האם בנק ישראל יחל לרכוש אג"ח בחו"ל דרך יתרות המט"ח?

חוק בנק ישראל החדש מאפשר לבנק להקצות שיעור קטן מיתרות המט"ח לצורך רכישת סלי אג"ח ומניות

האם בנק ישראל יפנה חלק מיתרות המט"ח לרכישת מניות ואגרות חוב בחו"ל? לפי חוק בנק ישראל החדש, הבנק יוכל להקצות שיעור קטן מאוד מיתרות המט"ח לצורך השקעות פיננסיות בחו"ל, שיהיו יותר אגרסיביות מההשקעות של הבנק היום.

יתרות המט"ח של ישראל עומדות היום על כ-66 מיליארד דולר, לאחר שבנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, רכש כמעט 30 מיליארד דולר מחודש מארס 2008. על פי ההערכות, כ-66% מיתרות המט"ח הינן דולריות, כ-34% מוחזקות באירו והיתרה בליש"ט ובין יפני.

בנק ישראל משתמש ביתרות המט"ח לצורך השקעות סולידיות מאוד - אגרות חוב ממשלתיות של מדינות גדולות ובטוחות או פיקדונות של בנקים זרים, גדולים ואיתנים. השקעות אלו מניבות תשואות חד-ספרתיות נמוכות למדי בשל שיעורי הריבית האפסיים במשקים המערביים.

ואולם, חוק בנק ישראל החדש מתיר לבנק להקצות חלק קטן מיתרות המט"ח להשקעות אגרסיביות יותר - סלי אגרות חוב וסלי מניות. בבנק ישראל לא מתכוונים כמובן להשקיע במניות ספציפיות אלא בסלים וכאמור בשיעורים קטנים למדי. זאת, על מנת לנסות להגדיל את התשואה על התיק מבלי להגדיל יתר על המידה את הסיכון, שכן רזרבות המט"ח אמורות לשמש את המדינה במצבי חירום (למשל בתקופות של מלחמה או משברים כלכליים חריפים).