מודדי נכסים לצורך חישובי ארנונה לא חייבים להיות מוסמכים

כך קבע ביהמ"ש בעתירתם של שני תושבי סביון נגד המועצה המקומית בראשות מושיק ליפץ

מודדים שנשלחים מטעם רשות מקומית לבצע מדידות בנכסים לצורכי חישובי ארנונה, לא חייבים להיות מודדים מוסמכים - כך קובע בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, בעתירתם של שני תושבי סביון נגד המועצה המקומית סביון בראשות מושיק ליפץ.

‏שני התושבים עתרו נגד המועצה המקומית סביון-גני יהודה ומינהלת הארנונה במועצה, לאחר שעובדים מטעם חברה שנשכרה על-ידי המועצה לבצע סקר נכסים למדידות שטחי הנכסים, ביקשו להיכנס לבתי שני התושבים כדי למדוד את שטחיהם.

אלה לא הציגו בפני שני התושבים הרשאה מאושרת על-ידי המועצה המקומית להיכנס לשטח הנכסים, ושני התושבים טוענים עוד כי להערכתם היה מדובר במודדים שלא היו מוסמכים כנדרש על-פי דין.

על כן סירבו שני התושבים לאפשר לעובדי חברת המדידות לקיים מדידה בשטחי הנכסים, ועל כן נמסרה לכל אחד מהם הודעת שומת ארנונה "לפי מיטב השפיטה".

‏לטענת שני העותרים, בהודעת השומה הוכפלו שטחי הנכסים של העותרים באופן שרירותי ועל בסיס ניגוד עניינים של חברת המדידות, שהתמורה הכספית שהיא מקבלת ממינהלת הארנונה נמדדת באחוזים מתוספת השטחים המיועדים לחיוב.

‏המועצה המקומית, מינהלת הארנונה וחברת המדידות, שיוצגו בידי עוה"ד שחר בן-עמי ורותם ארביב ממשרד רוגל, בן-עמי, רוזנבוים, טענו כי יש לדחות את העתירה מחמת חוסר ניקיון הכפיים של שני התושבים ועשיית דין עצמי, משום שהם סירבו לאפשר למודדים מטעם חברת המדידות למדוד את שטח הנכסים - סירוב שמהווה עבירה פלילית מכוח צו המועצות המקומיות.

עוד הם טענו כי הגשת העתירה נבעה מניסיונותיהם של העותרים לנגח את ראש המועצה ליפץ ולערער את יציבות המועצה.

‏השופט אורי שהם פסק כי אין חובה שהמודדים מטעם ראש מועצה מקומית, שנשלחים על-ידו לבצע מדידות בנכסי התושבים לצורכי ארנונה, יהיו מודדים מוסמכים כדרישת פקודת המדידות, ודי אם עבודתם תפוקח ותאושר על-ידי מודד מוסמך.

‏בנוסף קבע השופט כי לשני התושבים לא היתה כל זכות או הצדקה להתנגד למדידות שעובדי חברת המדידות ביקשו לבצע.