רמי לוי: "אני עושה עסקים עם מונופולים, אבל מחכה להם בפינה"

רמי לוי, שמואל דונרשטיין, חיים רביבו, משה ממרוד, ישראלה שטיר ובעלי עסקים מובילים נוספים מזהירים: מהפרטנרים האלה צריך להיזהר בעסקים

חיים מילר (61), בעל רשת תכשיטי מילר:

"אלו שרוצים יותר מדי בטובתי, מסתירים את כוונותיהם"

חיים מילר
 חיים מילר

"אני נזהר מאנשים שרוצים יותר מדי בטובתי. בדרך-כלל, האנשים האלה שרוצים יותר מדי בטובתך, מנסים להסתיר את כוונותיהם האמיתיות על-ידי אימוץ מוגזם של האג'נדה של הצד השני. הם מנסים לתת לך את ההרגשה שהם בצד שלך, בעוד שזו בעצם השיטה שלהם לשמור על האינטרס שלהם.

"איש עסקים שעומד מולך, צריך ונכון שיציג באופן מאוזן את האינטרסים שלו, תוך התחשבות באינטרסים שלך, במטרה להגיע לנקודת ממשק משותפת לשיתוף פעולה פורה. קל לזהות את הטיפוס שמחמיא יתר על המידה: הוא פשוט מדבר רק על הצד שלך".

שמואל דונרשטיין (58), בעל יצרנית דלתות רב בריח:

"בעל אגו מנופח, בכל בעיה שצצה, הטעות לעולם אינה שלו"

שמואל דונרשטיין
 שמואל דונרשטיין

"ניסיון של 36 שנה בעסקים לימד אותי ש'כושי לא הופך עורו'. כלומר, שיושר ושקיפות של אנשים בעולם העסקי, מצרך נדיר בימינו, הם תנאי ראשון ומי שאין לו את זה, אז גם לא יהיה לו. אגו מנופח הוא מגרעת נוספת שאני נזהר ממנה. אנשים עם אגו גדול במיוחד, הם כאלה שלא רק תמיד צודקים, אלא גם לעולם לא טועים וכל בעיה או מכשלה שצצה, היא לעולם אינה שלהם.

"התקשרות עסקית עם טיפוסים כאלה, תמיד יוצרת מתחים. אגב, הקשבה היא האמצעי הטוב ביותר לזיהוי האנשים הללו. בפגישה ראשונה, יש לתת להם את הבמה ולאפשר להם לדבר כמה שיותר. דרך נוספת לזיהוי תכונות שליליות, היא באמצעות שבירת שיגרה ויציאה לבילוי. האווירה הלא פורמלית והנינוחות, מאפשרות בהרבה מקרים לשמוע טוב יותר ובין השורות את משנתו בעסקים ובחייו הפרטיים".

חיים רביבו (38), מבעלי מנופים פיננסים ומגזין BelleMode:

"לטיפוס שלא משקיע מכספו, אני אומר 'לא, תודה'"

חיים רביבו
 חיים רביבו

"אני לא אוהב אנשים שחצנים, כאלה שמדברים רק על עצמם וכמה הם טובים. שחצנים הם דגל אדום מבחינתי, ואני נמנע מלעשות איתם עסקים. אני גם נזהר מאוד מאנשים שרוצים לעשות עסקה מבלי להשקיע כסף. יש כאלה שבאים עם כל מיני רעיונות והצעות עסקיות ולא רוצים להשקיע מכספם.

"אני לא מדבר על סטראט-אפיסטים או יזמים, שבאים עם רעיונות מצוינים, אבל בלי הון עצמי, אלא על כאלה שרוצים לגזור אחוזים. אדם שמשקיע מכספו, ולא משנה אם יותר או פחות ממך, הוא יותר מחויב ויותר רציני".

רמי לוי (55), בעל רשת הסופרים רמי לוי שיווק השיקמה:

"לא מתעסק עם כאלה שמוכנים להפסיד כדי להיכנס לעסקה"

רמי לוי
 רמי לוי

"כשאני עושה עסקים, אני אוטומטית נזהר מאנשים לא ישרים ולא אמינים. מכאלה, שמילה שלהם היא לא מילה. אני גם נזהר מאנשים שמפנטזים ומפזרים הבטחות לבנות/להשיג/לעשות משהו בפרק זמן קצר ולא הגיוני, או במחיר שמקנה להם הפסד.

"אנשים שמוכנים להפסיד כדי להיכנס לעסקה, הם אנשים לחוצים שמחפשים דרך להתגלגל הלאה, ועם כאלה אני לא מתעסק. חשוב במיוחד להיזהר, וזה מה שאני עושה, מלעשות עסקים עם עבריינים או עם מונופוליסטים כוחניים. כלומר, כאלה שמתנשאים ושיש להם כוח כזה או אחר עליך ושמנצלים את העובדה שהם חזקים יותר ממך.

"אני לא אוהב שמנצלים עמדת כוח, כמו לדוגמה יצרן שמנצל את העובדה שאני חייב לקנות את המוצר שלו ומרשה לעצמו להקשיח מחירים. כשאין לי ברירה, אני עושה עסקים עם מונופוליסטים, אבל אני תמיד מחכה להם בפינה ומחפש דרך אחרת".

משה ממרוד (58), בעל יבואנית מוצרי החשמל קריסטל:

"אני לא חובב מי שמבקר בתכיפות בבתי משפט"

משה ממרוד
 משה ממרוד

"אחרי 30 שנה בעסקים, אני יודע לזהות שני טיפוסים מרכזיים שעדיף לא לעשות איתם עסקים: במקום הראשון הם אלה שברזומה שלהם ביקורים תכופים בבתי משפט. לא משנה האם הוכחה צדקתם או לא, התכיפות שלהם בבית המשפט מדברת בעד עצמה ומעידה על יצר ווכחנות ורצון תמידי להוכיח.

"במקום השני, הם אותם אנשי עסקים שחובשים כובע אחר בכל פעם. כלומר, קופצים מתחום לתחום במהירות, מה שמעיד על פזיזות וחוסר עקביות. בעיניי, זו התנהגות בעייתית ומעוררת אי-אמון, כי עסקים טובים נרקמים צעד אחד צעד, תוך כדי יצירת אמון. לצערי, יצא לי להיתקל בטיפוסים האלה והאלה, אך לשמחתי עדיין יש בשוק הרבה אנשי עסקים הגונים והחוכמה היא לדעת לעשות את הסינון הנכון, שיאפשר לפגוש ולא להחמיץ אותם".

צבי נטע (58), בעל יבואנית הרכב מכשירי תנועה:

"להימנע מאלה שלא אומרים את מטרתם האמיתית"

צבי נטע
 צבי נטע

"אני לא עושה איתם עסקים עם אלה שמפרים הבטחות. אני גם נמנע מאלה שלא אומרים מה מטרתם האמיתית, ולא עם מי שיצא לו שם רע בעסקים. אני לומד מניסיונם של אחרים, ולא רוצה לעשות עסקים אם אין המלצות חיוביות.

"לא פעם נתקלתי באנשי עסקים שהשיווק העצמי שלהם ברמה גבוהה, אבל ניסיוני לימד אותי שלא תמיד יש כיסוי למעטפת זו. לכן אני לא עושה שום צעד עסקי לפני שאני בודק מי הטיפוס מולי והאם האמירות, ההכרזות וסיפורי העסקים נכונים. אמינות, יושר ויציבות כלכלית, הכרחיים".

אלי קמחי (54), בעל יבואנית מוצרי צריכה פוג'יקום-ישראל:

"מרתיע אותי זה שאצלו תמיד הכל בסדר"

אלי קמחי
 אלי קמחי

"לעולם לא אעשה עסקים עם שלושה טיפוסים: ה'תן לי לדבר עם עורה"ד שלי'. אני אמנם מודע לחשיבות של העצה המשפטית ושל סגירת החוזים בצורה שלא מותירה קצוות פתוחים. עם זאת, אני מאמין שכדי להוביל תהליכים ולהצעיד את החברה, עליך לקבל את ההחלטות ולהתוות את החזון והדרך למימושו, ואחר-כך להשאיר ליועצים המשפטיים לסגור הלכה למעשה.

"טיפוס מרתיע נוסף הוא 'החלקלק', זה שתמיד יש לו תירוצים למה עדיין לא עמד במילה שלו, אבל מאחורי הקלעים הוא בעצם אדם לא אמין ולא ישר. לא קשה לזהות אותו: אצלו הכל תמיד בסדר. השלישי הוא 'הלא מתחבר', איש שאין לי איתו כימיה ושאני לא מתחבר לאופי שלו".

אלי פדידה (52), בעל מפעל המזון פסטה נונה:

"לא בשבילי טיפוסים של 'פקה פקה'"

אלי פדידה
 אלי פדידה

"אני אולי נאיבי, אבל אני תמיד בוחן את השאלה מאיזה טיפוסים צריך להתרחק בעסקים לפי קריטריונים בסיסיים של חוסר יושר וחוסר כנות. כלומר, אני נזהר ומתרחק ממי שמילה שלו אינה מילה ושכל העשייה שלו היא 'פקה פקה'. במהלך השנים נתקלתי בלא מעט כאלה, ופיתחתי כלפיהם אינטואיציה חזקה.

"צריך להתחבר לאדם שאיתו רוצים לעשות עסקים, ולי אישית קשה לתת אמון באדם שאני לא מתחבר אליו. תכונה נוספת שאני שונא היא צביעות והעמדת פנים. אני לא מסוגל להתחבר לאנשים כאלה, ולא משנה מה החוזק הכלכלי שלהם, אילו עסקים טובים יכולתי לעשות איתם ואיזו תרומה פיננסית וכלכלית יכלה לצמוח לי מהם".

אביגדור מלכין (51), בעל יצרנית המטבחים הייטאצ':

"אני חרד ממי שמבטיחים 'לקטוף לי את הכוכבים'"

אביגדור מלכין
 אביגדור מלכין

"אני נזהר מאנשים שאין לי איתם כימיה ראשונית וכן מאנשים עם עבר מפוקפק או לא ברור, מאנשים שסכסוכים משפטיים ובתי משפט לא זרים להם ומאנשים נטולי גמישות, כי הדרך העסקית בלתי צפויה ואין לדעת מתי תתגלה קשיחותו של אדם. אני חרד גם ממבטיחנים, אלה שמבטיחים 'שיקטפו לי את הכוכבים'.

"הרבה יותר קל לי להתחבר ולסמוך על אלו שמעמידים בפניי מההתחלה את כל הבעיות, הקשיים והמורכבויות. כדי להיזהר מטיפוסים כאלה ואחרים, אני תמיד בודק בכל האמצעים העומדים לרשותי, כולל אינטרנט ומאגרי מידע, וגם מדבר עם אנשים שעשו בעבר עסקים עם אותו אדם, שכן הסברה שאין יותר טוב מטביעת עין - מוטעית".

ישראלה שטיר (62), בעלת שטיר ייזום וארגון תערוכות:

"חנפנים הם עם מסוכן מאוד בעסקים"

ישראלה שטיר
 ישראלה שטיר

"הטיפוסים שמהם כדאי מאוד להיזהר מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: שחצנים, רברבנים, יהירים, חלקלקים, מעמידי פנים ובעלי הערכה עצמית מופרזת. אין זה אומר שכל 'חברי קבוצה' זו אינם אנשי עסקים מוכשרים, אבל בהחלט כדאי מאוד לתהות על קנקנם לפני לחיצת היד. הקבוצה השנייה היא של החנפנים. אלה שחוששים להגיד את מה שהם באמת חושבים ומעדיפים לומר לך את מה שאתה רוצה לשמוע.

"בעסקים חשוב לומר את האמת, גם אם היא מרה. לכן, חנפנים הם עם מסוכן מאוד, כי כולנו עלולים ליפול בפח החנופה. אישית, אני נותנת אמון באנשים לפי אינטואיציה, שאומרת לי לא לעשות עסקים עם אנשים שלא מסוגלים להסתכל לי בעיניים או שהמבט שלהם גורם לאי נעימות".