אחרי 12 שנים: סטארבקס יוצאת משותפות הקפה הנמס עם קראפט

שלשום עלתה מניית סטארבקס בכ-4% ל-31 דולר, ומניית קראפט צנחה בכ-3% ל-30.87 דולר

רשת סטארבקס רוצה לצאת משותפות עם חברת המזון קראפט פודס, במהלך שיכול להשפיע מאוד על שוק הקפה הטחון במרכולים ובמכולות ברחבי ארה"ב.

ביום חמישי שעבר מסרה סטארבקס כי היא מעוניינת לסיים הסכם לפיו קראפט מפיצה שקיות קפה טחון של סטארבקס וכן את מותג Seattle's Best coffee במרכולים וברשתות מזון אחרות מאז 1998. השותפות הזו צמחה למכירות שנתיות של 500 מיליון דולר מ-50 מיליון דולר לפני 12 שנים, לפי סמנכ"ל הכספים של קראפט, טים מקלביש.

הודעת סטארבקס על כוונתה לסיים את שיתוף-הפעולה הזה הציתה מלחמת הודעות לעיתונות ביום חמישי בלילה, שבה האשימו שתי החברות זו את זו בתיאור לא מדויק של תנאי ההסכם ביניהן.

קראפט טענה כי ההסכם מחייב את סטארבקס לשלם לקראפט את שווי השוק ההוגן של השותפות בתוספת פרמיה במקרים מסוימים. עם זאת, שתיהן הודיעו כי יפתרו את המחלוקת ביניהן באופן פרטי.

סיומו של שיתוף-הפעולה עשוי לציין מפנה בעסקי הקפה הארוז הצרכני של סטארבקס - אחד מנדבכי המאמץ האסטרטגי של המנכ"ל הווארד שולץ להבטיח צמיחה עתידית במכירות רשת בתי-הקפה הגדולה בארה"ב.

סטארבקס ביצעה בשנה שעברה חדירה מפתיעה לשוק אבקת הקפה לכוס אחת, כאשר היא חשפה את Via, מותג קפה נמס שגרף 135 מיליון דולר במכירות בשנתו הראשונה. מדובר באבקת קפה בשקית קטנה שמיועדת למכונות חליטה של כוס קפה אחת.

האנליסט ג'ון אייבנקו מג'יי.פי. מורגן כתב ביום שישי כי סטארבקס תוכל להיכנס לשותפויות חדשות. כאן יכולה להיכנס לתמונה חברה בשם Green Mountain Coffee Roasters מוורמונט, שרושמת צמיחה מהירה ומתמחה בשיווק מכונות קפה להכנת כוס אחת. חברה זו משווקת את מכונות Keurig ואת שקיות הקפה הקטנות K-Cups שמיועדות למכונות הללו.

קראפט היא יריבה של חברה זו עם מכונות הקפה שלה, טאסימו. סטארבקס היא כעת אחת הספקיות של שקיקי הקפה למכונות טאסימו.

עליונות בסכנה

ניתוק היחסים בין סטארבקס לקראפט מעלה על הפרק גם את עתיד מותג הקפה הוותיק מקסוול האוס של קראפט. אד ארון, אנליסט של RBC קפיטל מרקטס, אמר בנושא זה: "אנחנו יכולים לשער כי השינוי הזה עשוי להניע את קראפט למכור את מותג מקסוול האוס".

להערכת ארון, סיום עסקת ההפצה עם סטארבקס יגלח 4 סנטים למניה מרווחי קראפט, אך חשוב יותר יהיה אובדן ההובלה של קראפט במדפי הקפה במרכולים האמריקניים. "העליונות הזו עלולה להיות בסכנה", אומרת האנליסטית ג'ודי הונג מגולדמן זאקס.

במסחר שלשום (ו') עלתה מניית סטארבקס בכ-4% ל-31 דולר; מניית גרין מאונטן עלתה בכ-3%; ואילו מניית קראפט, אחת מ-30 מניות מדד דאו, צנחה בכ-3% ל-30.87 דולר.

* כל הזכויות שמורות ל-marketwatch.com 2010.