספר סיפורים כדי להסביר את עצמו. ה'מקדם' עלול להיתפש כאנוכי וכפזיז".

* לאיזה תפקיד הוא מתאים:

"לתפקידי שיווק, יחסי ציבור ושירות לקוחות - תפקידים שיש בהם הכרה, כיף, ניצחון, פידבקים. זה צריך להיות תפקיד המשלב קהל, שינויים, תחרותיות ועבודה על מספר דברים במקביל".

* איך מנהלים אותו:

"צריך להיות ידידותי אליו ולנהוג איתו ב'מדיניות הדלת הפתוחה'. למשל, להתחיל איתו שיחת עבודה בהיבט לא-פורמלי לפני שניגשים לעיקר. כמו-כן, צריך לעזור לו להציב מטרות, יעדים ולוחות-זמנים ברורים וריאליים.

ה'מקדם' זקוק להרבה תשומת לב, לכן חשוב להיות קשוב למה שיש לו לומר, ולא להתעלם מהרעיונות ומהדעות שלו. ה'מקדם' תמיד ירצה להרגיש חלק חשוב מהתהליך, ונכון לתת לו את התחושה שהוא חלק בלתי נפרד מהמערכת. את הפרטים הבירוקרטים עדיף למנוע ממנו, כי זה רק יבלבל אותו".

* המוטו שלו:

"Let's get everyone together and have fun".

3. הטיפוס ה"תומך"

* מיהו:

"הטיפוס ה'תומך' הוא שחקן קבוצה. אדם בעל מזג שלו ורגוע שקל להסתדר איתו. הוא סבלני ומאוזן. ל'תומך' יש חמלה כלפי אלו שנפגעו, ויכולת לשמור על חברי הקבוצה יציבים. הוא זה שיגרום לקבוצה להמשיך לנוע הלאה גם כשקשה. יש לו יכולות אדמיניסטרטיביות מצוינות ויביא לתוצאות באמצעות הכישורים שלו בניהול מערכות יחסים. קונפליקטים, שינויים פתאומיים, אנשים אגרסיביים שאינם סבלניים ורגישים - יורידו לו את האנרגיות. הוא סולד מחוצפה, מצעקות ומדיסהרמוניה. הצרכים הבסיסיים שלו הם הערכה, ביטחון ואישור מהסביבה".

* איך מזהים אותו:

"ה'תומך' נוטה להיות שקט ולא בוטה. הוא מדבר לאט ורגוע ועם שפת גוף קטנה אך מקרבת. הוא קשוב ומקשיב ומעדיף להצטרף מאשר להוביל".

* לאיזה תפקיד הוא מתאים:

"לתפקידי אדמיניסטרציה, שירות לקוחות ושירותים בכלל. אנשים שמדיפים סביבת עבודה מסודרת ויציבה. אנשים עם 'ראש קטן' ביצועיסטים שאוהבים את קבוצתיות, צוותיות והרמוניה. כלומר, סביבת עבודה אנושית ויציבה. יכולים להתאים לו תפקידים עם משימות רוטיניות, למשל, בתחום השירות והמידע".

* איך מנהלים אותו:

"עם ה'תומך' צריך להתנהל בזהירות ובעדינות. לתת לו את התחושה שסומכים עליו, שאמינותו חשובה ושלא מפקפקים בה. חשוב לא ליצור עימותים ישירים או לתקוף אותו באופן אישי, כי הדבר עלול לערער את השקט הנפשי שלו. הוא יעדיף לעשות עבודות שגרתיות ומוכרות ולא יגיב טוב לשינויים פתאומיים או לבקשתו מוזרות".

* המוטו שלו:

"I'd be happy to help you with that".

4. הטיפוס ה"מנתח"

* מיהו:

הטיפוס ה'מנתח' הוא אדם רציני ומכוון מטרה. בעל יכולת לאסוף מידע, לנתח מצבים, לרדת לעומקם של דברים ולהגיע לפתרון הולם. יש לו רגישות גבוהה לפרטים הקטנים אך הוא לא אוהב לקחת סיכונים. ה"מנתח" נמצא בשליטה ופחות מפגין רגשות לכן, לעתים הוא יעדיף לעבוד לבד מאשר בקבוצה. הצרכים הבסיסיים שלו הם מידע איכותי ובעל ערך".

* איך מזהים אותו:

"הוא נוטה להיות שקט ולדבר לאט כדי לחשוב לפני שהוא עונה וכדי להימנע מטעויות. הוא זקוק לפרטים מדויקים ורבים ולאפשרות לשאול שאלות לפני שישיב או יקבל החלטה".

* לאיזה תפקיד הוא מתאים:

"עריכת-דין, ראיית-חשבון, רפואה, מחשבים וכל מה שקשור במחקר ופיתוח, ואפילו מנהל מחסנים. סגנון העבודה החביב על ה'מנתח' הוא סגנון עבודה מדויק, מובנה, ממוקד, מפורט עם לווח-זמנים ופרוטוקולים. מתאימים לו תפקידים המושתתים על מידע, ידע ועובדות, ופחות תפקידים הדורשים עבודה פרונטלית מתמדת מול אחרים. יותר תפקידים מכווני מידע".

* איך מנהלים אותו:

"צריך לעבוד איתו בצורה ישירה ועניינית. להתמקד בנושא הרלוונטי ולא לעסוק ברגשות או בדברים טפלים. כמו-כן, מומלץ לתת לו לעסוק בפרויקט אחד בכל פעם ולא כמה בבת-אחת. לא להנחית עליו שינויים ללא הודעה מוקדמת ולכבד את הגבולות שלו. יש לשאול לדעתו ולהביע עניין בדבריו, לערב אותו בכל הקשור בהגדרת סטנדרטים ופיתוח תהליכים".

* המוטו שלו:

"I'd like think abut that for a while".

אילן קוגוס
תפקיד: הבעלים של חברות "קוגוס יועצים" ו"מיי פרופייל"
גיל: 64
מצב משפחתי: נשוי ואב לשניים
מקום מגורים: אוסטרליה
השכלה: ד"ר לפסיכולוגיה של הספורט וייעוץ עסקי
לקוחותי בולטים: השלוחות האוסטרליות של חברת הדלק shell, ארנסט אנד יאנג, Arnott's - יצרנית מותג הוופלים "Tim Tam" ורשת בתי-המלון Accor

ד"ר אילן קוגוס, יסביר איך לבנות צוותים מנצחים ביום עיון שלחברת הייעוץ FINALLY, שייערך בתאריך 28.10.2010, בבית ציוני אמריקה בתל-אביב