וולקר על ההקלה הכמותית: "המהלך לא יעשה הבדל משמעותי"

וולקר, לשעבר יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב גם הביע חשש מאינפלציה בטווח הארוך ■ "קשה להשפיע משמעותית על הריבית קצרת הטווח, שכבר נמצאת ברמת אפס"

פול וולקר, לשעבר יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב), שב והביע שלשום (ו') את ספקנותו לגבי היתרונות של סבב ההקלה הכמותית האחרון שמבצע הפד. וולקר גם הביע חשש מאינפלציה בטווח הארוך.

לאחר הרצאה בסיאול, אמר וולקר לכתבים שלריבית קצרת הטווח בארה"ב כבר כמעט ואין מרחב לירידה נוספת, בעוד שמחירי האג"ח ארוכות הטווח נמצאות בלחץ בגלל החשש הגובר מאינפלציה עתידית.

"קשה להשפיע משמעותית על הריבית קצרת הטווח, שכבר נמצאת ברמת אפס, ועל שוק האג"ח... שני דברים הפועלים באופן מנוגד על הריבית", אמר וולקר, בהתייחסו לחששות מלחצים אינפלציוניים ארוכי טווח.

הוא סירב לפרט לגבי סוגיית הלחץ הבינלאומי בהנהגת ארה"ב על סין לאפשר ליואן להתייסף בקצב מהיר יותר כדי לצמצם את חוסר האיזון הגלובלי. עם זאת, עלה מדבריו שהוא תומך בייסוף מהיר יותר של מטבעות במדינות בעלות עודפים. "אחת הבעיות הבסיסיות במערכת המוניטרית הבינלאומית בכלל היא שמרבית המדינות רוצות להיות בעודף. כולם רוצים לחוש בנוח, אבל אי אפשר שכולם יהיו בעודף", אמר וולקר.

הוא טען שהחלטת הפד להזרים 600 מיליארד דולר כתמריץ לכלכלת ארה"ב לא תשיג את המטרה. "לדעתי, האחריות העיקרית של הפד היא להבטיח שהדולר יהיה יציב", אמר וולקר בהרצאה שנשא שלשום (ו') בבוקר במלון לוטה בסיאול.

לאחר מכן אמר וולקר כי "אין ספק שהפד מקווה לספק תמיכה מסוימת לכלכלת ארה"ב, אבל לדעתי המהלך לא יעשה הבדל משמעותי". הוא הוסיף שהוא מבין שלפד אין ברירה אחרת אלא להדפיס כסף, מכיוון שאופציות מוניטריות אחרות אינן אפשריות בגלל שהריבית כבר קרובה לאפס.

כמו כן אמר וולקר כי הופתע לראות את תשומת הלב המוגברת סביב "מלחמת המטבעות" וסבב ההקלה הכמותית השני. "הרעיון של מלחמת מטבעות מוגזם מאוד", צין וולקר.