פישר אישר להפועלים להתמודד על רכישת ADA BANK הטורקי

בנק הפועלים הציג לבנק ישראל את תוצאות הבדיקה המשפטית המאפשרת מיזוג בין ADA לבין בנק פוזיטיף, כך שפוזיטיף יוכל לקבל את הרישיון להיתר הפיקדונות של ADA

ועדת הרישיונות של בנק ישראל אישרה לבנק הפועלים להתמודד על רכישת ADA BANK הטורקי. זאת, לאחר שהפועלים הציג את תוצאות הבדיקה המשפטית המאפשרת מיזוג בין ADA לבין בנק פוזיטיף, כך שפוזיטיף יוכל לקבל את הרישיון להיתר הפיקדונות של ADA. המפקח על הבנקים הוא רוני חזקיהו. מטעם בנק הפועלים לא נמסרה תגובה.

ADA BANK, שהולאם לפני שש שנים, נשלט כיום על ידי TMSF - קרן ביטוח פיקדונות הבנקים בטורקיה (Savings Deposit Insurance Fund). המכרז שמקיימות הרשויות הטורקיות למכירתו נדחה לסוף נובמבר; המועד האחרון להגשת הצעות הוא 24 בנובמבר. את עבודת המטה בבנק הפועלים מרכזים ראש החטיבה הבינלאומית אורית לרר, וראש מטה תכנון ואסטרטגיה בחטיבה עו"ד דוריאן ברק. מנכ"ל הפועלים הוא ציון קינן, ויו"ר הבנק הוא יאיר סרוסי.

דירקטוריון הפועלים הנחה את הנהלת הבנק להגביל את הרכישה לסכום שלפי הערכות אינו עולה על 60 מיליון דולר. עם זאת, הטורקים הבהירו באופן לא רשמי כי הם מצפים לקבל לפחות 85 מיליון דולר, סכום המשקף מכפיל 3 על ההון העצמי של ADA BANK. על רכישת ADA BANK עשויים להתמודד בנקים מבחריין ועומן, ונוסף על כך, על פי פרסומים שלא אושרו, מתמודדת נוספת על הבנק היא ממשלת אירן. בבנק הפועלים ימתינו עם הגשת ההצעה עד לקבלת מידע בדוק מי המתמודדים.

בעיית פיקדונות

לשלוחה הטורקית של הפועלים, בנק פוזיטיף, אין היתר לקבל פיקדונות מהציבור. פוזיטיף נמצא, מאז רכישתו על ידי בנק הפועלים בשלהי 2006, במו"מ עם הפיקוח על הבנקים בטורקיה כדי לקבל היתר לקבלת פיקדונות, אך עד כה לא קיבל את ההיתר. לכן נאלץ פוזיטיף להתרחב על בסיס הונו העצמי בלבד, והצמיחה מתבססת על רווח שוטף, גיוס אג"ח והזרמה מבנק הפועלים. רק באחרונה גייס פוזיטיף אג"ח ב-70 מיליון דולר בשוק הטורקי המקומי.

עקב בעיית הפיקדונות לא מצליח פוזיטיף לגדול בקצב הרצוי. הבנק מדשדש ותשואתו נמוכה. רכישת בנק עם היתר קיים כמו ADA BANK תפתור את הבעיה, ותאפשר לפוזיטיף לקבל פיקדונות.

פוזיטיף סיים את המחצית הראשונה של 2010 ברווח מזערי של 2.2 מיליון לירות טורקיות - ירידה של 87% בהשוואה למחצית המקבילה, הנובעת מירידה בהכנסות מימון ומהפרשות לחובות מסופקים במגזר העסקי. הפועלים הכיר ברבעון השני בירידת ערך בגין מוניטין בסך 82 מיליון שקל.

ADA BANK הוא בנק קטן שמרכזו באיסטנבול. הבנק, שנוסד ב-1985, הולאם ב-2004 לאחר שהבעלים, משפחת אוזן (UZAN), הסתכסכו עם מפלגת השלטון האיסלמית והואשמו בהונאות. ההון עצמי של ADA BANK מסתכם ב-43 מיליון לירות טורקיות (28 מיליון דולר). פעילות הבנק מינורית, ואת 2009 סיים עם רווח קטן של 2 מיליון לירות טורקיות. היקף פיקדונות הציבור הוא 6.6 מיליון לירות טורקיות.