פישר: "אם אנשים לא יוכלו לרכוש דירות - המחירים יירדו"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל בוועדת הכספים: "אנו מוטרדים מהמשכנתאות הזולות; במדינות אחרות לא נהוג שזוג צעיר ירכוש דירה" ■ "אני לא מאמין שהדולר יירד ב-20%"

נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, הופיע היום בפני ועדת הכספים של הכנסת. פישר אמר בין השאר כי בלי הדיור במדד המחירים לצרכן האינפלציה הייתה בתוך יעד המחירים, אפילו באינפלציה מאוד נמוכה מתחת ל-1%.

"במשך כל תקופת המיתון (שנת 2009-א.פ.), האינפלציה הגבוהה הייתה תוצאה בעיקר של העלייה המתמשכת במחיר הדיור. האינפלציה צפויה לעלות ב-12 חודשים הבאים ועד סוף השנה היא תעמוד קרוב לאמצע היעד (2%) ואחרי זה תתחיל לעלות, גם הפעם בגלל הדיור. השוק מצפה שרק בסוף השנה הבאה האינפלציה תכנס שוב בטווח היעד",אמר פישר היום (ג') , בסקירה תקופתית שנתן בועדת הכספים של הכנסת.

מאז 2003, אמר פישר, המשק הישראלי צמח יותר לעומת הכלכלות המפותחות וכאשר הייתה ירידה בתוצר, הירידה הזו הייתה אצלנו מתונה יותר. אבל מה שהיה מרשים במיוחד היה מה שקרה בשיעור האבטלה בישראל: "נכנסו למיתון באמצע 2008 עם אבטלה של כ-6%, השיעור הנמוך ביותר בתולדות המדינה. ציפינו ל-9%, הגענו ל-8% ומאז הצלחנו לרדת כמעט לשיעור בו היינו.

"בארה"ב האבטלה טיפסה ל-10% כמעט. שם ההצלחה הגדולה של המשק הישראלי: הגמישות. זה היה מכוון כי במשק הייתה כוונה לא לפטר עובדים אלא להפחית שעות עבודה. היו פיטורים אבל לא בקצב של ארה''ב ואירופה. זו הצלחה שכמובן לא הייתה מתרחשת אילו הצמיחה לא הייתה חוזרת".

לגבי שוק המט"ח אמר פישר כי "אנו מתערבים בשוק המט''ח כי זה קובע את המחיר ואת הרווח שהיצואנים מקבלים. כאשר יש תיסוף, זה פוגע ביצואנים. יש מגמה בעולם שהמטבעות של הכלכלות המתפתחות סובלות מייסוף ואי אפשר לעמוד נגד המגמה הזו אבל כן אפשר למתן את זה. אם הינו מסתכלים איך נראה הייסוף אצלנו, נראה שהוא קטן יותר לעומת ברזיל ואוסטרליה. מה אנו מנסים לעשות? למתן ולתת זמן ליצואנים להתייעל כדי שיוכלו לייצא במחיר נמוך יותר וגם להרוויח זמן לעבור למדינות הצומחות. למעשה, אנו קונים זמן. ההתערבות הכבדה התחילה לפני שנתיים ובלעדיה השקל היה מיוסף בהרבה. אי אפשר לעמוד בזה לנצח, אבל יש הבדל בין שנתיים לנצח".

"מוטרדים מהמשכנתאות הזולות"

על ההתפתחויות בשוק הנדל"ן אמר פישר כי "מחירי הדירות עלו בקצב הרבה יותר מהר ממחירי השכירות. יש פער שנפתח כאן ואנו מוטרדים יש אפשרות ששכר הדירה יעלה ויתחיל להתנהג כמו מחירי הדירות. יש בדרך עליות במחירי השכירות כתוצאה מהעלייה במחירי הדירות. ביחס למדינות אחרות, למעט גרמניה, עד 2009, מחירי הדירות בישראל כמעט ולא השתנה ריאלית. אבל מאז 2008-2009 הם עולים בקצב מהיר מאוד וזו הבעיה שלנו כי אנו נראים יותר דומה למדינות שהיתה בהן בועה - יש קפיצה חדה בגרף, זה מה שמפחיד. אבל עדיין זה לא קרוב למצב של ספרד וארה''ב עד לאחרונה".

"אנו רואים גידול בהתחלות הבנייה. יש תגובה אבל עדיין לא מספיק ובינתיים המחירים ממשייכם לעלות". לגבי היקף המשכנתאות ציין פישר כי הן גדלו בכ-50% כאשר המשכנתאות בריבית משתנה זינקו מ-50% ל-70% ועכשיו ירדו שוב ל-50%. אנו מאוד מוטרדים שאנשים לקחו משכנתאות כי זה היה זול ועכשיו הם יאלצו לשלם כמעט כפול. זה גורם מסוכן בתוך המערכת כי זה גורם להם להפסיד את יכולתם לשלם את המשכנתא וזה גורם להמון בעיות. זה מסביר מדוע המפקח הגדיל את הדרישות ההון. הוא מנסה להוריד את השימוש במשכנתאות הללו".

פישר התייחס גם למצוקת הזוגות הצעירים ברכישת דירות נוכח הזינוק במחירים ואמר: "במדינות אחרות לא נהוג שזוג צעיר ירכוש דירה. כאן זה אחרת כי יש השתתפות של ההורים. יש גם שאלה מי קובע את הצורך. אם יש מספיק אנשים שלא יכולים לרכוש - אז המחירים ירדו. הצעדים שנו נוקטים יכולים למנוע בועה בשוק הנדל''ן וזו הבעיה לשנו אנו מטרדים מבעיה במערכת הפיננסית. הבעיה שאתה מתייחסים אליה זה צד ההיצע - וזה הממשלה".

"הדולר לא יירד ב-20%"

כשנשאל פישר על סוגיית תמלוגי הגז והנפט לאחר חשיפת המלצות ועדת ששינסקי ב"גלובס" שלשום, ענה: "אני לא רוצה להתייחס לתמלוגי הגז עד שהוועדה לא תוציא את ההמלצות. רק אחרי, אני אתייחס. מה שראית בתקשורת זה בלון ניסוי".

פישר נשאל גם על היחלשות הדולר והגדלת יתרות המט"ח של ישראל, שכבר נושקות ל-70 מיליארד דולר, ואמר כי "אני לא חושב שהדולר יירד ב-20% ושהפד שקונה אג"ח ב-600 מיליארד דולר יגרום לקריסת המשק האמריקני, אלא שההיפך הוא הנכון. יש משק שצומח ב-2% בלבד, הם רוצים לגדול עוד והם מאוד מוגבלים כי הם אינם יכולים להגדיל את ההוצאות - הם עושים את זה בתחכום.

"ארה''ב עדיין תהיה הגורם החשוב ביותר בכלכלה העולמית וזה יהיה תקף גם לגבי הנגיד שיבוא אחריי וגם לזה שיבוא אחריו. אני לא מאמין בזהב, זה עולה וזה יורד - אנו לא מושקעים בזהב. חשוב לזכור כי אנו לא מחזיקים 70 מיליארד דולר, אלא 70 מיליארד דולר במט''ח הכולל אירו ומטבעות נוספים. ההשקעות שלנו במט''ח מאוד זהירות. אני לא רואה סכנה למשק ברכישת מט''ח. אנו במצב מיוחד כי יש לנו בעיות שאין לאף אחד אחר: יש לנו בעיות גיאו-פוליטיות. זו לא בעיה ולא סכנה אלא פתרון ונכס למדינה; זה מובן שזה ביטוח. אם אני טועה, אז יש לנו 70 מיליארד דולר".