המלצת מכירה עקיפה ל"תמר"? הבנקים הזרים מנסים לצמצם חשיפה לפרויקט עקב חשש מששינסקי

HSBC וברקליס במגעים למכירת חלקים מהמימון קצר הטווח של הפרויקט למוסדיים ישראליים ■ מדובר בחבילת מימון בסך 330 מיליון דולר

נציגי הבנקים הזרים המלווים את קבוצת דלק ודור אלון גז במימון פרויקט הפיתוח של קידוח "תמר" פנו בימים האחרונים לגופים מוסדיים ישראליים ובדקו עמם את האפשרות שירכשו מהם חלקים מהמימון הקצר לפרויקט. כך נודע ל"גלובס".

מדובר על חבילת מימון בסך 330 מיליון דולר שהבנקים הזרים ברקליס ו-HSBC התחייבו להעמיד לטובת הפרויקט בחלקים שווים. הסכם המימון עם הבנקים נחתם בסוף יוני האחרון. הפנייה לגופים מוסדיים ישראליים יכולה להעיד על כך שהבנקים הזרים מעריכים כי רמת הסיכון בפרויקט גבוהה מכפי שהעריכו תחילה, ושהם מבקשים לצמצם חשיפה או לצאת ממנו לחלוטין.

האפשרות השנייה, שמדובר בהזדמנות עסקית מבחינת הבנקים הזרים, אינה נראית בעלת סבירות גבוהה, לאור הזמן הקצר יחסית שחלף מאז נחתם הסכם המימון. הרצון לצמצם חשיפה ל"תמר" יכול להיות מוסבר בפרסום הצפוי של מסקנות ועדת ששינסקי לבחינת המיסוי והתמלוגים על תגליות נפט וגז. לפי הפרסומים האחרונים, הוועדה מתכוונת לכלול את "תמר" במאגרים שהמיסוי עליהם יועלה משמעותית. הפרסומים כבר העלו את אלמנט אי הודאות סביב הפרויקט, שעלותו הכוללת כ-3 מיליארד דולר.

קבוצת דלק , הכוללת את אבנר , דלק אנרגיה ודור אלון גז מחזיקה יחד כ-35% מהזכויות בחזקת "תמר". חלקה של הקבוצה במימון פרויקט הפיתוח מגיע לכמיליארד דולר. ביוני האחרון חתמה הקבוצה על הסכם עם ברקליס ו-HSBC לקבלת מימון גישור בסך של 430 מיליון דולר, כשיתרת המימון (מימון פרויקטלי ע.ב.) תגויס בשלב מאוחר יותר. בחודש שעבר דיווח "גלובס" כי הבנקים הזרים צירפו לקונסורציום את דיסקונט, לאומי ומזרחי-טפחות שיגייסו יחדיו כ-100 מיליון דולר מסך מימון הגישור.

דחייה נוספת

במקביל הודיעה ישראמקו, השותפה הישראלית הבכירה השנייה ב"תמר", על דחייה נוספת בסגירת המימון עם דויטשה בנק עבור חלקה בפרויקט. לפי ההודעה מיום ב', תוארך תקופת הבלעדיות לצורך גיבוש וחתימה על הסכמי המימון עד לסוף 2011. מדובר בדחייה שנייה, לאחר שהמועד המקורי היה ביוני.

בהודעה נימקה ישראמקו את הדחייה בצורך להשלים בדיקות לגבי תוכנית הפיתוח "לרבות ההסדרים הנוגעים לשימוש במתקנים השייכים לים תטיס", כשהכוונה למחלוקת המתמשכת בין ישראמקו לדלק ונובל על דמי השימוש שישלמו השותפות ב"תמר" עבור השימוש בתשתית של ים תטיס לצורך הזרמת הגז לישראל. ישראמקו אינה שותפה בקבוצת ים תטיס.

בשונה מקבוצת דלק, מתעדת ישראמקו, המחזיקה ב-28.75% מהזכויות ב"תמר", לחתום כבר בשלב זה על שני הסכמים לגיוס מלוא חלקה בפיתוח, כ-900 מיליון דולר.

מברקליס ו-HSBC נמסר כי "הבנק מרוצה מאוד מעסקת תמר ולכן הסכים לחתמות מלאה של העסקה. כמקובל בעסקאות מסוג זה, החליט הבנק על צירוף מספר בנקים וגופים מוסדיים תוך השארת חלק מהאשראי בידיו".