החקלאים: נשבית אספקת פירות, ירקות, ביצים, חלב ועופות

רוצו לסופר לפני שייגמר? במחאה על קיצוץ המכסות בעובדים זרים לחקלאות, ישבשו החקלאים את הקניות לקראת סוף השבוע ■ הערכות: מחירי הירקות והפירות יזנקו במאות אחוזים

ישיבה סוערת במיוחד של התאחדות החקלאים מתקיימת בשעה זו. מדיווחים שהגיעו ל"גלובס" מתוך הישיבה עולה כי ארגוני החקלאים החליטו לצאת בהשבתה כוללת של אספקת הפירות, הירקות, הביצים, החלב והעופות.

הישיבה עדיין נמשכת. בעוד שחלק מהגורמים ביקשו להסתפק בשלב זה באספקת הפירות והירקות בלבד, ביקשו הארגונים המייצגים את מגדלי העופות והביצים להצטרף לשביתה כבר ביומה הראשון.

השביתה צפויה להיפתח בימים הקרובים וייתכן שעוד השבוע. בינתיים ממשיך "מטה החירום להצלת החקלאות במדינת ישראל" בהיערכות לשביתה.

כפי שחשף אמש "גלובס", הרקע לשביתה שמתכננים חקלאי ישראל הוא מחאה על החלטת הממשלה לקצץ במכסת העובדים הזרים לחקלאות.

ככל הנראה, בכוונת החקלאים לפתוח בשביתה באמצע השבוע, כדי לגרום למחסור חמור של פירות וירקות בשיא הקניות לקראת שבת - בימים חמישי ושישי. נראה כי עם פרוץ השביתה יזנקו מחירי הפירות והירקות בעשרות אחוזים, ואולי אף במאות אחוזים.

ההערכה היא כי מחסני ירקות מתרוקנים בתוך 24 שעות מרגע הפסקת אספקת הסחורה.

לדברי דודו חמואל, מבעלי חברת ש.פ.י.ט לשיווק תוצרת חקלאית טרייה, יש קושי להצטייד ולהיערך מראש לשביתה, מכיוון שהשוק נמצא במצב של מחסור, בעיקר בעגבניות, מלפפונים וכרוב לבן.

בכוונת המטה של התאחדות החקלאים, יחד עם ארגוני החקלאים השונים, לרתום לשביתה את השווקים הסיטונאיים וכן את החברות המשווקות פירות וירקות לרשתות השיווק. הכוונה היא לגרום לסגירת השווקים הסיטונאיים הפועלים בערים המרכזיות, כדי להבטיח היענות מלאה לשביתה מצד החקלאים.

"בכל מקרה, אם יבוא מישהו, לא יהיה לו לאן להיכנס", הסביר יו"ר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח.

"בצל ב-2 אירו"

"רובנו סיימנו לעשות מילואים, ועכשיו אנחנו מתייצבים לצו 8 חדש. אנחנו עושים זאת באהבה - כי אין ברירה. המלחמה בעובדים הזרים שבתחנה המרכזית מתחילה בחקלאות", אמר היום (ב') ל"גלובס" יעקב נוימן, הנמנה עם מנהיגי התארגנות החקלאים. לדברי נוימן, כבר היום נרשמו עליות בהזמנות הסחורה, על רקע הכוונה לשבות.

נוימן, בן 56, הוא חקלאי העוסק בגידול חצילים במושב גני-יוחנן שבאזור רחובות. "מגיל 10 אני חולב פרות. ההורים שלי ניצולי שואה. למה הם רצו לכאן? הם היו מתהפכים בקבר אם היו יודעים מה קורה. אני מייצג את כל שכבות החקלאים. אני לא מחפש כותרות, אני מחפש לפתור בעיה אמיתית שאני חלק ממנה. הכתבתי לעצמי שאני עד גיל 60 עובד בשדה, ואחר-כך פורש ומשאיר לילדים. אותי מאלצים לצאת בגיל 56, ברגע שייקחו לי את כל העובדים. אבל אם אצא, אצטרך לצאת ולקנות ירקות במחיר של אירופה. הם לא מבינים שבצל ועגבניות יעלו פה 2 אירו. יש משהו של חקלאי שלא נמצא בצלחת? אנחנו הרי הקיבה של המדינה".

"מה הטירוף?"

לנוימן יש טענות חריפות כנגד הממשלה. "שר האוצר לא רוצה להתייחס אלינו, טוען שנחתם הסכם. זה הסכם שנעשה במחטף ונכפה על שר החקלאות. אמרו לו 'ניתן לך 240 מיליון שקל ותקנה מכונות שחוסכות ידיים עובדות'. אבל אין עוד מכונות. זה לא הצליח. 240 מיליון לא החליפו ציפורן של פועל, כי נטו נשארנו בעבודות ידיים. אנחנו אחרי המיכון.

"אנשים קונים בסופרמרקט, ולא מבינים שהממשלה עובדת עליהם. הטיפול בזרים משפיע ישירות על כיס האזרח. הזרים זה 10,000 המסתננים מדרפור ומרואנדה. מוסלמים שאולי אל-קאעידה שלח לכאן. הזרים זה לא העובדים בחקלאות, שיש להם פספורט עם תאריך כניסה ותאריך עזיבה.

"מה הטירוף להרוס חקלאות כזאת יפה שמייצרת פירות טריים, בשר, עופות וחלב? לא חארם? איפה ההנהגה? איפה השכל של האנשים? מי יושב באוצר? הם לא יודעים שאחד ועוד אחד זה שתיים? כואב לי שיעשו את זה, ואי-אפשר יהיה לתקן. אם החקלאות תיעצר, זה לא יחזור - כי לא קל לחזור לענף שעזבת".

נוימן צופה כי השפעת השביתה תהיה חמורה. "אנשים חושבים שזה מובן מאליו שיש ירקות כל בוקר על המדף. מחר, עם השביתה, תהיה גם בעיה עם משכנתא, כי המדד יהיה בשמיים. יש תיירים, בתי-מלון. כל מי שיש לו שיניים ופה צריך לאכול לפחות פעם ביום".

- כמה חקלאים התחייבו לשבות ביום פקודה?

"ככל שהיום עובר אנחנו מתקרבים ל-100%. זה משהו שאי-אפשר כבר לעצור - כי הממשלה עומדת בשלה".