האמא היהודיה של מק'גיוור

מי שיאתגר את התפיסה השיווקית שלו יתמודד טוב יותר עם תנאי השוק המשתנים

לפני כ-65 מיליון שנים פלוס-מינוס שניים-שלושה רבעונים לכאן או לכאן, נעלמו הדינוזאורים מעל פני האדמה, יחד עם משפחות שלמות של מיני בעלי חיים. המדענים עדיין חלוקים בשאלה אם ההכחדה ההמונית נגרמה כתוצאה מפגיעת מטאור במקסיקו או מאיזושהי קטסטרופה אחרת, אבל דבר אחד בטוח: מה שזה היה - הם לא הצליחו להסתגל אליו.

אני כמעט יכול לדמיין שיחה שאולי התרחשה שם, בין השיחים: "אתה בטוח שאין מה לדאוג? תראה את ענן האבק הזה והחושך שנהיה פה באמצע היום", נוהמת בחשש אמא תרופוד.

"אולי תפסיקי כבר עם השטויות שלך?", עונה בעלה הטי-רקס ומחטט בקיסם פה ושם בין תריסרי שיניו, "מחר השמש תזרח כרגיל, והכול יהיה בסדר. עכשיו תעבירי בבקשה את הקינוח ותעשי לי שחור קטן".

גם בעידן המודרני הפרדיגמה היא האויב הגדול ביותר של היוזמה. מעין "תקרת זכוכית תפיסתית" שאנחנו מלבישים על עצמנו והיא מקבעת אותנו. הפרדיגמות פוגמות ביכולת להתאים את עצמנו לתנאי הסביבה המשתנים תמיד. האבולוציה קובעת שבטבע, חוסר הסתגלות מהווה מתכון בטוח להכחדה. למה, בעסק שלכם זה עובד אחרת?

בניגוד לשם הרע שיצא להם, סתגלנות עסקית ואופורטוניזם שיווקי הם יכולות קריטיות להצלחה. הסטארט-אפ הישראלי 5min.com למשל, החל את דרכו כפלטפורמה של סרטי How2 שהופקו על-ידי הגולשים. לשמחת המשקיעים ונשות המייסדים, החברה ידעה לשנות כיוון ולהפוך לפלטפורמה שיודעת לשאוב סרטי וידיאו מאתרי נישה מקצועיים ולהפיצם במאות אתרי תוכן רלוונטיים.

ההצלחה לא איחרה לבוא - ואיתה פרס בדמות 50 מיליון דולר ששילמה לאחרונה AOL כדי לקנות את החברה.

MyBrand's של ערן גפן היא דוגמה נוספת למיזם ששינה את דרכו כשהבין שחלומות לחוד והחיים לחוד. החברה ניסתה לבנות פלטפורמה שמחברת בין מותגים לבין אלה שאוהבים אותם, אבל בשל חוסר ביקוש שינתה אסטרטגיה - והחלה לספק למפרסמים שירותי ניהול מעורבות צרכנים באמצעות המדיה החברתית.

חובת ההוכחה עדיין עומדת לפתחם של היזמים, אבל הם שרדו את המבחן הראשון של אי-ההצלחה: היכולת לשנות כיוון. לפעמים הברירה היחידה היא להכיר במציאות - או למות.

אז מה צריך לעשות? קודם כל, להטיל ספק. בהכול. באקסיומות, בהנחות הבסיס ובכל מה שנראה ברור מאליו. אם זה לא נותן תשובה טובה לשאלה "למה?", כדאי מאוד לבחון את התפיסה מחדש - ולהמשיך לעשות את זה באופן קבוע.

שחקני הבורסה אומרים שבכל יום שבו אתה לא מוכר מניה כלשהי, אתה בעצם קונה אותה מחדש. במילים אחרות - מה שהיה נכון לאתמול לא בהכרח נכון למחר.

ברגע שאתה מוכן לאתגר את התפיסה השיווקית שלך בכל פעם מחדש, אתה מאפשר לעצמך להתמודד טוב יותר עם תנאי השוק המשתנים ללא הרף בעולם סופר-תחרותי, באמצעות הפעלת יכולת הסתגלות ומענה לכל מצב.

אומרים שהיזם הישראלי מצליח יותר מאחרים בגלל יכולתו לאלתר פתרונות יצירתיים במהירות ולפתור בעיות תוך כדי תנועה. זוכרים את מק'גייוור? לא יפתיע אותי לגלות שגם אמא שלו היתה יהודייה.

הכותב עוסק באסטרטגיה שיווקית ובבניית סיפור המותג