הרכבת יוצאת למכרז על הזיכיון לפרסום בתחנות ובקרונות

חברת הדריה, המחזיקה בזיכיון, מתכננת לפנות לביהמ"ש בבקשה לצו מניעה נגד המכרז ■ להדריה יש אופציה לשנתיים נוספות, אולם עקב מחלוקות מסחריות יפורסם מכרז חדש

רכבת ישראל תצא בקרוב למכרז על הזיכיון לפרסום ברכבת - כך נודע ל"גלובס". הזיכיון מוחזק כיום בידי חברת הדריה, שבידיה אופציה לשנתיים נוספות.

עוד נודע ל"גלובס" כי הדריה מתכננת לפנות לבית המשפט בבקשה להוציא צו מניעה נגד הרכבת, שימנע ממנה לצאת למכרז חדש.

הדריה הינה חיבור של שתי חברות: הדיה ואדרי מדיה גרופ. אדרי מדיה גרופ זכתה בזיכיון לפרסום ברכבת ב-2005 לתקופת זיכיון של 4 שנים ועוד 3 תקופות אופציה בנות שנה. תנאי הסף שהוגדרו במכרז היו של 4 מיליון שקל או אחוז מהמחזור - הגבוה מבין השניים. קבוצת אדרי זכתה במכרז לאחר שהתחייבה לשלם עבור כל שנת זיכיון כ-7.1 מיליון שקל.

תקופת הזיכיון לא עברה בשקט, ולא אחת התגלעו בין הצדדים סכסוכים. הראשון היה בנושא ההכנסות מחלוקת העיתונים. לפי ההסכם המקורי, הזיכיון של הדריה כלל גם את נושא התמלוגים מחלוקת עיתונים בתחנות, אך ברכבת היו מעוניינים לגרוף את ההכנסות ישירות אליהם.

עסקאות ישירות מול עיתונים

הרכבת יצאה ב"קול קורא", ולפיו סגרה עסקאות באופן ישיר ועצמאי מול העיתונים שחילקו חינם עיתונים לנוסעי הרכבת. הדריה טענה אז כי מהלך זה פגע בהכנסותיה, מאחר שמפרסמים העדיפו את הפרסום בעיתונים לפני הפרסום ברכבת. לאחר שנתיים של התדיינות השיבה הרכבת להדריה את הכסף שגבתה מהעיתונים.

בנוסף, באמצע 2009 נוצר משבר מסחרי בין הרכבת להדריה, והצדדים ניהלו משא-ומתן על הפחתת דמי הזיכיון.

נראה כי עתה, לקראת כניסת האופציה של השנתיים הנוספות, מבקשת הרכבת לערוך שינויים נוספים. בין הסעיפים שבמחלוקת נמצאת כוונת הרכבת להוציא מההסכם את תמלוגי חלוקת העיתונים, ובנוסף להעלות את דמי הזיכיון שעל הדריה לשלם ב-1.65 מיליון שקל נוספים, מה שיביא את הסכום הכולל לתשלום של 9.6 מיליון שקל לשנה.

כפועל יוצא הודיעו לרכבת עופר גל, בעלי הדיה; ומאיר אדרי, מאדרי מדיה גרופ, על אי-הסכמתם לתנאים החדשים שאמורים לכאורה להיכנס לתוקף בפברואר 2011. המשמעות היא כאמור מכרז חדש, אותו מגבשת הרכבת בימים אלה.

גל אישר את הידיעה ואמר בתגובה כי "דרישת הרכבת לשנות את ההסכם הינה חסרת תוקף. הדריה ביצעה השקעה של למעלה מ-9 מיליון שקל, אשר התבססה על ההנחה שהזיכיון יימשך 7 שנים, והעבודה שנעשתה מדברת בעד עצמה.

"הדריה פיתחה את הפרסום ברכבת לממדים שלא היו בעבר ועמדה בהתחייבויותיה. התנאים הנוכחיים שדורשת הרכבת אינם מאפשרים לזכיין להרוויח".

אדרי מדיה גרופ הוקמה ב-1998, ובתחילת הדרך התמקדה בהוצאה לאור של מוספים פרסומיים. לפני 5 שנים זכתה בזיכיון לפרסום ברכבת. בסוף 2007 חברת הדיה הוכנסה לחברת אדרי מדיה גרופ בשותפות מלאה.

דוברת הרכבת אישרה את הידיעה.