האם בקרוב יגדל נפח המסחר באחד העם ומוסדיים זרים ייכנסו?

ליקווידנט, שמתחילה לפעול בישראל, מאפשרת מסחר אנונימי בבלוקים של מניות ■ השוק הישראלי יהיה ה-37 שבו פועלת ליקווידנט, ו-600 הלקוחות שלה מנהלים כ-16 טריליון דולר

האם בקרוב יגדל נפח המסחר בבורסה של תל-אביב, ומשקיעים מוסדיים מרחבי העולם ייכנסו להשקעה בחברות המקומיות? כך לפחות מאמין סת' מרין, מייסד ומנכ"ל חברת ליקווידנט (Liquidnet), שמתחילה לפעול בישראל ממש בימים אלה.

החברה, שהוקמה בשנת 2001, מאפשרת למשקיעים מוסדיים למכור או לקנות בלוק מניות באופן אנונימי. המערכת של ליקווידנט מקשרת בין משקיעים מוסדיים שמעוניינים לרכוש כמות גדולה, לכאלה שמעוניינים למכור, ואם ישנה התאמה מתבצעת עסקה. הדבר חוסך כסף ומונע תזוזות חדות בשוק.

השוק הישראלי יהיה ה-37 במספר שבו פועלת ליקווידנט, ותיאורטית, 600 הלקוחות שלה - קרנות גידור, קרנות פנסיה ומוסדיים אחרים - עשויים להזרים בקרוב השקעות לחברות שנסחרות בישראל. לדברי מרין, לקוחות החברה מנהלים כ-16 טריליון דולר.

"ישראל היא שוק אטרקטיבי מאוד, גם עבורי באופן אישי, ואני מתרגש מאוד מכך שאנחנו מתחילים לפעול בישראל", אומר מרין. הוא אמנם מתגורר בניו יורק עם אשתו ועם שלושת ילדיו, אך הוא מגיע מדי פעם לישראל, לביתו שבהרצליה, ומדבר מעט עברית.

עניין ב"משק מפותח"

מרין מודה שחיכה להתחיל לפעול בישראל זמן רב. שדרוג המשק הישראלי לדירוג של "משק מפותח" על-ידי MSCI לפני כמה חודשים סייע להחלטה להתחיל לפעול כאן. לדברי מרין, ההגדרה של ישראל כמשק מפותח הגדילה את העניין של משקיעים בישראל, אך לרוב הם מוגבלים ביכולות ההשקעה שלהם בגלל בעיית נזילות. אם הם כבר משקיעים, כל פקודה שלהם עלולה להביא לתנודות גדולות בשוק.

כאן נכנסת ליקווידנט לתמונה. "אנחנו מביאים איתנו הרבה 'נזילות מוסדית', וההתאמה של הפקודות הופכת ליותר יעילה", אומר מרין. "לכן משקיעים מוסדיים שקודם לא יכלו להשקיע באותם שווקים, מתחילים להשקיע בהם. זה לוקח זמן ולא קורה תוך יום, אבל בכל שוק שאליו נכנסנו - הגדלנו את נפח המסחר". הוא מעריך שעשויה להיות השפעה חיובית גם על השווי של החברות המקומיות.

במהלך השנה האחרונה נכנסה ליקווידנט לכמה שווקים, ובהם ניו זילנד, פולין, מקסיקו וסלובניה. פעילותה של ליקווידנט בארץ תתבצע בשיתוף עם חבר בורסה, שאותו החברה אינה חושפת. מרין מספר כי החברה נפגשה עם גורמים בישראל ובהם גם עם מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון. "היה לנו חשוב מאוד שכולם יבינו מה אנחנו עושים", הוא אומר.

ביצועים יפים בישראל

מנהל הפעילות הבינלאומית של ליקווידנט, ג'ון ברקר, מציין כי כלכלת ישראל הראתה ביצועים יפים למרות המשברים הכלכליים והאירועים הגיאו-פוליטיים בעשור האחרון. "הוספת שווקים כמו ישראל למערכת שלנו היא חיונית כדי שנוכל לעזור ללקוחותינו לממש את רעיונות ההשקעה העולמיים שלהם", אומר ברקר.

לפי נתוני ליקווידנט, 612 מניות נסחרות בבורסה של תל-אביב ושווי השוק הכולל של כל החברות מגיע ל-205 מיליארד דולר. על פעילותה של ליקווידנט לא תהיה השפעה מהותית, לאור גודלו המצומצם של השוק המקומי. "אנחנו ארגון גלובלי גדול ולכן הפעילות בשנים הקרובות לא תשפיע משמעותית על הרווחים שלנו, אבל אנחנו שמחים על היכולת לתת ללקוחות שלנו אפשרות חדשה", אומר מרין.

- חלק גדול מהחברות הישראליות הגדולות ממילא נסחרות בוול סטריט.

מרין: "הסיבה שחברות רבות מישראל ומהעולם נסחרות בוול סטריט, היא שרוב המשקיעים נמצאים בארה"ב. השינוי שאנחנו נעשה הוא שנביא לישראל את המשקיעים, שהם לא רק אמריקנים. טבע וצ'ק פוינט הן חברות מעולות, אבל ההזדמנות פה היא להביא משקיעים לישראל, להגדיל את זרימת ההון, אז ייתכן שלחברות הישראליות יהיה פחות צורך להירשם למסחר בחו"ל".