ברננקי: מדינות שמפחתות המטבעות שלהן פוגעות בעולם

יו"ר ה'פד' הגן על המדיניות שלו וירה חיצי ביקורת כלפי סין ומדינות אחרות שפועלות לפיחות המטבעות שלהן כנגד הדולר

בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב והאיש שהכריז לאחרונה על תוכנית מאסיבית לרכישת אג"ח ממשלתיות אמריקניות בהיקף של 600 מיליארד דולר, יוצא להגנה על המדיניות שהוא מוביל ותוקף את המבקרים. בנאום מוכן שפרסם לקראת כנס בפרנקפורט שם אמור לנאום, אמר ברננקי כי צעדיו נועדו לחזק את כלכלת ארה"ב ואת כלכלת העולם, והוסיף כי מדינות שפועלות לפיחות המטבעות שלהן פוגעות בצמיחה הגלובלית.

בתחילת החודש השיק ברננקי את התוכנית לרכישת אג"ח ממשלתיות ב-600 מיליארד דולר, על מנת להגביר את הנזילות בשווקים ולהוריד את הריביות ארוכות הטווח ובכך אף להשפיע על ריביות המשכנתאות ולעודד את שוק הדיור החבוט. אחת ההשלכות מהן מזהירים כלכלנים רבים בעולם היא היחלשות של הדולר, שמצד אחד אמורה לעודד את הייצוא מארה"ב ולתמוך בצמיחה, אך מצד שני פוגעת בייצוא של מדינות רבות אחרות.

בכך, טוענים המבקרים, מדינות השווקים המפותחים (שם הצמיחה חזקה יותר והריביות גבוהות יותר בהשוואה לארה"ב) תישאנה בעול עקב הייסוף במטבעות שלהן אל מול הדולר, מה שיפגע בייצוא שלהם. ישראל היא אחת המדינות שחווה ייסוף של המטבע המקומי (השקל) מול הדולר, מה שהניע את בנק ישראל להגביר את קצב רכישות הדולרים. בחודש אוקטובר (לפני החלטת ה'פד' על תוכנית ה-600 מיליארד אך בזמן שבשווקים כבר החלו להפנים את ההכרזה על התוכנית) רכש בנק ישראל למעלה מ-3 מיליארד דולר, לצד בנקים מרכזיים אחרים בעולם שרכשו גם הם דולרים בניסיון לפחת את המטבעות במדינותיהם.

"לא" לאבטלה

אך ברננקי לא נרתע מהמבקרים ויורה בעצמו ביקורת כלפי סין, השומרת באופן מלאכותי את המטבע שלה (היואן) חלש. ברננקי רמז לסין כי עליה לאפשר ייסוף של היואן. סין וארה"ב חלוקות בנושא היואן כבר שנים, שכן סין מעוניינת ביואן חלש כדי לחזק את הייצוא שלה אך האמריקנים מתרעמים על כך שכן הדבר פוגע בתעשייה האמריקנית.

לדברי ברננקי, הדרך הטובה ביותר לתמוך בדולר היא על ידי תמיכה בכלכלת ארה"ב. "היום", אמר ברננקי, "הצמיחה והסחר בעולם אינם מאוזנים כיוון שהצמיחה בכלכלות המתפתחות תלויה מאוד בשיעורי הצמיחה של הכלכלות המפותחות. אם הצמיחה במדינות המפותחות תהיה איטית מדי, ייתכן שהפתרון יהיה בשיעור צמיחה איטי לכל מדינות העולם".

ברננקי לא ציין באופן מפורש את שמה של סין בנאומו, אך התייחס ל"כלכלה גדולה וחשובה עם עודף בחשבון השוטף" - רמז ברור לסין. הוא ביקר את ניסיונותיהן של מדינות שונות בעולם לפחת את המטבעות שלהם אל מול הדולר ואמר כי הדבר יפגע בהתאוששות הגלובלית.

"במצבה הכלכלי הנוכחי, ארה"ב מסתכנת באבטלה גבוהה שתימשך שנים", הוסיף ברננקי, תוך שהוא מגן על מדיניות ה'פד'. "בתור חברה, אנו צריכים להבין שתרחיש זה אינו מקובל".