דן גלאי: "מסר הבחירות בארה"ב - הציבור מודאג מהאבטלה"

ביום שאחרי, שוחח "גלובס" עם פרופ' דן גלאי מסיגמא ■ גלאי: "הציבור האמריקני סומך על הבנק המרכזי ופחות על הפוליטיקאים"

בצל אובדן הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, מתעורר היום (ד') הנשיא ברק אובמה למציאות עגומה. ההפסד הצורב, הגם שצפוי, מחייב את אובמה למחשבה שנייה בסיסמתו "כן, אנחנו יכולים". האומה האמריקנית יכולה אולי אבל הציבור במדינה אותת לנשיאו כי הוא דורש לראות תוצאות, ומהר.

על הרקע הזה, שוחחנו עם פרופ' דן גלאי מבית ההשקעות סיגמא. בשיחה עמו, ציין גלאי כי "כרגע השווקים רגועים בלי שראינו שינויים מהותיים במדד הפחד. הסיבה העיקרית היא שהציבור האמריקני רואה את העוגן המרכזי בפדרל ריזרב, שם המדיניות יותר עקבית מאשר בפוליטיקה".

- מה צפוי כעת בכלכלה האמריקנית?

"הציבור האמריקני סומך על הבנק המרכזי ופחות על הפוליטיקאים כיוון שטווח זמן החשיבה שלהם קצר. לגבי מדיניות הממשלה - לא צפויים שינויים דרסטיים בכלכלה כיוון שבית הנבחרים יחשק את אובמה וימנע ממנו לפעול בחופשיות בה הוא פעל בשנתיים הראשונות לכהונתו".

- מה המסר העיקרי שעולה מהמפלה של המפלגה הדמוקרטית?

"אין ספק שהמסר העיקרי שעולה הוא שהציבור האמריקני מודאג בראש ובראשונה מנושא האבטלה. סביר להניח שהרבה מאמצים יופנו לכיוון הזה, למציאת פתרונות לנושא התעסוקה, וזה יותר במגרש של הממשלה ופחות של ה'פד'".

גלאי הסביר כי הכספים שיוקצבו לטיפול בנושא האבטלה כרגע יהיו יותר ממוקדים לטיפול בבעיה, בשונה מזמן המשבר שם הממשל הפציץ בכספים בלי שהיה את הזמן להיות סלקטיביים. "אני מזכיר שרייגן נכנס ב-1981 היה משבר אנרגיה חמור והוא נקט מיד במענקי השקעות ישירות לתעשייה דרך מס חברות שלילי". אולי זה מה שגם ממשלו של אובמה צריך לעשות?

בסיכום השיחה הדגיש גלאי כי יש הפרדה ברורה בין וול סטריט לבין הכלכלה הריאלית של הצרכן הקטן. "שוק ההון ממשיך לעלות אך אינו משקף בהכרח את האמון של הצרכן הקטן בממשלה ובכלכלה", סיכם גלאי.