לידר: "פישר מפגר אחר ההתפתחויות - מחויבת העלאת ריבית"

רפי גוזלן: "בנק ישראל עלול למצוא את עצמו מרסן בתקופה פחות נוחה רק כדי לבלום כרסום באמינותו" ■ "הצעד המאקרו-יציבותי בניסיון לרסן את שוק הדיור, היה רלוונטי לפני שנה"

"בנק ישראל מפגר אחר ההתפתחויות במשק ועלול למצוא את עצמו מרסן בתקופה פחות נוחה רק כדי לבלום את הכרסום באמינותו", כך אומר רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון בסקירה השבועית על השוק המקומי.

לדבריו, הותרת הריבית של בנק ישראל ללא שינוי ונקיטת צעד מאקרו-יציבותי בניסיון לרסן את שוק הדיור, הייתה מדיניות רלוונטית לפני שנה כאשר המשק היה בתחילת ההתאוששות והאינפלציה התמקדה במחירי הדיור ולא בכלל המוצרים. "המצב המשופר של המשק כיום והרמה הגבוהה של הציפיות לאינפלציה מחייבים העלאת ריבית, שמן הסתם הייתה משיגה אפקט מרסן גם על שוק הנדל"ן. בכך מציב הבנק את עצמו מאחורי העקום ועלול להיגרר לתהליך העלאות ריבית מיותר", אמר גוזלן.

בלידר מעריכים כי הצעד שנקט הבנק לא יפעל למיתון הציפיות לאינפלציה, כך שבסופו של דבר מדובר בדחיית העלאת הריבית ב-0.25% לסוף החודש הבא. כן מעריכים בבית ההשקעות, כי בשנה הקרובה הריבית צפויה לעלות ל-3.5%.

"המדיניות המוניטרית במשק מרחיבה מדי"

גוזלן מציין את תוכנית ההקלה הכמותית עליה צפוי להכריז הבנק המרכזי האמריקני במסגרת הודעת הריבית ביום רביעי הקרוב. לדבריו, הצעדים שאותם צפוי לנקוט ה'פד' צפויים להיות בעלי השפעה מוגבלת על הצמיחה, והם מגבירים את הסבירות לעליית תשואות לטווח ארוך בשוק האג"ח.

באשר למדיניות הפיסקלית, גוזלן סבור כי תחזית הכנסות של האוצר לשנת 2011 אופטימית מדי, כך שהגירעון צפוי להיות גבוה מהיעד ולהסתכם בכ-3.75% תוצר, לעומת היעד הממשלתי ל-2.9% תוצר. בהתאם לזאת, צפוי היקף הגיוסים נטו בשוק האג"ח להיות גבוה יותר מאשר ב-2010, אך לא מדובר בלחץ משמעותי על שוק האג"ח אינפלציה. גוזלן מעריך, כי המדיניות המוניטרית במשק מרחיבה מדי ותומכת בעלייה בקצב האינפלציה, ולפיכך מעדכנים בלידר את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה ל-2.7% ול-3% בשנת 2011.