אט"ד לבג"ץ: לפסול את הרכב ועדת האיתור למנהל מינהל התכנון

טוענת כי שניים מחברי הוועדה - מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר, ד"ר חיים פיאלקוף, והממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן - אינם עונים לכאורה על הגדרת הדרישות לחברות בוועדה

העמותה הסביבתית אדם טבע ודין עתרה לבג"ץ בבקשה למתן צו על-תנאי, במטרה לפסול את הרכב ועדת האיתור למינוי מנהל מינהל התכנון החדש, וזאת בטענה כי שניים מחברי הוועדה אינם עונים לכאורה על הגדרת הדרישות לחברות בוועדה.

‏כזכור, חברי ועדת האיתור, שהוקמה למינוי מנהל מינהל תכנון במקום שמאי אסיף שפרש בסוף ספטמבר, כפי שזו מונתה בידי נציבות שירות המדינה לפני חודשיים, הם מנכ"ל משרד הפנים, גבי מימון, כיו"ר הוועדה; הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן; פרופ' רחל אלתרמן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון; מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר, ד"ר חיים פיאלקוף, כנציג ציבור; ונציב שירות המדינה, שמואל הולנדר.

‏בעתירה שהגישה אדם טבע ודין נגד נציב שירות המדינה ושר הפנים, היא מבקשת לבטל את מינויו של חיים פיאלקוף כנציג ציבור בוועדה, משום שלטענתה אין ביכולתו של אדם שעבד במרבית חייו המקצועיים כחלק מהמנגנון הממשלתי לייצג באופן נאמן ובלתי מוטה את האינטרס של הציבור הרחב, שלעתים מנוגד לעמדותיו ולגישתו של השלטון.

לטענת אדם טבע ודין, פיאלקוף, לשעבר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, פרש רק לאחרונה מהמשרד לאחר יותר מ-20 שנה.

אדם טבע ודין מבקשת למנות במקומו אדם שהוא גם בעל מומחיות בתחום התכנון וגם עם ניסיון מוכח של פעילות לאורך שנים מחוץ למסגרת השלטונית.

‏כן מבקשת העמותה לבטל את מינויו של הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן, כחבר בוועדה תחת הכובע של "נציג בכיר ממשרד ממשלתי אחר בעל מומחיות בתחום התכנון", לאור היותו של ניסן חסר המומחיות הנדרשת בתחום התכנון לכאורה, ולאור העובדה שמחסור זה "הופך את המומחים בתחום התכנון שבהרכב הוועדה מרוב למיעוט".

‏בעתירתה מדגישה אדם טבע ודין את הצורך בוועדת איתור שתשקף את מגוון האינטרסים והדעות ושיהיה בה רוב למומחים מתחום התכנון.

‏יצוין כי בינתיים שונה הרכב הוועדה, אולם לא בנוגע לשני החברים המוזכרים בעתירה. יו"ר הוועדה ומנכ"ל משרד הפנים, גבי מימון, הוחלף באמנון בן-עמי, ראש רשות האכולוסין וההגירה במשרד הפנים. זאת לאור העובדה שמימון מצוי בחופשה כפויה לאור החשד למעורבותו בפרשת מירמה בפרויקט נדל"ן ביישוב יד בנימין, שהתפוצצה בחודש שעבר.

כמו כן, בוועדת האיתור הוחלף נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בסגן נציב שירות המדינה, מוטי אהרוני, לאור פרישתו של הולנדר מתפקיד נציב שירות המדינה לפני כשבועיים.

‏במשרד הפנים הפנו לנציבות שירות המדינה, שמינתה את הוועדה ומחליטה על הרכבה.

‏מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה כי "לגבי השניים שמוזכרים בעתירת אדם טבע ודין, השבנו לעמותה. הנושא נבדק משפטית, ולא נמצאה עילה להחליפם. חברי ועדת האיתור באים ממגוון תחומים וממגוון דעות. תשובת המדינה המפורטת תימסר לבג"ץ".