ציפייה לנתוני המאקרו בארה"ב: האם ההתאוששות בת-קיימא?

נתוני השבוע, על רקע חודשי השיא בקניות בארה"ב, עשויים לתת דחיפה נוספת להערכות האופטימיות לפיהן הכלכלה האמריקנית מתאוששת ■ צפי לגידול של 2.3% במכירות ברשתות

המכירות הקמעונאיות בארה"ב בחודש אוקטובר צפויות להראות עלייה חודשית רביעית ברציפות והתפוקה התעשייתית כנראה התאוששה, מה שמוסיף לראיות שההתאוששות במשק האמריקני צברה תאוצה בתחילת הרבעון הרביעי, כך אומרים כלכלנים לקראת פירסום נתוני המאקרו של השבוע הקרוב.

"כשרואים שהצרכנים מוציאים כספים בעקביות, זהו סימן חיובי מבחינת ההתאוששות הכלכלית, וזה נתמך ע"י צמיחה טובה יותר בשוק התעסוקה ובהכנסה הפרטית", אמר ג'ונתן בזיל, כלכלן בקרדיט סוויס בניו-יורק.

בשילוב עם דו"חות קודמים, שהצביעו על עליות חדות מהצפוי בייצור ובהכנסה, הנתונים של השבוע עשויים לתת דחיפה להערכות האופטימיות, לפיהן ההתאוששות היא בת-קיימא. עם זאת, הנתונים עשויים לעורר מחדש את דאגת יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, שאינפלציה ברמה נמוכה מדי מעלה את הסיכון של ירידה בעלויות שתפגע בהתרחבות הכלכלית.

בד"כ, החודשיים האחרונים של השנה הם עונת הקניות הגדולה ביותר של ארה"ב, כמו גם של גיוס עובדים בקרב הרשתות הקמעונאיות. פדרציית הקמעונאות הלאומית צופה כי המכירות בנובמבר-דצמבר יעלו ב-2.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - העלייה הגדולה ביותר מאז 2006. הייצור נותר התמך העיקרי של ההתאוששות.

התפוקה התעשיתית באוקטובר צפויה לעלות ב-0.3%, לאחר קיטון של 0.2% בספטמבר - הירידה הראשונה זה למעלה משנה. המדדים האזוריים שיפורסמו השבוע, עבור ניו-יורק ופילדלפיה, צפויים להראות כי המפעלים המשיכו להתרחב החודש.

נתונים אחרים צפויים להראות שהאינפלציה מאטה. "במקרה הקיצוני ביותר, אינפלציה נמוכה מאד עלולה להפוך לדיפלציה", כתב ברננקי במאמר מערכת בוושינגטון פוסט החודש. "זה יכול לתרום לתקופות ארוכות של קיפאון כלכלי". בשבוע האחרון הצטרף אליו הנשיא אובמה, כשאמר כי דיפלציה מהווה סכנה עצומה לארה"ב.