מנכ"ל צים: "התאוששות ענף הספנות - חזקה בהרבה מהציפיות"

יומיים אחרי מכירת מסוף בניגריה, מנכ"ל צים, רפי דניאלי, מעריך בראיון ל"גלובס", כי החברה לא תבצע מימושים נוספים, מזהיר מאופטימיות יתר ולא זונח את תוכניות ההנפקה

רק לפני שנה הייתה חברת הספנות צים בעיצומו של המשבר הקשה ביותר בתולדותיה. החברה סבלה משילוב של משבר עמוק בענף הספנות וממצבת חובות כבדה. התוצאה: במשך כשנתיים צברה צים הפסדים של כ-800 מיליון דולר.

בעקבות הסדר חוב מורכב לפריסת מיליארדי דולרים מול עשרות נושים ניסתה החברה, מקבוצת החברה לישראל של סמי ועידן עופר, לצאת לדרך חדשה, בעזרת תוכנית אסטרטגית שבנתה. אף שבתחילה היא סטתה מיעדי התוכנית, הרי שההתאוששות הכלכלית וצעדי קיצוץ ומימושים שביצעה החזירו אותה לעת עתה ליעדי התוכנית, ואף העבירו אותה לרווח ברבעון האחרון.

הציפיות הן שתוצאות הרבעון השלישי יהיו חזקות יותר, ויכללו רווח תפעולי של כ-100 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 153 מיליון דולר ברבעון המקביל.

"כמו שאף אחד לא צפה את המשבר, לא צפינו את ההתאוששות ואת החזרה לרמות כאלה. זה היה הרבה יותר חזק ממה שציפינו", אומר ל"גלובס" מנכ"ל צים רפי דניאלי. "לפי השיחות עם הקולגות שלנו, אף אחד לא צפה התאוששות שכזו. אולם כאשר יש כאלה תנודות חזקות, החשש הוא שאחריהן יגיע גם תיקון עוצמתי", מוסיף דניאל.

במקביל להתאוששות בתוצאות החברה הודיעה אתמול צים על מכירת החזקותיה במסוף בניגריה תמורת 154 מיליון דולר, מה שישפר את מצבה של קופת המזומנים של החברה.

- האם אתם מתכננים מימושים נוספים?

"אין כרגע תוכניות למימושים נוספים. המימוש הזה היה חלק מהתוכנית העסקית. המימוש היה מתוכנן לשנת 2011, אבל הצלחנו להקדים אותו ולבצע אותו כבר השנה".

- יש לכם החזקות במסופים נוספים?

"אנחנו מחזיקים במסופים גם בספרד ובהולנד, אבל אלו שתי החזקות מאוד חשובות, ולא נמכור אותן. גם במכירה של המסוף בניגריה יצרנו מבנה עסקה כזה, שאפילו מרחיב את הפעילות העסקית שלנו במסוף".

- אם לא מתוכננים מימושים, זה אומר שסיימתם עם הקיצוצים?

"אני לא אוהב את המילה קיצוצים. תמיד אפשר להמשיך להתייעל, כך שהחברה נמצאת בלחץ מתמיד להתייעלות. עשינו הרבה פעולות, חלקן עדיין בעיצומן. היינו בלחץ להתייעל לאור התוצאות, אך צריך לשמור על המתח גם כשהתוצאות משתפרות, כדי לא לצבור שומנים".

בתקופת הגאות בחנה צים את האפשרות לבצע הנפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר בבורסת הונג-קונג, אולם בחברה פספסו את המומנטום, ולא הספיקו לבצע את מהלך הגיוס לפני המשבר.

"לא נסוגנו מההנפקה"

המשבר שאליו נקלעה החברה דחה את התוכניות, אך דניאלי לא זונח אותן: "לא נסוגנו מרעיון ההנפקה, ובהחלט לא זנחנו אותו. השעינו את התוכנית בגלל המשבר, אך הרציונל מאחורי הנפקה שכזו עדיין קיים. ברגע ששוק ההון ושוק הספנות יאפשרו זאת, נחזור לבדוק את ההנפקה".

- האם ענף הספנות כבר חזר לשגרה?

"בסה"כ רואים מגמה חיובית בענף, אולם צריך לסייג ולומר שעדיין הכלכלה לא חזרה לרמות שהייתה, ולכן צריך להסתכל בזהירות לעתיד.

"מבחינת מחזורי פעילות, לא חזרנו לרמה של 2008, ולא נגיע חזרה להיקפים האלה בזמן הקרוב. אולם מבחינת הפעילות העסקית והפריסה, פתחנו שני קווים חדשים מהותיים ומרכזיים, ויש לנו בצנרת תכנונים לשינויים ולפיתוח. התשתית היום היא יותר יעילה ומוצקה להמשך, וזה בזכות שינוי במבנה חוב, שינוי במבנה וצמצום פעילויות לא רווחיות. התשתית לפעילות החברה העתידית יותר מוצקה היום".

- באילו שווקים בולטת ההתאוששות?

"אסיה ואירופה נותרו השווקים החזקים, והם מנועי צמיחה של הענף. גם השוק האמריקני רשם התאוששות יפה, למרות שעדיין קיים שם המשבר".

- אירופה שרויה במיתון כבד, איך זה משפיע על ענף הספנות?

"המשבר שם גרם לתנודות, אבל מבחינת היקף סחר הפעילות שם עדיין גדולה".