של מי הלייקים האלה לעזאזל?

הידעתם: מותר לנו למכור עמוד פייסבוק עם שם קליט למישהו אחר שיעשה בו שימוש מסחרי

האם יש לנו זכויות יוצרים בלעדיות על החומרים שאנחנו מעלים לעמוד הפייסבוק הפרטי שלנו? אז זהו, כנראה לא ידעתם, אבל לא. אז מה בכל זאת שלנו?

ברגע שפרסמת בפייסבוק תוכן או סטטוס, תמונה או וידיאו - גם אם לא ידעת, באותו רגע אתה מעניק רישיון לפייסבוק לעשות בכל אחד מהתכנים שלך כל שימוש שהוא.

יותר מזה, בשנייה שפרסמת משהו בפייסבוק - לפי תנאי השימוש שמכתיבה פייסבוק, הענקת לפייסבוק רישיון להעביר את הפרסומים שלך, מלל, תמונות או וידיאו - גם לגורמים אחרים שפייסבוק מורשית לתת להם רישיון משנה לפרסומו. כל זאת מבלי שפייסבוק תשלם לך כל תמורה.

ואם לא די בכך, הרישיון שאתה מעניק לפייסבוק הינו ללא כל הגבלה טריטוריאלית. משמע, מותר לה לעשות בחומרים שפרסמת באתר כל שימוש בכל איזור גיאוגרפי בעולם. ובנוסף, הזכויות הללו מתייחסות לא רק אל החומרים שלך, אלא גם אל התגובות והפרסומים של חברייך, שנלוו לפרסום המקורי שלך.

ככל הנראה, רוב מוחלט מבין כחצי מיליארד המשתמשים ברשת החברתית הפופולרית בעולם לא יודעים על כך, אולם תוקף הרישיון שכל משתמש בפייסבוק מעניק לאתר הוא בלתי מוגבל - עד שאתה מוחק את התוכן, או עד שמחקת את החשבון שלך.

אבל זה לא מספיק, אלא רק בתנאי שגם כל מי שהתוכן שלך הגיע אליו (כל רשימת החברים שלך וכל מי שהיה בפייסבוק בכלל אם העמוד שלך אינו מוגבל לחברים) במקרה מחק גם הוא את מה שפרסמת.

אמנם אתה נותר "הבעלים" התיאורטי של התוכן (לפי התנאים שמפרסמת פייסבוק בעמוד באתר, שרוב המשתמשים אפילו לא מגיעים אליו), אולם בעלותך התרוקנה מהתוכן המעשי המקובל שמוקנה לבעלים הבלעדי של יצירה המוגנת לפי חוק זכויות יוצרים.

הבעלות שלך על התכנים שהעלית לרשת כבר אינה בלעדית שלך, ופייסבוק גם לא צריכה לשלם לך על השימוש בהם. בעצם זה שפתחת ברשת החברתית הזו עמוד, איפשרת לבעליה להשתמש בתכנים שלך, בחינם.

לא ידעת את זה? בעיה שלך. שכן, גם אם לפייסבוק אין בעלות בלעדית על החומרים - מותר לה להשתמש בהם. אמנם במקביל מותר לך למכור את התוכן למי שאתה רוצה, אבל, בה בעת גם לפייסבוק מותר להשתמש בחומרים שלך, מבלי שהיא תשלם לך - כך שהלכה למעשה הפסקת להיות הבעלים היחיד שלהם.

המקרה היחיד שבו אתה נותר בעלי זכויות היוצרים הבלעדי של התכנים שלך ולפייסבוק אסור להשתמש בהם הוא, לפי התנאים של פייסבוק - אם השתמשת בעמוד הפייסבוק שלך כאילו היה מסמך פרטי, ושמרת את החומרים לעצמך מבלי להציג אותם בפני חברים ואנשים אחרים, כלומר הגדרת העמוד שלך היא "Me Only".

ואם כך, בשביל מה אתה בכלל פותח עמוד ברשת חברתית אם לא על מנת לשתף את חברייך? כלומר אם מישהו משתמש בפייסבוק כארכיון אישי שבו נאגרים מסמכים, תמונות וסרטים, אז פייסבוק לא תשתמש בהם לעולם. אבל אז, בשביל מה צריך את פייסבוק?

לא רק לפייסבוק מותר לעשות שימוש נושא רווח בחומרים של המשתמשים בה מבלי לשלם להם. יש כבר כמה ניצנים ראשונים של יזמים שעושים כסף ממכירת העמוד שלהם בפייסבוק מבלי לשלם לאתר.

אז איך עושים "אקזיט בפייסבוק"?

לפני מספר חודשים נכנסתי לעמוד פייסבוק שנקרא "I love my MUM". בעמוד הזה היו אז מיליון ו-750 אלף 'לייקים'.

במקביל למספר ה'לייקים' העצום הזה, ומתחת ללוגו של העמוד "I love my MUM", היתה כתובה השורה הבאה: "This page is for sale".

הסתקרנתי מהצעת המכירה, ולכן לפני זמן קצר נכנסתי שוב לעמוד "I love my MUM" כדי לברר מה עלה בגורלו. להפתעתי, גיליתי שהעמוד נמכר. עכשיו הוא בבעלות FamilyLink, והוא מונה כבר שני מיליון ו-250 אלף 'לייקים'!

אז אמנם פייסבוק קבעה חוקים לפיהם מותר לה להשתמש בחומרים שלנו מבלי לשלם לנו כסף, אבל מצד שני, אם נהיה יזמיים דיינו - נוכל להשתמש בפייסבוק כפלטפורמה כדי ליצור מאגר של מיליוני לקוחות פוטנציאליים, למסחר אותו ואף למכור את העמוד למישהו אחר - מבלי לשלם לפייסבוק על זה.

לפיכך, לפחות לפי הרישיון שפייסבוק לקחה לעצמה, מותר לה לפתוח מחר בקמפיין עולמי למוצרי תינוקות, או לרשת חברתית עתידנית שתיקרא אולי פייסבוק בייבי - בשימוש בתמונות כל הילדים שלנו שהעלינו בעמודים הפרטיים שלנו, כשחשבנו שרק חברינו יוכלו לראותם כל עוד עמדנו באותם תנאים.

לנו, מצד שני, מותר למכור עמוד עם שם קליט למישהו אחר, כדי שהוא ימכור באמצעותו מוצרי תינוקות - או אפילו את היוזמה להקמת רשת חברתית מתחרה.