כץ פועל לשינוי שיטת הניקוד: פסילת רשיון ל-9 חודשים מ-72 נק'

נהג שיצבור פעמיים 36 נקודות במשך 6 שנים - רישיונו יישלל לתקופה של 9 חודשים, ויחודש רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואיות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובמבחן עיוני ומעשי

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, הגיש היום (ד') לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת תקנה חדשה הקובעת כי נהג שיצבור 72 נקודות ויותר רישיונו יפסל לתקופה של 9 חודשים ויחודש רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) וכן במבחן עיוני (תיאוריה) ומעשי ("טסט").

עוד קובעת התקנה כי נהג שיצבור פעמיים 36 נקודות במשך 6 שנים רישיונו ישלל לתקופה של 9 חודשים ויחודש רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואיות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובמבחן עיוני ומעשי.

עד כה נהג שצבר במהלך 4 שנים 36 נקודות חובה ויותר - רישיונו נפסל לתקופה של 3 חודשים בלבד, והוא נדרש לבצע מבחן עיוני בלבד, כתנאי לקבלת רישיון הנהיגה.

תקנה נוספת שהגיש השר כץ לאישור ועדת הכלכלה קובעת כי נהג שקיבל הודעה אישית על פסילת רישיונו, באמצעות שליח או שוטר למשל, תחשב כהודעה תקפה ומחייבת. עד כה נדרש משרד התחבורה לשלוח את הודעת הפסילה, באמצעות דואר רשום בלבד. ההודעה על שלילת רישיון באמצעות דואר רשום הביאה להתחמקויות של נהגים רבים שרישיונם נפסל מלקבל את הדואר או לחתום על אישור המסירה.

כץ הגיש לאישור ועדת הכלכלה תקנה נוספת הקובעת כי נהג שנדרש לבצע קורס בנהיגה נכונה (נהיגה מונעת) חייב לבצעו בתוך 6 חודשים מיום קבלת הזימון לקורס. עד כה נדרשו נהגים אלה לבצע את הקורס בתוך שנה מיום קבלת הזימון לקורס.

השר כץ ציין כי תיקוני החקיקה בשיטת הניקוד הנוכחית יאפשרו למשרד התחבורה להתמודד טוב יותר עם עברייני תנועה מועדים וימנעו מנהגים אלה להתחמק מאמצעי התיקון בהם הם חייבים בעקבות העבירות שביצעו.

נציין כי לפי שיטת הניקוד מבחינה בין עבירות פעוטות לבין עבירות חמורות, קיימות חמש דרגות חומרה לעבירות (מ-2 ועד 10 נקודות). למשל, גרירה באופנוע ללא היתר או נסיעה ללא אורות כנדרש "יזכו" את הנהג ב-2 נקודות. אי-עצירה בתמרור "עצור", נסיעה לאחור המסכנת אחרים או הפרת משטר התנועה במעגל תנועה יוסיפו 4 נקודות ל"חשבון".

ב-6 נקודות יוענשו נהגים שלא יצייתו לתמרור "אין כניסה", נהיגה שלא בכביש (למעט אופנוע), חציית קו הפרדה רצוף והסעת ילד שאינו רתום בהתקן ריסון ברכב. פניית פרסה תוך סיכון הזולת, מהירות העולה ביותר מ- 20 קמ"ש על המותר בדרך עירונית, נהיגת נהג מקצועי מעל לשעות הנהיגה המותרות "יעניקו" 8 נקודות לנהגים העבריינים.

ב-10 נקודות "יזכו" נהגים שיבצעו את העבירות הבאות: כניסה לצומת באור אדום ברמזור, מהירות מעל 40 קמ"ש יותר מהמותר בדרך לא-עירונית, אי מתן זכות קדימה בתמרור "תן זכות קדימה" וסיכון הולך רגל במעבר חצייה.