חוסר נוחות מבית: בכירים ב'פד' מסתייגים מההקלה הכמותית

ההחלטה על התוכנית הציתה ויכוח פומבי חריג בין בכירי ה'פד' ועוררה את כעסן של מדינות רבות, שטוענות שארה"ב מחלישה בכוונה תחילה את המטבע שלה

שלושה מבכירי ה'פד' הביעו אתמול חששות מצעדי ההקלה הכמותית השנייה שעליה החליט הבנק המרכזי האמריקני, ואחד מהם הזהיר שרכישת אג"ח האוצר תצטרך אולי להיות מצומצמת יותר כדי למנוע סכנת אינפלציה.

דבריהם של הנגיד קווין וורש, מנהל ה'פד' בדאלאס, ריצ'רד פישר, ועמיתו מקנזס סיטי תומאס הניג ממחישים את חוסר הנחת בצמרת הבנק המרכזי מן ההחלטה לרכוש אג"ח אוצר בעוד 600 מיליארד דולר עד יוני 2011.

ההחלטה מיום ד' שעבר הציתה ויכוח פומבי חריג בין בכירי ה'פד' ועוררה את כעסן של מדינות רבות, שטוענות שארה"ב מחלישה בכוונה תחילה את המטבע שלה.

חבר מועצת הנגידים וורש העלה את האפשרות שהעלייה בסיכוני האינפלציה עשויה לגרום לפד לצמצם את תוכנית הרכישה, אף שהאבטלה במשק האמריקני עדיין גבוהה מאוד. "מדיניות צריך לשנות אם יעדים מסוימים מושגים או מאכזבים או שסיכונים פוטנציאליים מתממשים", אמר. וורש הוסיף ש"לא קנינו לעצמנו 8 חודשים של חופש. קנינו 8 חודשים של עבודה קשה (עד תום יוני 2011").

גם נשיא הפד בסנט לואיס, תומאס בלארד, הדגיש כי ניתן יהיה לתקן את התוכנית כלפי מעלה או מטה בהתאם להתפתחויות הכלכליות. אך הוא הוסיף שלמרות שההקלה המוניטרית עלולה ליצור אינפלציה מוגברת בעתיד, המגמה הדפלציונית היא זו ש"מעוררת דאגה כרגע".

מבחינת בלארד, היתרונות של תוכנית קניית האג"ח הבלתי שגרתית עולים על הסיכונים שלה, ולדעתו היא צריכה להתברר כיעילה לעידוד הצמיחה במשק באותה מידה כמו מדיניות מוניטרית מסורתית.

וורש, שהצביע כמו בלארד בעד תוכנית 2QE בשבוע שעבר, אמר שהוא פחות אופטימי לגבי הסיכוי שלתוכנית הרכישה תהיה "השלכה משמעותית ובת קיימא לטובה על המשק".

פישר אמר שכדי שהתוכנית תעבוד, המחוקקים בקונגרס צריכים להתייחס לאי הוודאות הפיסקלית והפיקוחית, שמפריעה לעסקים להתרחב ולהשקיע.

הניג, המתנגד היחיד להחלטת ה'פד', אמר כי הצעד של רכישת אג"ח נוספות מגביר את הסיכויים שהבנק המרכזי ייאלץ בעתיד להתמודד עם לחצים לממן את גירעונות התקציב האמריקני.