בנק ישראל: "קיימים לחצים להמשך עליות במחירי הדיור"

כך עולה מהפרוטוקולים של דיוני הריבית ■ בבנק ישראל סבורים כי ייתכן שמחירי השכירות גם הם ימשיכו לעלות ■ כל ארבעת חברי הנהלה המליצו לנגיד להותיר את הריבית

בנק ישראל מעריך שמחירי הדירות והשכירויות ימשיכו לעלות בתקופה הקרובה. כך עולה מפרוטוקול הריבית שמפרסם היום (ב') בנק ישראל. בפרוטוקולים נכתב כי רכיב הדיור הוא הגורם המרכזי לכך ששיעור האינפלציה צפוי להיות גבוה ממרכז תחום היעד בשנה הקרובה.

המשתתפים בדיונים המוניטריים של בנק ישראל הדגישו בישיבתם האחרונה כי "קיימים לחצים להמשך עליות במחירי הדיור" ואף העלו את הסבירות כי "ייתכן שמחירי השכירות ימשיכו לעלות".

בפרוטוקול הריבית מצוין כי סעיף הדיור, הנמדד באמצעות שכר הדירה ומהווה כ-20% ממדד המחירים לצרכן, עלה בחודש ספטמבר 0.7% ומתחילת השנה ב-5.6%. בנק ישראל מאשש את קיומה של בועת הנדל"ן ומראה כי מחירי הדירות המשיכו לעלות, ביולי-אוגוסט עלו בממוצע ב-1.3%, קצב הגבוה מקצב הגידול שנרשם ביוני-יולי (0.7%). עוד חושף בנק ישראל כי בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות על פי סקר מחירי הדירות ב-18.9%, ומתחילת השנה ב-9.7%.

היקף המשכנתאות החדשות אשר ניתנו בחודש ספטמבר פחת בשיעור חד של כ-30%, בהשוואה לחודש אוגוסט, לרמה של 3.2 מיליארד שקל. הירידה במשכנתאות בחודש ספטמבר נרשמה ככל הנראה בעקבות החגים, גם בחודש ספטמבר אשתקד נרשמה ירידה חדה של כ-17% בהשוואה לחודש קודם.

כל ארבעת חברי הנהלה המשתתפים בדיון לגבי החלטת גובה הריבית לחודש נובמבר המליצו לנגיד להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 2%. כזכור, במקביל להותרת הריבית על כנה, הודיע בנק ישראל על צעדים נוספים שנועדו לייקר את המשכנתאות ובכל לרסן את הביקוש לדירות, מה שעשוי להביא בסופו של דבר לעצירת עליית המחירים בשוק הנדל"ן. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר בהמשך כי ייתכנו צעדים נוספים בשוק המשכנתאות אם מחירי הדיור ימשיכו לעלות.