עקב דו"ח המבקר: ייצוגית ב-500 מיליון שקל נגד קופ"ח מאוחדת

לטענת התובע, בכירי קופ"ח מאוחדת עשו שימוש שלא כדין בכספים שהיו מיועדים לרווחתו ולרווחת לקוחותיה, "ולמעשה נמנעו מלקיים את מלוא התכלית שביסודו הוכרה החברה כקופ"ח"

יממה אחרי שיצא דו"ח מבקר המדינה שהעלה ממצאים חמורים בנוגע לקופת-חולים מאוחדת, הוגשה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 500 מיליון שקל ובקשה לאשרה כייצוגית על-ידי אחד ממבוטחי הקופה.

באמצעות עוה"ד יוחי גבע ואמיר ישראלי, טוען התובע הייצוגי מרק וולוביק כי לאור הצהרתה של מאוחדת כי הנה קופת-החולים "בעלת השירות הרפואי האיכותי ברמה הגבוהה ביותר למבוטחיה", הוא הצטרף אליה לפני שנים וציפה כי היא תגדיל את מגוון ופריסת שירותיה הרפואיים לרווחת החברים בה, תפתח ותשכלל את שירותיה, ולמעשה תשקיע את הכנסותיה בציבור חברי הקופה.

ואולם, טוען וולוביק, "לאחרונה נדהמתי לגלות כי המשיבה נהגה בזילות כלפי חבריה, ברשלנות חמורה, במחדלים אין קץ, תוך התנהלות פגומה מיסודה, העולה כדי חשדות לפלילים, בחוסר תו"ל, בבזבוז וראוותנות כספים למכביר, חלף השקעתה בפיתוח האמצעים המיועדים למתן שירותים לחבריה תמורת כספם, ולמעשה נמנעה מלקיים את מלוא התכלית שביסודו הוכרה כקופת-חולים".

עוד טוען התובע הייצוגי כי הוברר לו כי בכירים בקופה וחברי המוסדות המנהלים שלה פעלו על-פי הכלל האוסר הימצאות בניגוד עניינים, וכי המשיבה לא נקטה בפעולות ראויות למניעת ניגוד עניינים, תוך שהדבר גרם לליקויים מהותיים שנמשכו על פני שנים.

"בין היתר", נטען בתביעה, "התברר כי מר יהודה עליאש, מנהל מחוז ירושלים של המאוחדת, העסיק קרובי משפחה בניגוד לדין; וכי מר צבי הרץ, שמכהן כחבר דירקטוריון ומנהל מחוז יהודה והדרום, עשו זאת אף הוא; ואפילו מנכ"ל המשיבה, מר שמואל מועלם, בחר להעסיק קרובי משפחה - והכול תוך התעלמות מהחובה החלה בחוק ותוך בזבוז כספים שהיו מיועדים לשם שיפור השירות, שבגינו שילם ועוד משלם המבקש. אף רבים מחברי המועצה של המשיבה, ועדת הביקורת וכן אחרים נהגו באותה דרך משך שנים ארוכות".

לדברי וולוביק, עקב התרשלותה של המשיבה נגרם לו נזק: הוא איבד אמון בקבלת טיפול אצל ובמתקני המשיבה. הדבר גורם למבקש עוגמת-נפש והרגשת אי-נוחות. לדבריו, הוא מרגיש כי בכספים שהיו מיועדים לרווחתו ולרווחת חברי הקבוצה נעשה שימוש שלא כדין על-ידי בכירי המאוחדת.

בנסיבות אלה, טוען וולוביק, "על המאוחדת לפצות אותי וכל אחד ממבוטחי הקופה בסך של 500 שקל לכל אחד מהם". לטענתו, מדובר בכמיליון חברים, ומכאן שסכום התביעה המצרפי עומד על סך 500 מיליון שקל.