המבקר: שחיתויות בעשרות מיליוני שקלים בקופ"ח מאוחדת

‎‎דו"ח מבקר המדינה חושף שחיתות בקופת-החולים: טובות הנאה, העסקת מאכערים ודיווחים כוזבים ■ מנכ"ל הקופה, שמואל מועלם - במרכז הדו"ח ■ המבקר: "יש להקים ועדת חקירה"

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, קורא באופן חסר תקדים למשרד הבריאות, לממשלה או לכנסת להקים ועדת חקירה לבדיקת תפקודם של הנהלת קופת-חולים מאוחדת והמוסדות המנהלים שלה.

דו"ח מיוחד שפרסם היום (ב') המבקר על קופות-חולים מאוחדת מעלה ממצאים חמורים על התנהלות הקופה. יתר על כן, טוען המבקר, הנהלת הקופה הסתירה מידע ממשרד הבריאות ואף הערימה קשיים על עבודת הביקורת, עד כדי הטעייה מכוונת.

‏במשרד מבקר המדינה מודים כי אלמלא סוללת עורכי הדין ששכרה הקופה, שכללה בין היתר את עו"ד יעקב וינרוט ובכיר לשעבר במשרד המבקר, הדו"ח הסופי עשוי היה להיות חמור עוד יותר.

הלחץ מצד הקופה הביא לעיכוב של חודשים ארוכים בפרסום הדו"ח, אך גם כך מדובר במסמך נוקב ביותר, הכולל קריאה ברורה לראשי הקופה להסיק מסקנות וללכת הביתה. אם לא יעשו כן, המבקר קורא למשרד הבריאות ואף ליועץ המשפטי לממשלה להסיק את המסקנות עבורם.

"מן הראוי כי הניצבים בראש הפירמידה של המוסד המבוקר יקבלו עליהם את האחריות למעשיהם ולתפקודה הניהולי הלקוי של הקופה, ומן הבחינה הציבורית - אל להם לאחוז בקרנות המזבח".

במשרד הבריאות כבר הפנימו את המסר ושיגרו אמש (א') מכתב ליו"ר דירקטוריון הקופה, בו הוא נקרא לכנס בתוך 10 ימים את חבריו לוועד המנהל ולהגיש תוכנית פעולה מפורטת למשרד.

‎‎החתול שומר על השמנת

חלק מהממצאים החמורים המופיעים בדו"ח כבר פורסמו באמצעי התקשורת, אולם הדו"ח מציג לראשונה תמונה כוללת המעידה על כך שאין מדובר באוסף של מקרים בודדים, אלא בפעולות מאורגנות ושיטתיות מצד הנהלת הקופה, שנעשו בהיעדר מוחלט של פיקוח מצד הדירקטוריון, שאף הוא התגלה במערומיו בדו"ח הזה.

הדו"ח מצביע על כך שכל הדרגים המנהלים והמפקחים בקופה נהנים מחגיגה של טובות הנאה - משכר מנופח למבקר הפנים, שנמנע מפיקוח בעניינים הקשורים למנכ"ל, ועד סוויטות מפנקות בחו"ל לחברי הדירקטוריון.

‏הדו"ח מביא כדוגמה להתנהלות לקויה את חבר המועצה שאמורה לפקח על עבודת הקופה, רמי דרזיה. דרזיה הוא הבעלים של חברה פרטית שסיפקה לקופה מוצרים שונים. כלומר, החתול שומר על השמנת.

עוד נמצא כי בני משפחתם של 8 חברים בדירקטוריון, לרבות היו"ר ירחמיאל בויאר, הועסקו בתפקידים שונים בקופה, בניגוד לכללי מינהל תקין. במקרה של חבר הדירקטוריון צבי הרץ, נמצא כי 3 קרובי משפחתו הועסקו אצל קבלן ניקיון שסיפק שירותים לקופה. הרץ, המשמש בעצמו מנהל מחוז יהודה בקופה, אישר בחתימתו האישית את הרחבת היקף השירותים של אותו קבלן ניקיון - דבר שהעמיד אותו בניגוד עניינים חמור.

3 קרובי משפחה מדרגה ראשונה של שמואל מועלם, מנכ"ל הקופה, הועסקו גם הם כמה שנים אצל ספקי הקופה, בתקופה שבה כיהן כסמנכ"ל וכממונה על משאבי האנוש.

מועלם עצמו מככב בפרשה חמורה עוד יותר: מתברר כי המנכ"ל, כמו בכירים אחרים בקופה, נהנה מתשלומים חודשיים המכונים "תוספת ייצוגיות" ו"דמי ייצוג", עבור השתתפות באירועים משפחתיים של עובדי הקופה. מדובר לכאורה בנוהג סביר - המנכ"ל מוזמן לאירוע משפחתי של עובד מעת לעת, וכדי לכבד אותו הוא מגיע לאירוע ואף מביא עמו צ'ק כמקובל, אלא שבדיקת המבקר העלתה כי בשנה אחת בלבד קיבל מועלם 66 אלף שקל בגין תשלומים אלה, לאחר שדיווח כי השתתף ב-132 אירועים. מבקר המדינה לא מצא אסמכתאות שאישרו את השתתפותו באירועים, בתאריכים שבהם התקיימו, אולם אם אכן הגיע לכל האירועים, מדובר ב-3 אירועים בשבוע בממוצע. בעקבות חשש לעבירה על החוק, העביר המבקר ממצאים אלה ליועץ המשפטי לממשלה.

‏ ‎‎ימי החופשה של מועלם

‎‎המנכ"ל מועלם, כך על-פי הדו"ח, גם המציא שיטה מיוחדת לפדיון ימי חופשה: הוא פודה אותם ומקבל תמורתם כסף, אך ימי החופשה שצבר אינם נמחקים, וכך הוא יכול לקבל בעתיד תשלום נוסף בגינם. לשם המחשה, בשנים 2005-2008 קיבל מועלם פדיון ימי חופשה בסך 239,906 שקל, מבלי שנוכה לו יום חופש אחד.

המבקר מצא כי מועלם עצמו, כששימש כממונה על כוח-האדם, הורה למנהל מחלקת השכר להעניק לכמה בכירים בקופה פדיון ימי חופשה מבלי לנכות להם את הימים האלה. עם הבכירים נמנים חבר הדירקטוריון צבי הרץ, משה מאירי, ששימש גם כיו"ר ועד העובדים, וכרמלה אייזנברג, מנהלת אגף כוח-אדם.

‏דו"ח מבקר המדינה מגלה עוד כי קופת-חולים מאוחדת העסיקה במשך שנים מאכערים שונים, שהביאו לקופה עשרות אלפי מבוטחים חדשים תמורת מיליוני שקלים במצטבר. התשלומים לאותם מאכערים הוחבאו לעתים תחת סעיפים שונים בתקציבי השיווק, ולעתים תחת סעיפים אחרים.

יצוין כי המנכ"ל מועלם התוודה לפני כשנה וחצי בראיון למגזין ‏G‏ של "גלובס" על העסקת המאכערים. מועלם טען אז כי הוא ביקש להפסיק את הנורמה הזאת, אולם הדבר דורש זמן, בין היתר בשל הצורך לשלם למאכערים את כספם.

‏מי שהיה אמון עד שנת 2008 על העסקת המאכערים הוא יהודה עליאש, אז סמנכ"ל השיווק בקופה וכיום מנהל מחוז ירושלים. עליאש נעצר בשבוע שעבר במשטרה בעקבות חומר שהעביר המבקר לידי משטרת ישראל, ולפיו קרובי משפחתו הועסקו אצל ספקים שונים שעמה התקשרה הקופה בתחום הפרסום.

עליאש, מתברר, חתם באופן אישי על החוזים מול ספקים אלה, אף שלא היה מורשה חתימה לצורך העניין, ומעולם לא דיווח כי בני משפחתו מדרגה ראשונה עובדים אצל ספקים אלה.

לדברי המבקר, בעיקר נוכח הגידול שחל בהיקף מחזור העסקאות עם אותם ספקים, יש משום חשש לניגוד עניינים חמור מצד עליאש, ואף לקבלת טובות הנאה.

‏מבקר המדינה מצא כי קופת-חולים מאוחדת נהגה להתקשר עם עמותות שונות במגזר החרדי, לכאורה כדי שאלה ינהלו סניפים, אבל בפועל העמותות האלה עסקו בגיוס מבוטחים, לכאורה בניגוד לחוק. במקום שהעמותות יישאו בהוצאות השוטפות של ניהול הסניפים, מאוחדת היא שנשאה בהוצאות אלה ואילו העמותות זכו לכספים רבים שהועברו כתרומות לאברכים ועוד.

נמצא כי מאוחדת דיווחה דיווחים כוזבים בעניין למשרד הבריאות, והמידע המהימן על ההוצאות השונות של העמותות הגיע רק לאחר הצלבת נתונים עם רשות המסים. עוד נמצא כי חלק מהכספים שהועברו לטובת המאכערים השונים נועד בכלל לצורכי הביטוח המשלים של הקופה. במילים אחרות - כסף שיכול ואמור היה להגיע לצרכים רפואיים הלך לגיוס בלתי חוקי של מבוטחים, תוך הסתרה והטעיית משרד הבריאות.

מאכערים גם בלאומית, "מתאמי קשרי קהילה" במכבי ובכללית

המבקר מצא כי גם קופת-חולים לאומית הפעילה בדרכים שונות מאכערים לגיוס בלתי חוקי של מבוטחים, וכי דירקטוריון הקופה התעלם מביקורת שערך בעניין זה מבקר הפנים שלה. עם זאת, המבקר התרשם כי ההנהלה החדשה בראשות המנכ"ל נסים אלון והיו"ר קוקי אדרי מתקנים את ליקויי העבר ואף הפסיקו כבר בסוף 2008 את הפעילות הבלתי חוקית שנעשתה באמצעות זכיינים פרטיים.

באשר לקופות-החולים מכבי והכללית, מצא המבקר כי הם מעסיקות "מתאמי קשרי קהילה" בקרב הסקטור החרדי והערבי, כאשר למתאמים אלה השפעה רבה על הציבור שלהם, ומעצם השפעה זו היו מקרים שבהם קבוצות גדולות של מבוטחים עברו מקופה אחת לשנייה.

המבקר טוען בדו"ח כי העסקה שכזו מנוגדת להוראה שפרסם משרד הבריאות בשנת 2005, וציין כי במכבי ובכללית טענו בפניו כי תפקיד מתאם קשרי הקהילה הוא "לצמצם פערים בבריאות שעלולים להיוותר במגזרים מסוימים".

לדעת המבקר, קיים "הבדל דק בין צורך לגיטימי לשפר את השירות למבוטחים באמצעות מתאמי קשרי קהילה, לבין פעולות לא תקינות לגיוס מבוטחים באמצעות בעלי תפקידים אלה". לכן המבקר ממליץ למשרד הבריאות לקבוע כללים ברורים להסדרת הסוגיה.

‎תרופות לבכירים בלבד: הפרשה שנחשפה ב"גלובס"

‎‎דו"ח המבקר כולל גם פרשה מביכה שנחשפה ב"גלובס" כבר באוגוסט 2006: קופת-חולים מאוחדת ניהלה מעין "קופה ב'", שחילקה לאנשים שונים תרופות מצילות חיים ללא תשלום וללא אישור משרד הבריאות.

החשיפה העלתה כי תרופות וטיפולים יקרים הועברו גם למנכ"ל הקופה דאז, עוזי סלנט, וזאת לטובת בתו חולת הסרטן, שנפטרה בינתיים. מתן תרופות יקרות ללא קריטריונים ברורים לאישים מסוימים מעלה חשד להפליה לכאורה המנוגדת לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, וכן חשש לטובות הנאה.

עוד התברר באותה פרשה כי הרוקח הראשי של הקופה, ג'ורג' שריקי, מנהל בעצמו בית-מרקחת פרטי, וזאת תוך חשש לניגוד עניינים. שריקי העיד בפני אנשי המבקר כי חלק מהתרופות היקרות הועברו על-ידיו לאישים בכירים, ובהם לגורמים במשרד הבריאות.

תגובת מאוחדת: "הליקויים יתוקנו"

מקופת החולים מאוחדת נמסר בתגובה: "במאוחדת ילמדו את הדו"ח ויפעלו ככל הנדרש לתיקון הליקויים ככל שעודם קיימים. הנהלת מאוחדת תדווח בשקיפות מלאה למנכ"ל משרד הבריאות, לגורמים המוסמכים ולציבור המבוטחים על הצעדים האופרטיביים שיינקטו לאחר בחינת הממצאים. דווקא בעת הזאת, ראוי לציין כי ממצאי המבקר, חמורים ככל שיהיו ויתוקנו, אינם סותרים שתי עובדות מרכזיות: 1) מאוחדת היא הקופה היחידה במערכת הבריאות הציבורית בישראל שהנהלתה מציגה במשך שנים רבות איתנות פיננסית ויציבות, לרווחת מבוטחיה. 2) מבוטחי מאוחדת זוכים לאורך שנים ובהתמדה בשירות מצוין. כל המחקרים הממלכתיים והסקרים הבלתי קבועים קובעים: שביעות הרצון של מבוטחי מאוחדת משירותי הקופה - ובכלל זה גם בתקופה שאליה מתייחס הדו"ח - הינה בשיעור הגבוה ביותר יותר שנים מכל קופה או גורם אחר כלשהו במערכת הבריאות הציבורית בישראל".